|
Sida 8 av 15
|
|
|---|---|
|
gunnare. Ger mig och ger mig....? Det handlar egentligen inte om det, utan jag presenterar exempel på situationer som visar att det HB lik väl som VB kan missuppfattas. Du väljer att kalla det fabricerade och väldigt speciella situationer, trots att det är helt vanliga situationer som sker många gånger dagligen i de samhällen som har sådana rondeller. Svårare än så är det inte. Jag skiter om jag övertygar dig eller inte, eller det jag skriver lär dig nåt nytt om rondeller eller inte. Jag tror det finns andra som kanske tycker mina exempel är intressanta på olika sätt, och kanske visar på saker som sker hela tiden men som kanske inte tänker på hur det hänger ihop. Det kvittar inte alls om den vänstra bilen HB och ska byta till ytterfil eller köra ut ur rondelen i avfartens vänstra fil. Om det sker en krock p g a det blir ett missförstånd, så tror jag du kan fråga de inblandade hur mycket det kvittar.... Min avsikt med att lägga fram detta vardagliga exempel på hur HB från innerfil kan missuppfattas, hade en liten baktanke. Nämligen den att ni VB-motståndare har som alltid argumentet att VBi rondell är så förvirrande. Men uppenbarligen klarar de flesta att hantera en HB från innerfil utan att det går helt på knas om det är tänkt ett filbyte eller utfart. Jag tror då att de allra flesta trafikanter har hjärnkapacitet nog att även hantera förstå och anpassa sig även om en bil VB i en rondell, utan att som första val tro at den ska svänga och köra medsols i rondeller eller parkera på det gröna i mitten och slå en drill i busken där. Kontentan blir att ni överdriver dessa risker med VB nåt grönjävligt, bara för att ha nåt att kasta fram i debatten. Samtidigt så är det väldigt många som ute i verkligheten dagarna i ända använder VB själva och ser på det sättet till att upplysa och varna sina medtrafikanter för kanske oväntade manövrar. Och andra ser dessa VB och drar tacksamt mer eller mindre nytta av dem beroende på situationen. Jag har för avsikt att skriva ner dessa exempel jag gett i denna tråd och skicka till VV och fråga lämplig person där om det i dessa situationer från deras sida kan anses vara en god ide att använda VB för att undvika att en riskabel situation uppstår. För som i händelsen med körskolebilen så var ju risken för det missförstånd som nu uppstod mycket större än om körskolebilen hade VB och det hade missuppfattats för att han ville in i innerfilen. Och vilket tycker du är viktigast? Att i den situationen inte VB och riskera krock med möjliga personskador, eller att VB och det missuppfatas för ett filbyte till innern? Vilken av missuppfattningarna ger mest risk för sammanstötning och personskador? Är det viktigare att blinka som du tycker man ska blinka då, än att blinka så man minskar risken för personskador....? Jag kommer att redovisa svaret från VV här i tråden. Om de nu i något av exemplen stöder min åsikt om VB i denna, kan du tänka dig att omvärdera din nuvarande ståndpunkt då? Eller ska du då hävda att VV är lika dumma som jag är..... ;-) Trevlig helg förresten :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Gunnare har helt rätt, den högerblinkande bilen ämnar göra ett filbyte. Även det fallet då han tänker lämna rondellen måste han börja med ett filbyte. Detta kan endast göras då det är möjligt, dvs filen är ledig eller bilen i ytterfilen har uppmärksammat honom och genom ögonkontakt visar att han kan byta fil. Dina egna regler VB i ytterfilen skapar bara förvirring och likar de lokala regler som en del bilförare skapar och hävdar företräde, trots högerregeln, för att en gata är något större än den korsande. Vi måste först och främst använda samma regelbok, och den skriver inte du eller jag. |
|
|
