|
|
|
|---|---|
djhenk |
Jag har tröttnat på den språk-nonchalans som florerar ute bland BMW ägarna. För att räta ut ett frågetecken så kan jag bara påminna er om att det stavas BEEMER om man ska vara lite cool och anamma den amerikanska slang för BMW som skapats på senare tid. Det ord som många skriver för tillfället; "Bimmer", är då den danska motsvarigheten (skulle jag anta) eftersom de inte har riktigt samma känsla för "långa" vokalkombinationer "EE". Lyssna själva (läs): "BEEM" eller "BIMM"... Ska vi prova igen? am."BEEE-EMMMM-DOUBLE-U" kontra dk."BIII-EMMM-DOUBLE-U" de låter ungerfär likadant eller hur? Men just i slang-sammanhang stavar man just ordet "BEEMER" med fler "E" och ETT "M" istället för ETT "I" och flera "M"! Jag är medveten om att det finns en hemsida i stil med "beam.at/bimmer" men vadsjutton, vem har någonsin sagt att skaparen av den siten är språkprofessor? (Därmed är det inte sagt att jag är det heller... med lita på mig, i know my shit). 'Nuff said! =) Bli inte sura nu för att henke säger ifrån, jag vill bara att mina fellow "BMW-owners" hänger med i svenskan lika bra som i trafiken. |
|
våga vägra skriva beemer! who dares wins... |
|
|
Hej, hade för mig att beemer från början användes av hoj åkare. För att särskilja så myntades "bimmer" för bilåkare. Om inte annat borde det stå i någon av de otaliga böckerna om BMWs historia. Själv blandar jag rätt friskt ;) /foo |
|
|
tjoho, hittade en länk från USA där de tar upp begreppen: Länk /foo |
|
|
Vad menar du??? Skulle mitt användarnamn vara felaktigt. Det är väl kul om det bildas nya uttryck för saker och ting. Eller håller du dig till ursvenskan ;) /Bimmerman Länk |
|
|
Hihi. På länken säger dom lite annorlunda än dig, djhenk. /Bimmerman Länk |
|
|
Det är jag som är skaparen till Beam.at/bimmer Jag är ingen språkprofessor men tyckte att det var en lämplig titel med tanke på beam då är engelska för stråla och bimmer är slang för ett fordon på 4 hjul från BMW alltså tyckte jag att den fanns lite substans i titeln något i stil med "Sikta på BMW" Tyvärr så kan ju inte alla ha all den kunskap du verkar ha om orden bimmer, beemer eller beamer ; ) Skämt åsido så känns det som det kvittar vad vi kallar våra käresta eller hur? Vad är det man säger "Kärt barn har många namn" Vänliga hälsningar från beam.at/bimmer och Johan S Surfa in på beam.at/bimmer |
|
323E21terror |
Bimmer är slang för BMW hojarna och Beemer symboliserar bilarna farten är min drog |
|
Bimmer är bilarna och beemer är hojarna. bimmer.org är site för bilar, inte för hojar. |
|
|
djhenk: Det stämmer det du själv säger, du är ingen språkprofessor. Länken som "foo" delade med sig av bevisar motsatsen, dessutom så skriver man inte "vadsjutton" i ett ord, utan som två (vad sjutton). ;) Jag har kallat min BMW för bimmer och kommer att fortsätta att kalla den för bimmer... roadZter |
|
|
323E21terror Tvärtom som johann skriver under skall det vara. /Bimmerman Länk |
|
| Tycker att det finns ganska så tydligt illustrerat annars på Länk | |
| Vem bryr sig? Att någon ens orkar ta upp frågan... att jag ens orkar skriva detta inlägg... | |
|
Om inte annat så borde väl det faktum att den amerikanska BMW-tidningen Bimmer handlar om bilar avsluta denna givande diskussion? :) |
|
| johann: Man tycker det iaf :) | |
|
Beemer. /Beemer |
|
|
Och jag som trodde det hette BMW på alla språk ?! Så nu får jag väl ändra i regbeviset =) Funktion före styling! |
|
djhenk |
Nu rörde jag nog om lite i getingboet!? =) Men, kan ni inte ta till er lite konstruktiv kritik på ett positivt sätt så får ni ursäkta mig. I övrigt knäcktes denna nöten på ett bra vis, då Foo var så vänlig och sken lite ljus på saken. Eftersom informationen på BMWCCA var så saklig, väljer jag att avsluta min argumentation nu. Till DanneZeta vill jag bara säga; - Bra att du är vaken! Självklart får du kalla din Bimmer (just det) för BIMMER... Själv kallar jag min för Kerstin. ;D |
|
djhenk, Konstruktiv kritik? Sen när blev felaktiga påstående konstruktiv kritik? Vad har du rökt egentligen? ;) |
|
|
johann: Han röker Kerstin. ;) djhenk: Bimmer är bara ett av flera namn jag har till min kära bil, "Kärt barn har många namn"... roadZter |
|
Richie L |
BIMMER = BILAR BEAMER = HOJAR Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! BMWCS #04797 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.