|
|
|
|---|---|
|
Har sökt och sökt men inte hittat. Vad görs på en sådan service egetligen? Tack. | |
| Nu hjälper nog inte mitt svar, men det står väl i din service bok? | |
| hej, jo det står uppradat i s-boken vad som görs....men jag har precis haft min inne och förutom översyn av hela bilen inkl bromsar mm så byts motorolja, vxl-lådsolja, bakaxelolja, tändstift, alla filter och så kontrolleras ventilspelet och ev justeras...pris ca 10 papp...rena rånet:-) | |
|
Min Insp II kostade 12 lax, men var det ett litet tillägg för bromsvätskebyte, sevrvicen på min gjordes på Wölkes, fick med avprickningsprotokoll så man kan se alla punkter som är gjorda. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Vid vilket miltal görs inspection II? |
|
|
Mellan ca 7-10000 mil... |
|
|
peddan; Den görs när man känner för det. Inspection 2 på en M3 skall man göra en gång per år. Dock är inte ventiljusteringen nödvändig 1 gång per år. Kom ihåg att det är en M3 ni kör och ingen alldaglig bil. Det de gör på inspektion 2 är; Byte av; Motorolja,växellådsolja,bromsolja,bakaxellådsolja,ventiljustering om så behövs,tändstift,oljefilter,luftfilter,kontroll av däck,bromsar,läckage osv. Som en föregående talare sa så får man med en lista. Rekomenderat pris på en inspektion II är 10.500 på en E36. Kan inte tänka mig att det skall skilja till en E46 Christofer |
|
|
Laths: Nja, det beror ju helt på hur långt man kör per år. Intervallet mellan servicarna är väl förbrukning av 1500 liter bensin. Och sedan är det enligt mönstret oljeservice - insp I - oljeservice - insp II - oljeservice - insp I - ... osv. Så det är ju helt upp till hur mycket man kör per år som styr när insp II ska göras. |
|
|
jorgenp; Minst 1 oljebyte,stiftbyte,filterbyte per 1000 mil. Det är en M3.... Christofer |
|
|
Ja, så var får du det ifrån att man ska göra en inspektion II en gång per år? Serviceintervallet beräknas helt på körsättet, iaf på en M3 E46. Kör du lugnt (och därför förbrukar mindre bensin eftersom det är det de mäter på) kan du köra längre innan servicelampan tänds. Och byte av stift ska man bara göra på Inspektion II. Enligt serviceboken (från min M3 E46 2002): Oljeservice: olja, filter. Byte mikrofilter, kontroll bromsbelägg, kontroll parkeringsbroms, kontroll lambdasond. Inspektion I: Kontroll utvändig belysning, kontroll instrumentbelysning, kontroll signalhorn, helljussignal, varningsblinkers, bilbälten, batteri, mikrofilter, M mobilitybyte, kontroll av rost, diagnostest, byte olja, oljefilter, kontroll ventilspel ev justering, kylvätskenivå, spolarvätska, oljenivå servostyrning, broms/kopplingshydraulik, ev byte bromsvätska, kontroll bromsbelägg, kontroll styrning, kontroll underrede, kontroll bromsledningar, parkeringsbroms, däck, slutkontroll. Inspektion II: Samma som Inspektion I, plus: Byte tändstift, byte luftfilter, byte växellådsolja, byte olja bakaxel. Dessutom på varannan insp II kontroll slitage kopplingslamell. Vidare står det i serviceboken: BMW's servicesystem har anpassats så att det på enklaste sätt för bilägaren tillförlitligt garanterar bilens trafik- och driftsäkerhet. Serviceintervallindikatorn visar dig när det är tid för oljebyte, inspektion (alltid omväxlande I eller II) eller byte av bromsvätska. BMW servicesystem utmärker sig genom att det vid beräkningen av serviceintervallerna tar hänsyn till belastningen av bilen. Medan serviceintervallerna i andra system i regel rättar sig efter den tillryggalagda körsträckan, har BMW redan för många år sedan utvecklat en teknologi, som tar hänsyn till den personliga körstilen och belastningen av bilen. 10 000 mils körning på korta sträckor (många kallstarter, start vid högt motorvarvtal) kan ur servicesynpunkt inte likställas med 10 000 mils långkörning (jämn driftstemperatur i motorn). Tiden för serviceintervallerna räknas ut optimalt i förhållande till belastningen av bilen. Kör du emellertid mycket mindre än 1000 mil om året, bör du byta motoroljan vartannat år, eftersom oljan åldras oberoende av bilens belastning. |
|
|
Det får jag ifrån att en så hård maskin mår bäst av att få ny olja i sig,nya stift osv. Oljan drar till sig vatten och det bildas beläggning inne i motorn. Så du rättar dig efter en servielampa och inte efter din körning? Kör man hårt så ska den servas oftare. Ju fräschare grejer man stoppar i bilen desto bättre håller bilen. Att nöja sig med inspektionerna tycker jag inte räcker. Sen är det en M3 du kör och INGEN volvo/saab. M3 är ett tekniskt under och ska därefter behandlas. Christofer |
|
|
"Sen är det en M3 du kör och INGEN volvo/saab. M3 är ett tekniskt under och ska därefter behandlas." Men motorn är ju inte gjord i glas för det. BMW har nog rätt bra koll på när den bör servas, och hur..... Vill man serva den oftare så gör man det, men annars gör man nog helt rätt om man följer tillverkarens rekomendationer... |
|
|
Laths. Du lämnar öppet mål för att retas med dig.... Så du menar att en så himla bra och teknologisk bil som en M3, en solid vagn med yppersta kvalitet, måste/bör servas minst en gång om året med oljebyten stift och puder i rumpan oavsett körsträcka. Medan så orena och pappiga skitbilar som SAAB och Volvo som har obeskrivligt usel kvalitét, kan köras lite hur som helst och det funkar fin fin att serva dem enligt deras seviceidikatorer eller serviceintervaller som ligger på 2000-3000 mil. Och de trillar normalt inte i bitar för det.... Kanske vi ska be Svenska Akademin att se över definitonen på kvalitet och skriva in det i nästa utgåva av ordboken.... Jag håller för övrigt med herr Beppo Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
FredrickG: Sådant här står svart på vitt. Ring BMW. Då slipper du många Mr kan allt, vet allt. Man blir bara förvirrad! |
|
|
min 96a- fick inspektion 2 gjord vid 4200, har nu gått 5000 nästa inspektion2 gör jag vid 6000....kör otroligt lung å andra sidan ...men va fan de är väll vad man anser att ha råd me å verkar rimligt däremot byt ja olja vid 150- 200 mils körning hela tiden...blir nya stift å slangar i sommar oxå dom går otroligt varmt i motor utrymmet... mvh pezen Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.