I cirkulationsplatsen existerar inte högerregeln. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Visst vore det himla bra om man använde samma regler koncekvent, allihopa alltid. Men, är det ens möjligt? Tänk på att rondeller och situationerna som kan uppstå är närmast oändliga. Det är ju jäkligt lätt att sitta och säga "man ska si och man ska så..." Men vem kan ÄRLIGT säga att man legat i innerfil in i en rondell och ska rakt över den och har tätt med bilar bredvid sig i ytterfil, och aldrig någonsin blivit överraskad av att bilen bredvid eller snett framför i ytterfil plötsligt inte som alla andra ska ut rakt på utan bara fortsätter vidare runt rätt in fram för näsan på en så det är bara sååå nära att man stannat i dörsidan i den bilen? Vem kan säga att de aldrig upplevt liknande situationer i rondeller? Och hade en sådan situation blivit mindre överraskande om bilen i yttern hade slagit på VB för att varna för sin för andra kanske oväntade färdväg? För i dessa situattioner så är det tät trafik genom rondellen och det handlar mest om att alla följer strömmen genom rondellen, tills någon plötsligt bryter mönstret. Och då är det mycket lätt att folk inte hinner uppfatta det och reagera om man håller benhårt på "jag ska minsann BARA behöva HB ut, så det så..." Och, inte att förglömma. Det står i lagbiken ATT man ska använda blinkers för att uppmärksamma eller varna andra om vad man ämnar göra, och denna regel upphör INTE att gälla i rondell bara för att det inte uttryckligen står att man ska VB i denna, eller för att det idag bara är krav på HB i rondell. Jag tror att ni VB-motståndare helt enkelt försäker förneka, förtränga det. Ja, hur många har förresten upplevt det jag skrev ovan, att en bil bara fortsätter runt och dyker in framför näsan på en där man från innern är på väg ut på avfarten? Visst har ni upplevt det va...? Nu gossar, blir det en öl, eller kanske en flaska vitt. Skål och trevlig helg igen. :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Citerat från: Länk "Sanningen är att det egentligen inte finns några särskilda regler för hur du ska köra i en rondell, mer än att du ska köra motsols i cirkulationen runt rondellen och har väjningsplikt mot fordon som redan är i cirkulationen. Tydliga tecken och rätt ingångsplacering är nyckelord." Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Kaptenlöjtnant: "I cirkulationsplatsen existerar inte högerregeln." ?? Det har väl ingen påstått heller! |
|
|
steaman! My bad, slutade läsa vid kommatecknet. =) Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Mera citat: "– Principen är att man ska köra precis så som man gör i en vanlig korsning, förklarar Jan Alexandersson. Ge tydliga tecken om du måste byta körfält inne i cirkulationen eller är på väg ut. Var också tydlig när du väljer placering på vägbanan och välj den mest lämpliga för den riktning du ska köra, både när du kör in och ut ur cirkulationen. Står det något i vägen i höger körfält i din riktning efter rondellen, väljer du det vänstra istället så att trafiken kan flyta smidigare." Tycker mig känna igen att vi några gånger talat om att en CP egentligen bara är en enkelriktad gata/korsning, ibland med två filer, och ett antal på och avfarter på högra sidan. Gatan ifråga är emellertid inte rak utan svänger åt vänster. Det primära med CP är att ta ner hastigheten utan stopp och ljusreglering, vid fördelning av trafiken på de olika av/påfarterna. Vi är då några som inte väljer att blinka vänster före och under körningen på gatan, liksom man inte gör i andra lägen då gatan svänger åt endera hållet, utan avfarter. Vid filbyte och avfart gäller givetvis blinkers, vilket hela tiden påtalats. Knepigare är det egentligen inte, och nu känns det som att en viss herre som nyligen njutit en god öl kommer ångandes med good old comments som att "bara för att det inte står att det är förbjudet med VB så kan/bör det vara lämpligt..." Skål och trevlig helg på er. FP |
