AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.535

Nästan ingen kan köra i rondell

Sida 9 av 15
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är nog det sunda i den logiken vi inte är överens om, verkar det som.
Vägverket får väl utfärda särskilda föreskrifter för små cirkulationsplatser i Dalarna, där det förut varit fyrvägskorsning!
Johan: Ingen har uttryckligen gått ut och proklamerat att det är rent felaktigt att VB före en CP. Ord som olämpligt eller förvirrande eller motsvarande har nog använts.
Inne i en CP används VB vid filbyte åt vänster. Om du vill uppleva förbud mot VB så rekommenderas Tyskland. Men dom har säkert fel och Sverige rätt, eller?
Du återkommer ofta till "små rondeller" och lokala sådana osv.
Undras då: Alla kanske inte har besökt platsen tidigare och vet att det var en vanlig korsning tidigare eller? Vad är "små rondeller"? Skall man göra denna bedömning på väg fram mot platsen, hur mäter man, tänk om andra inte gör samma bedömning? Om man sedan utifrån detta skall blinka eller inte, som du skrivit tidigare, blir detta en bra och konsekvent lösning?
I mina ögon öppnar det för massor av egna bedömningar som inte är önskvärda, och skapar förvirring, vi är inne på egna regler igen osv...)
Sen vet jag inte (öl eller inte) om jag jag ser den sunda logiken i slutet av ditt inlägg: Du avslöjar att du inte är någon vänsterblinkare (oavsett massor av inlägg och ståndpunkter tidigare), sen slår du inte av blinkersen (som du inte brukar använda) utan blinkar hela vägen runt..
Lite snurrigt är det, fast i en CP är väl allt tillåtet...)

FP
Jag är ingen anhängare av vänsterblink i rondeller men jag förstår JohanE´s resonemang när det gäller "små" rondeller. Där jag bor har vi en rondell där det tidigare var en trevägskorsning. Denna rondell är så liten så att det i stort sett bara är skylten före rondellen som avslöjar att det är en rondell. Om man inte använde vänsterblink i den rondellen är jag helt övertygad om att det ofta skulle bli kollisioner där.
I Växjö där jag brukar köra när jag arbetar är det gott om små rondeller i fd vanliga korsningar, var en försöksstad för detta när jag tog körkort får 18år sedan. Då fick man lära sig att blinka som om i en vanlig korsning och det tycker jag funkar bra än idag. Även om många har börjat att strunta i blinkersen mer och mer, tyvärr.

Sen tänker jag på det här med att det inte är tillåtet att VB i tyskland. Det är ju samma land som har totalförbud mot dubbdäck och som tydligen halva sveriges befolkning menar är helt omöjligt att införa i sverige. Så har dom rätt i det ena, måste dom väl ha rätt i det andra?? Eller kan dom ha fel??

Mvh Jens
gunnare, jag anar ett viss mått av landskapsrarism?

Jag vet inte vad som säger att myndigheterna alltid har rätt men inom detta område är det ganska fritt för tolkningar eftersom det inte finns några regler! Det enda som är bortom rimligt tvivel är motsols färdriktning. Blinket i sig är av sekundär natur när ingången, som ofta blir chansartad för att hastigheten inuti cirkulationsplatsen är på gränsen till tvåhjulsåkning (väldigt fort.).

Det kommer regler var så säkra, tillräckligt många olyckor behövs. Vidare borde vi kanske vara mera ödmjuka i trafiken och söka ögonkontakt med medtrafikanter istället för att blåhålla i ratten med mördarblick och tunnelseende, sänk hastigheten (gäller även stockholmare!) så mycket att ni kan titta på föraren i bilen bredvid oxå utan att tappa kontrollen.

