|
|
|
|---|---|
| Skaffade en hög till lågnivåomvandlare modell 4 sladdar i ena änden och rca i andra. Tog de två röda för sig och de svarta för sig. Tvinnade ihop och satte kabelsko. Anslöt till ena bakhögtalaren men inget händer. Nada. Tips? | |
|
Du anlöt RCA-pluggarna också osv...) Skämt åsido, det kan ju vara nåt fel eller avbrott inne i omvandlaren eller i kablaget. Du har högtalaren inkopplad samtidigt förmodar jag, och den spelar? FP |
|
| Japp, allt är anslutet och stereon spelar. Ska skaffa en riktig voltmätare och kolla om nån kanal på steget är brännt. "Power" lampan på steget lyser och säkringen är hel. Kan jag ha brännt steget ändå? Seriekopplade två tior och bryggade steget. Om basarna är på 4 ohm, har jag kört i 2 ohm om jag kopplat såhär? | |
|
Du har kört 8 Ohm om du seriekopplat två 4-Ohms högtalare, ingen fara för steget osv. FP |
|
| Köpte splirrans nytt steg som går att köra med högnivå. Finns 5 sladdar. 2+ 2- och en jord. Kopplade ihop plus kablarna för sig och minuskablarna för sig. Satte kabelskor och kopplade in på bakre högtalaren. Jordkabeln till samma jord som steget. Inget händer! Ska försöka komma iväg och köpa en "strömmätare" och kolla om det kommer nån signal från skarvningen. Hur många volt behöver steget ha i högnivåsignal för att funka? | |
|
Är det påhögtalarsidan du menar att det är dessa 5 kablarna? Undras vad den extra kabeln är till för och om det är en kabel som skall jordas? Är steget startat, med sin remotespänning in osv? Nivån in på en "normal" högnivåingång kan ligga på allt imellan strax under 1Volt till flera Volt, men detta ger möjligen för svag totalnivå ut osv, helt tyst blir det inte om du har signal in osv. Hur skulle du mäta, vilken skarv osv? Om du vill mäta nivån in (från bakre högtalaren) så skall du ha ett oscilloscop. En voltmeter kan funka hjälpligt om du kör med en konstant testton (sinuston) med låg frekvens och har instrumentet ställt på växelspänning. FP |
|
|
De 5 kablarna är till högnivå in på steget. Förstår inte riktigt heller varför det ska behöva jordas. Lågnivå är ju inte jordad. Japp, tänkte försöka mäta i skarven på bakre högtalarsladden (Modell skarvkabelsko). Förra ägaren har förmodligen haft slutsteget inkopplat där. Lite frustrerande med nytt blänkande ultimate t3 steg som inte vill funka. |
|
|
Kollade runt lite bland manualer osv. Jordningen är tydligen för nån skärmning osv, påverkar inte signalen på +/- i sig. Frågan är om den har galvaniskt skiljd ingång, eftersom högtalarkablarna från huvudenheten på nästan alla huvudenheter för likspänning gentimot bilens chassie/minus. Spelar det i den högtalare som du tar signal ifrån? Isf behöver du knappast mäta nivån, kolla bara så att kablaget är helt och friskt in till steget. Jag skulle nog koppla in båda bakhögtalarna på varsin kanal i uttaget som det är tänkt. Jordkabeln kopplar du lämpligen till stegets jord som du skrev tidigare. FP |
|
| Japp, bakre högtalaren spelar. Måste vara nåt galet i skarvningen. Ska göra om skarvningen och se vad som händer. Tack för svaren Folke! Alltid uppskattat med kunnigt och trevligt folk på forumet och inte bara vilda gissningar som på andra forum. | |
| Problemet löst! Tog mig en titt nu i dagsljus och hittade felet. Kopplade in mig i skarvningen med "gaffelkabelsko" det måste vara "plattkabelsko" för att få kontakt! Så kan det det gå när man försöker koppla bilstereo i mörker på en parkering. Tack igen för tipsen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.