|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nybliven 318 ti compact ägare. Har lite bekymmer med effektregistret. Vid 5000 varv dippar den anmärkningsvärt mycket för att sen dra starkt vidare till stopp. Vad kan orsaka detta? Har testat med orginal/ trimchip. Den är helt nyservad med stift och bränslefilter. Är det någon givare som brukar börja lattja på dessa som kan sådan effekt? Ytterligare så när den är helt kall och man kör iväg så innan den hinnit bli varm tappar den helt ork under ca 5 s och nästan dör. Detta oavsett varvtal. Har inte testat på högre av förklariliga skäl. Sen beter den sig som vanligt igen och har den där dippen kvar vid 5 varv per min. Alla tips varmt välkomna! //M | |
|
Hej! Tja,du har inte symptomet som att den "klipper tvärt"(nästan som totalavrott) istället för lite "segande nedgång"? Kan verka tjatig ibland(om man läser en del av mina övriga inlägg)...men just lmm brukar ju kunna "jävlas" med liknande symptom...OBS!chansar bara nu såklart :) I värsta fall(eller bästa kanske) så bör du åka till en verkstad med diagnosutrustning som då kanske kan hjälpa dig på traven i felsökningshänseende.. Tror att att en kompetent verkstad kan hitta felet med hjälp av deras diagnosutr. Kostar väl i storleksordningen 500-kanske dryga tusenlappen om du bor "centralt till".. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar Janne! Den hostar till rätt kraftigt precis vid 5'. Vid körning med kall motor dör den nästan helt en varje gång unde rnågra sekunder o då kvittar det vilket varvtal. Svarar inte alls på gasen. Sen kommer den igen som ingenting hänt. Ska se om jag kan mäta upp lmm. Borde vara några riktvärden man kan mäta sig fram till i tullt öppet och stängt läge. Kanske om man för den långsamt så glitchar det till nån stans längs vägen?! Har inte kollat denna alls än utan gått på de lättaste sakerna först =) Jag e inte van vid sådanahär moderna saker. Min har visst OBD1, vet inte om OBD2 är mer kompetent i felsökningen. Ska börja rota i d här nu! //Malkus |
|
|
Ja...iofs så när lmm brukar ha defekter så är det ofta vid ett visst varvtal som avbrottet brukar uppenbara sig(kanske mest det gamla lmm med spjäll då),men absolut ingen garanti det heller,lurigt... Du kan ju alltid hoppas på att det är en lmm med spjäll du har,dessa kan man mäta signalen på...hur det är med lmm med tråd eller "hetfilmstypen" kan jag tyvärr inte svara på så här direkt utan kolla gärna i gamla inlägg(sök inläggsfunktionen) där det säkert finns något bra tips att börja med.. Jaja,hoppas att du hittar felet.. |
|
|
Jo,felbeskrivning igen :/..."visst varvtal osv"..he,he.. vid ett specifikt läge på spjället menar jag...sorry. Mvh Janne. |
|
|
Min lmm är med späll! Ska mäta ikväll när man får permission till meklokalen =) Tack än en gång, Återkommer! |
|
|
Tjena,,, Jag tror mig kommit något närmare problematiken nu.. Länk Efter en hel del surfande hittade jag denna artikel. Tydligen skall ett fixat eprom lösa d hela.. WTF? Låter lite udda.. Är det någon som har bytt till detta nya BMW eprom och testat? //Mvh Malkus |
|
|
No such luck,,, har ringt BMW och efterfrågat dessa artikelnummer. Inga träffar... :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.