Kvinnor hävdar många gånger att män saknar simultankapacitet och verkar ha delvis rätt, åker man sakta kan man sminka sig och föna håret, vilket iofs inte hör hemma i bilen, medans vid högre farter blir synfältet betydligt smalare och mer koncentration behövs på varje enskild punkt. Människan är av naturen lat och män som kör bil i synnerhet, det ska gå fort, dom andra kan flytta på sig och fattar dom inte vart jag ska kan dom andra lämna in kortet. Många självutnämnda vägverkare och poliser på vägarna! Våga ta steget och blinka, disskutera gärna med döttrar, fruar och sambos så får ni lite perspektiv på tillvaron.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
fredde 7
Gör en omröstning istället...för eller emot vänsterblink?? jag är helt klart för bara det görs med lite finess och känsla.
Gordon!
Läser du bakåt något i trådarna? Tyskland har kanske inte samma klimat som i de nordiska länderna? Om du, som vissa, ändå hävdar "de har ju visst vinter där också", OK, var drar vi då gränsen, Frankrike-Spanien, Italien? Nu kommer ett avslöjande: Det ÄR inte samma vinterklimat i hela Europa. Däremot har Tyskland en bättre trafikkultur än vi, betydligt bättre vägstandard, och framför allt inga vägar med spår efter dubbdäck. För eller nackdel, avgör själv..

Det här med att se rondellerna som en vanlig öppen korsning är lite intressant. I en sådan blinkar man i god tid, självklart. Just att man INTE bör se rondellerna (cirkulationsplatserna) som en korsning är ju en av punkterna som framhålls i de olika instruktionerna som har länkats till. Då kanske vi skall diskutera utefter denna rekommendation, för att om möjligt komma ifrån egna rekommendationer och tolkningar för t.ex VB..

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kaptenlöjtnant,
absolut ingen landskapsrasism här. Det där med små rondeller i Dalarna syftar på JohanE:s tidigare exempel, som jag tycker är totalt irrelevanta. En cirkulationsplats är en cirkulationplats, oavsett var den är belägen, hur stor den råkar vara och hur korsningen sett ut tidigare!
Beträffande den senaste argumentationen, så är det för mig helt OK att diskutera reglernas utformning - tycker man att föreskrifterna ska ändras, ska man få säga det och bki sakligt bemött. Däremot tycker jag det är meningslöst att debattera vidare om tillämningen av de regler vi har - det är i alla fall för mig solklart vad som gäller, och jag tror de flesta har begripit. Några verkar tyvärr envisas med att följa egna tolkningar av reglerna, med motivet att reglerna är dåliga och/eller otydliga. Där har vi probemets kärna - alltför många följer egna regler för körning och teckengivning i cirkulationsplats, och är därmed en del av problemet med missförstånd och dåligt flyt. Tyck vad ni vill, uttryck era synpunkter, debattera, men snälla kör och blinka som föreskrivet!
Folke: Jodå, jag läser trådarna, även om denna börjar bli i längsta laget. Det är många i skåne som tycker om dubbdäck och därifrån till Tyskland är väl inte så långt. Men nu var det inte det tråden skulle handla om, så det släpper vi och drar slutsatsen att Tyskland alltid har rätt, även om historien visar annat.

Men som du sa, vi kan väl vara överens om att vi inte är överens =)

Mvh Jens
Hur ska man då göra när rondellen är så liten så att det inte finns möjlighet att göra en korrekt högerblink på ett trafiksäkert sätt? Skit helt i att blinka?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
GE: man ska göra som föreskrivet. Blinka höger vid utfart. På vilket sätt har du problem med trafiksäkerheten i detta?
FredricF
Lite off-topic:
Det refereras ofta till Tyskland som nån form av auktoritet på rondellkörning men efter vad jag förstår så har vi haft rondeller i Sverige betydligt längre än vad Tyskarna haft. Enligt en kollega i södra Tysklad så fanns det i princip inga rondeller där för 10-15 år sedan, sen började dom plötsligt poppa upp och nu finns dom överallt.

Frankrike, USA och England torde vara rondellernas förlovade länder, där har dom funnits sedan 1900-talets början.

I USA verkar det som om man alltid skall ligga i vänsterfil om man skall svänga vänster: Länk , Länk och Länk
Blinkers nämns inte.

I Kanada (tror jag) skall man blinka vänster innan rondellen (och i viss mån I) om man skall svänga vänster: Länk

I england skall man högerblinka och ligga i högerfil om man skall svänga höger (dom har vänstertrafik, så det blir tvärtom) enligt: Länk

De svenska länkar jag hittat säger att det är lämpligast att gå in i vänsterfilen i rondellen om man skall svänga vänster. Man får alltså ligga i högerfil och svänga vänster men man har också skyldighet att slåppa fram fordon som blinkar höger och vill korsa ens fil. Länk , Länk och Länk
Det sägs inget om vänsterblink i nån länk jag hittat, däremot finns det många diskussioner liknande denna på internet. Motorcyklisterna verkar mest ilskna på de nya reglerna.

