|
|
|
|---|---|
|
Precis fått min min 318 E91 touring med HiFi paketet. Låter INTE som jag förväntade. Läst att Blaupunkt tagit fram en serie förstärkare THA 275 osv som säljs med ett kabelpaket som passar rakt in i BMWn utan modifieringar. Lite sugen på att köpa en, någon som vet hur dessa förstärkare låter? | |
|
Denna alltså: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Yupp, den finns i 4kanalsutförande också. Har Du provat någon av dessa? |
|
|
Lite tveksam till specarna (som vanligt...) Det är en vanlig klass AB-förstärkare, säg att den har 60-70% verkningsgrad som allra bäst. Strömförbrukningen ligger en bit under 20A max (säkringsvärde), man specar 1,5mm2 kabel eller bättre osv. Max ineffekt kanske runt 200W, drag av för v-graden och inte får man ut några 2x75W. Dock är de ju i gott sällskap med de flesta andra, och den kan ju låta och fungera alldeles utmärkt. Jag har personligen bra erfarenheter av produkter från Blaupunkt, kabelsatser med PnP-teknik underlättar installationen. Manual här: Länk FP |
|
|
Ingen garanti för bra ljud, men eftersom den är specad 2x75 watt RMS, så får den inte dista mer än ett visst värde mellan 20 - 20 000 Hz. Som sagt ingen garanti, men man slipper åtminstone att det låter helt apa vid ett område. För mig ger RMS specen på förstärkaren en viss kvalitets garanti. Håller Du med mig Folke? |
|
|
Inte riktigt. RMS säger att det är en någorlunda kontinuerlig effekt (Root Mean Square, en "matematisk" benämning) som kan avges. Jämför sinuseffekt som användes mera förr. Som altenativ används toppeffekt, maxeffekt, musikeffekt, Peak power, Peak Music Power Output, och liknande fantasibenämningar. Den sistnämnda (PMPO) ser man ibland om små datorhögtalare och små bärbara spelare osv, man kan i princip skriva 300W på en liten batteridirven spelare som kanske orkar prestera 0,3W kontinuerlig sinuseffekt. RMS säger inget om vid vilket frekvensomfång effekten skall avges, eller vid vilken dist, du tänker kanske på den amerikanska effektnormen FTC som angavs vid 20-20 000Hz om jag minns rätt, dock sade den inget om hur länge stärkaren skall kunna avge detta innan den bröjar brinna. Nu spelar vi som bekant gärna längre stunder och med någorlunda konstant effekt, även om musiken i sig ger en ganska låg medeleffekt. Det är ju inte testtoner vi kör in i förstärkaren, även om den skall tåla detta om inte tillverkaren har friskrivit sig, vilket man inte har om man anger RMS-effekt. Bäst är att ha förnuftet i behåll, kolla/mät på effektförbrukningen, säkringen osv. Ingen apparat i världen kan ge ut mera effekt till högtalarna än man matar in från elnätet, sen måste man dra ifrån för verkningsgraden som alltid är under 100%, och för diverse förluster osv, man även måste ligga väl under klippnivån osv. En klass AB-stärkare som här presterar kanske 60% verkningsgrad osv. Fast ingen tillverkare skriver om detta, utan som vanligt högre siffror, gärna lite friserade, säljer mera osv. FP |
|
|
Tjena! Är det ingen som provat denna plug 'n prey-lösning? Funkar rattknapparna med ett sånt här Blaupunktslutsteg inkopplat. Finns det någon annan plug 'n prey-lsg där man kan behålla orginalradion och sedan koppla in ett eftermarknadsslutsteg på ett lätt och smidigt sätt? |
|
|
Fungerar det även om man bara har Business stereon? __ Min bil: Länk |
|
|
Jag har Logic7, funkar en sån här till min stereo för att driva en extra baslåda i skuffen, eller har jag allt ljud bara digitalt? |
|
|
Externt slutsteg kan man alltid koppla på, påverkar inte manövreringen från rattknappar eller MID osv. Inte heller ev. digitala delar i systemet påverkar externa slutsteg, det är alltid analoga signaler sista biten till högtalarna osv. Man ser dock ibland speciella digitala högtalare i reklam och marknadsföring...). FP |
|
|
Så det är separata kontakter bak på orginalradion (Business stereon) för högtalaranslutningen och för rattkontroller odyl? Med Blaupunkts THA slutsteg sliter man alltså bara ut högtalaranslutningskontakten och pluggar in slutsteget däremellan (givetvis måste man ansluta matningsspänning till slutsteget)? Finns det motsvarande färdiga kontakter till Alpines PXE-H650 (för man kan väl inte koppla in något av deras PDX-slutsteg direkt utan hög/lågnivå konvertering)? When Hell freezes over, I'll ski there too! |
|
|
Kan inte riktigt svara för nyare stereo i 3-serien men troligen liknande lösning som i tidigare, dvs en stor kontaktplugg innehåller alla signaler. Styrningen från ratt och ev. MID-panel går på en enkeltråds databuss. FP |
|
|
strebern: lättast är om du tyar högnivå från steget som sitter hö bak i skuffen, parallellkoppla in på de två kanaler som driver basarna under stolarna så får du bra signal. har tyvärr inget kabelschema för L7-steget, men det borde gå att googla fram. digitala högtalare är som folke skriver väldigt intressant ;) |
|
| strebern: för att förtydliga: i ditt fall tror jag det blir lättare att använda en förstärkare med vanlig högnivåingång, och av högre kvalitet och med högre strömresurser än blåpunktaren. | |
|
Så det går helt enkelt inte att få fram en analog lågnivåsignal? Och med min otydliga beskrivning ang. digitalt så menade jag just ovanstående =) |
|
|
enda punkten jag kan tänka mig detta skulle vara möjligt är mellan HU och slutsteget, dock så är det ingen vanlig lågnivåsignal utan en balanserad signal som BMW använder i din anläggning. vilket gör att du behöver antingen ett eftermarknads-slutsteg som tar emot balanserad signal (ofta dyra) eller en konverterare. ska du använda signalen till sub hade jag def kört högnivå istället, då märks inte skillnaden i signalkvalitet lika mkt |
|
|
Hej allihopa. Jag köpte Blaupunkt THA 475 till min E60. Finns det någon som kan hjälpa mig att koppla in den till bilen? Alla tillhörande PnP kablar finns. Självklart ersättning utgår. Jag bor i Stockholm. Vänligen PM här. Tackar i förhand. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.