|
|
|
|---|---|
SciFi |
Hej Efter att ha ägt min gamla 318is 94 i nästan 7 år var det dags att köpa nu bil :). Blev en 330 sedan av 02 modell. Är mycket nöjd med köpet men har ett problem som jag vill bli av med. Vid lätt inbromsning så vibbrerar det i ratten (ingen vibbration i bromspedalen). Allt tyder på att det är skivorna som är vinna om man söker runt lite på forumet. Jag var nere på OKQ8 igår och hissade upp bilen. Kollade då om jag kunde se om skivorna var snea men det såg helt ok ut. En sak jag såg då var om man ruckade lite på bärarmarna så rörde sig de bakre bussningarna ganska mycket. Ska dessa röra sig med bara lite armkraft? Bussningen är nr 8 på bilden Länk Kan dessa bussningar vara orsaken till problemet? Tack på förhand! |
|
Slitna bussningar i framvagnen på E46 är vanligt, läs detta: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
hade faktiskt ett likande problem som du beskriver. ratten skadade vid inbromsning, dock endast i högre hastighter över 100 km/h. eftersom skivorna var ganska långt gångna så bestämde jag mig för att byta dessa. vid monteringen så blev även jag lite undrande över just den bakre bussningen, tyckte också att den verkade lite glapp. Dock blev det inget byte då. Vibrationerna försvann och allt var fridens. Detta var i mitten av december, efter ca 3 mån så har jag nu återigen liknande problem. ratten skakar lite vid inbromsning och även vid låga hastigheter så tycker jag att inbromsningen sker stötvis... för min del så tänker jag försöka mig på ett byte av bussningar. värt att tänkta på är att pga av dimensioneringen av bromsarna på 330 in så behöver de motioneras ganska bra. (inget lungt bromsande) |
|
|
Hej Mitt konto här på autopower har blivit låst. Var tvungen att skapa ett nytt konto eftersom jag ej kommer in på e-posten som mitt gamla SciFi konto var skapat på. Jag var ute och körde en längre sträcka igår och prova då lite inbromsningar. Bilen hade stått i minusgrader under natten och vid de första inbromsningarna vibbrerade det nästan ingenting! men ju längre jag kört med bilen dessto mer återkommer det, hmm vad skulle ni satsa på att byta först? Bussningarna eller skivor+belägg? Mvh Staffan |
|
|
Hej. Jag hade också vibrationer i ratten vid inbromsning, jag bytte vänster länkarm(spindelled var slut) sen bustningarna till länkarmarna i framvagnen. Bytte även bustningarna till längsgående länkarm i bakvagnen. Vibrationerna är bort nu. |
|
|
Hej! Hade samma problem med skakande ratt vi lätt broms på min förra E-46:a. Då byttes först skivorna och det var bra ett tag. Sen byttes hela bärarmen eftersom det var den äldre modellen. Efter det funkade det bra drygt 4 år och 5000mil, sen såldes bilen. Så testa att byta bussningarna först, det är ju inte så dyrt som bromsarna. Anders |
|
|
Bromskivor 100% Dina skivor är skeva!! Hade precis samma symtom på min bil. Bytte bromsskivor för 6 månader sedan och för någon vecka sen började jag fundera på om dom där småvibrationerna vid lätta inbromsningar verkligen var normalt. I samband med Insp.2 frågade jag verkstaden som undersökte och konstaterade att skivorna "slagit sig" dvs var skeva. Nya på garantin monterade och en STOR skillnad vid lätta inbromsningar. Lätt att förstå egentligen. Beläggen "studsar" ju på ojämnheterna i skivan om man bara lätt trycker på bromsen. Trycker man hårt finns inga vibrationer. Dessutom är skeva bromskivor supervanligt på E46:an!!! Typfel!! TYP!! :) Så NYA skivor!! Slösa inte pengar på annat!! |
|
|
förresten kan man inte med blotta ögat se om skivan är skev. BMW använder instrument som mäter skivan och konstaterar om den är sne |
|
|
Ok, Det får nog bli att byta skivorna :( Kan det räcka med att svarva till dem? I sådant fall, är det någon som vet vart i Linköpingstrakterna? |
|
|
Ingen aning!! Men man hör ju då och då talas om folk som "svarvar" sina skivor.. Kan väl tänka mig att det är intressant om skivorna ändå inte är för nerslitna.. Så att det finns gods att svarva i liksom.. Men som sagt, ingen aning!! Kolla med verkstan först vetja.. Behöver ju inte gå till BMW för att få någon fack-person att mäta skivorna ordentligt och göra en bedömning!! Jag tror jag betalade ca 5-6000 kr för nya skivor runt om inkl. belägg. Man bör nästan byta beläggen samtidigt!! |
|
|
Hej Igen! Det blev en liten mekarhelg denna. Bytte skivor samt belägg och nu har jag inga vibbrationer i ratten längre :), Tänkte också byta länkarmsbussningarna men ångrade mig eftersom jag inte hade bra verktyg för att palla upp bilen ordentligt. Mina bussningar rörde sig lite granna om man ruckade i framkant på länkarmen, trodde då att dessa behövde bytas. men när jag köpte nya på mekonomen så upptäckte jag att de nya också var mjuka. Vad skulle ni ha gjort. Byta dessa eller lämnade tillbaka dem? som sakt, problemet är ju borta men jag vill ju inte att de nya skivorna skall bli skeva efter några 100 mil. |
|
|
Ja jag bytte som sagt skivorna i september-07 om jag minns rätt!! Nu i Mars fick jag byta dom igen då dom var skeva. Men BMW snackade inge alls om att orsaken till den uppkomna skevheten skulle vara ett annat bakomliggande fel (länkarmsbussningar t ex). Men visst blir man fundersam!! Hmm, nåja, nu har jag ny garanti på skivorna igen så att det är ju bara att vara uppmärksam för egen del. Börjar det darra i ratten igen åker jag ju in och begär garantiåtgärd. Mvh |
|
| Jag är lite förvånad över hur många det är som skriver ordet "bustning" när det pratas om bussningar ... | |
|
plockade dit nya kompletta länkarmar ink spindelled i går (3400 SEK ink moms), och för att vara en hobbymek som jag så tycker jag att det gick utan problem. problemet kom efteråt när jag skulle kolla om hjulinställningen hade ändrats vilket hade skett. då behövdes lite hjälp. Nu till reslutatet. Den stora förändringen i bussningar var den backre. på den gamla delan kunde jag röra armen i bussningen (den sviktade) nu är den sten fast. Att veta är att vibrationsproblemen för mig övergått från att vara irriterande till att vara jobbigt, dvs det blev hela tiden sämmre ju längre tid som gick. Bytet av länkarmar har medfört att vibrationerna har minskat mycket dock inte helt. Jag känner fortfarande lite vibrationer, så det får bli ett byte av skivor igen. (garanti, hoppas jag). Ska ut på en lite längre resa i helgen så då får jag se om det skulle bli bättre om jag bara nöter ner dem lite genom bromsning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.