En slutsats man i alla fall kan dra apropå Dr Tinnitus erfarenheter av körskolebilar: Om man ser en körskolebil hålla ytterfil genom en rondell vid vänstersväng så är körskoleläraren i sämsta fall inkompetent och i bästa fall en dålig bilförare.

/Fredic
gunnare:

Allt är inte svart eller vitt i verkligheten. Gör man som reglerna föreskriver i den här rondellen så kommer man inte att visa för medtrafikanterna på ett säkert sätt vart man är på väg. Detta på grund av storleken på rondellen. Men man kanske måste se en sådan minirondell i verkligheten för att förstå. Hur som helst så använder nästan alla som kör i den här rondellen vänsterblink och det inträffar aldrig några olyckor så det fungera bra där iallafall.
"Man får alltså ligga i högerfil och svänga vänster men man har också skyldighet att slåppa fram fordon som blinkar höger och vill korsa ens fil"

Nja, i den omtalade cirkulationsplatsen gäller filbyten som på vilken annan flerfilig väg, alltså den som byter fil ska lämna företräde till övrig trafik.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
GE,
hur kan det vara omöjligt att på 'ett säkert sätt' visa med högerblink att du ska lämna cirkulationsplatsen? Jag har kört i både gigantiska cirkulationsplatser och sådana med 'minirondeller'. Enda anledningen jag kan se till att högerblink-principen skulle fungera dåligt är, att de flesta som kör i cirkulationsplatsen beter sig felaktigt (t ex på grund av 'vanans makt' om det nu varit vanlig korsning där tidigare). Olyckan du påstår inte händer 'tack vare' att folk blinkar vänster, kommer en vacker dag att ske 'på grund av' felaktig teckengivning, när någon utböling som jag kommer där och tror att reglerna för cirkulationsplats gäller.
Gordon: Visst är säkert vädersituationen ibland samma i sydligaste Sverige som i nordligastre Tyskland, men landet slutar ju inte jämns med Lubeck eller Berlin, eller hur? Tror du det hade funkat bättre med dubbdäcksförbud efter en fiktiv, tänkt gräns längre ner i Tyskland, eller tror du det funkar bäst med att reglerna gäller när man passerar landsgränsen? Att vi skall behöva diskutera detta...)
Visst har Tyskland gjord en del misstag historiskt sett, men om ändå försöker hålla oss till någorlunda nutid så tror jag de flesta kan ge ett eller annat godkännande till Tyskland, både tekniskt sett och trafikmässigt sett. Givetvis inte nu och i denna tråden, men ganska frekvent i tidigare...)

FP
Länk

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Gunnare & folke: Ni har uppenbarligen problem med att antingen läsa eller förstå.
Jag har aldrig sagt att det ska vara olika regler för stora och små cirkulationsplatser. Inte heller att jag vill se ett förbud. Det enda jag sagt är att det KAN underlätta samt ge ett bättre flyt. Men ni vägrar läsa korrekt och gör istället egna tolkningar av det man skriver hela tiden och hakar upp er på små ord eller uttryck liknande "i cirkulationsplatser som tidigare varit korsning". Det var ju naturligtvis inte just att det varit en korsning tidigare som var det relevanta i det uttrycket men ni tolkade det förstås så.
Gunnare skriver utryckligen att det är ett felaktigt beteende bara ett par inlägg bakåt.
"Att kompensera ett vanligt felbeteende (att blinka höger för tidigt) med ett annat felbeteende (att blinka vänster fast man inte ska byta körfält)".
För eftersom diskussionen handlar om cirkulationsplatser så är det väl en sådan han menar med det uttalandet eller är det en fyrfilig raksträcka i Spanien?
Ni två har väl själva aldrig en endaste gång blinkat vänster i en cirkulationsplats förstår jag.
Btw... lika ölfritt idag som igår.

///BMW - Was sonst!
Lite OT.

Johan E:

Minirondeller i all ära men den på norrsidan av Kupolen (bredvid Willlys) är i minsta laget.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja den är ju som en kastrull i omkrets... Riktigt mini. :)

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.