AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.217

Rensa oljekanaler?

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har lågt oljetryck, kan det vara en oljekanal som är igensatt?

Lågt tryck endast vid varm motor och på tomgång. Har bytt tryckgivare ej det felet. Har en helsyntet 10W50 i bilen nu. Nyss bytt olja och filter.

Hjälper det göra en engine flusch? För att rensa ev stopp i kanaler och täta vid ventiler mm.

Byta olja till mineral för högre tryck? Vilken isf? mineral för högre tryck

Kan det vara pumpen?

Drygt när man inte vet var felet ligger, försöker därför med er hjälp innan jag kör igång.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har läst man kan hälla i diesel i oljan och sen köra runt en stund för att på så sätt spola rent. Sen byta olja och filter igen.

Vill verkligen få ordning på detta nu.

Men bilen går bra och den låter inte illa. Så fort jag ser oljelapman tänds gasar jag till och ser till hålla ungefär 1000 varv, då slocknar den alltid.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kontrollera oljetrycket med manometer på lämpligt ställe...
OM det är så att du har för lågt tryck då så är det ju inte bra(verkar ju vara på det viset),så kontrollera oljepumpen.

Tar för givet att du har kollat oljenivån...

Det där med diesel rengjöring med inblandning i oljan!?!...Nix...det gör man inte!

Eventuellt kan du börja med en engine flush och s.a.s. ny olja +filter i samband med detta(såklart),men jag skulle inte köra med bilen så länge detta inte är fixat o konstaterat..om jag ägt din bil.

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
1. Kör en Bilstein Engine flush i stället för att slå i diesel i alla fall. Med diesel kommer du köra motorn med bristfällig smörjning.
2. Koppla på en manometer och mät trycket på tomgång (jag och flera med mig har föreslagit detta tidigare)
3. Byt delarna pos. 6-10 till tryckregleringsventilen:Länk
Kontrollera och rengör samtidigt sugsilen på pos.11.
Om inga oljud hörs, tror jag inte det är någon idé att plocka isär pumpen.
4. Om fortfarande lågt tryck, renovera/byt motor. Troligen stort lagerspel någonstans.
Vet flera som provat blanda 1 liter diesel, resten olja. Sedan kört bilen på tomgång 10-20 min. Sedan bytt olja + filter. Alltså man skall inte köra bilen med belastning!

De bilarna tycks inte tagit någon skada, och rengjorda har de blivit.

Att det rengör motorn invändigt råder väl ingen tvekan om. Sedan om lager o.d. tar skada och får kortare livslängd, det låter jag vara osagt.

Vad innehåller egentligen "riktig" engineflush?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har man en motor/bil som är "värd något" så provar man inte med "si o så" mycket diesel i motoroljan bara som en "chansblandning" och sedan STARTAR densamma....

Huruvida engine flush behandlingen kör med något lite diesel i vet jag inte, men tror INTE detta,isf är det ju noggrannt uträknat hur mycket och naturligtvis så står motorn stilla,vilket ju är en helt annan sak...naturligtvis ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där kan man läsa lite iaf om "Engine flush"...

Mvh Janne.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Kanontips! tack
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Anders, kommer man åt dessa delar enkelt när man tar bort tråget?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det bör du göra. Däremot är jag inte säker på om du får bort tråget med motorn helt på plats. Kanske någon annan vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.