|
|
"Att du inte fått några exempel på när högerblink kan missupfattas är ganska naturligt" Läs om, läs rätt Gunnare. ///BMW - Was sonst! |
|
| Läs vad rätt? Jag har inte sett ett enda relevant exempel på att _korrekt_använd_ högerblink i cirkulationsplats kan missuppfattas. Används blinkers enligt Vägverkets intentioner och föreskrifter, finns såvitt jag kan se inget som kan missförstås. | |
|
Förstog att du skulle förtydliga "korrekt". Hur vet man när en högerblink är korrekt när man ser en i CP? ///BMW - Was sonst! |
|
| Är det så svårt att förstå? Korrekt HB innebär att bilen som blinkar höger avser att göra ett filbyte till höger och fullföljer filbytet. I det inkuderar jag att bilen lämnar cirkulationsplatsen. | |
|
Steaman: Precis inte så svårt att föstå. Men hur vet man att den som blinkar höger och gör det för tidigt verkligen inte ska av vid avfarten innan den som egentligen avses? På så vis är en högerblinkning vilseledande och enligt mig mer vilseledande än en, enligt vissa, "felaktig" vänsterblinkning. ///BMW - Was sonst! |
|
| Hur många öl? | |
|
Ok, låt mig förklara så herrn förstår. Säg att du står och väntar vid en CP. Det kommer en bil som har högerblinkersen påslagen. Mellan dig och den bilen har du då oftast en avfart. Hur vet du att den bilen inte tänker svänga av där utan på nästa avfart som är bortanför dig? Alltså bilisten har slagit på HB för tidigt. Kika på den här bilden: Länk Du står alltså ovanför stjärnan till höger och bilen som blinkar börjar blinka säg vid påfarten där det svarta strecket går in i CP:n. Föstår du eller är det du som fått i dig för många öl? Bilden kommer för övrigt från denna sida: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE, nu blandar du ihop korten. Felaktigt använd blinkers, oavsett om det är höger- eller vänsterblink, kan självklart skapa förvirring, och gör det också. Det är liksom det hela diskussionen har gått ut på.... Men du kan väl inte på fullt allvar mena, att vi ska blinka hej vilt som vi själva finner lämpligt, bara för att en del (alldeles för många!) använder högerblinker felaktigt? Att ett felbeteende är vanligt ursäktar eller berättigar inte andra felbeteenden! |
|
|
Gunnare, du skrev: det finns helt enkelt inga tillfällen där korrekt använd högerblink i cirkulationsplats kan missuppfattas. Det jag då ville veta var hur man kan veta att en blinkning är korrekt utförd. Sen om den är åt höger eller vänster spelar som sagt mindre roll. Man kan naturligtvis aldrig veta om de som blinkar gör det korrekt. Jag säger det igen. Det är därför jag tycker att en felaktig högerblinkning är värre än en vänsterblinkning då jag vet hur en hel del människor beter sig om det kommer en som blinkar höger vid avfarten där de står. De kör naturligtvis ut i CP:n. Då är det bättre om folk tror att man tänker svänga in och parkera i rondellen. Och ja, JAG vet att man ska vänta och se vad de andra bilisterna tänker göra men alla gör inte det verkar det som utan litar helt på att om man blinkar höger så ska man minsann svänga höger. Sen har jag aldrig sagt att man ska blinka hej vilt... ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE, om alla använde blinkers korrekt - alltså enligt vägverkets föreskrifter - skulle inga missförstånd uppstå, det kan vi väl vara överens om? Jag förstår inte vad du argumenterar för (eller emot). Att kompensera ett vanligt felbeteende (att blinka höger för tidigt) med ett annat felbeteende (att blinka vänster fast man inte ska byta körfält) minskar väl inte risken för missuppfattning. Den som blinkar höger för tidigt lär göra det ändå, oavsett vad du och dina 'vänsterblinkarkompisar' hittar på i ambitionen att vara tydliga. Jag håller med, det är ett farligt beteende att blinka höger och sen fortsätta i cirkulationen, men det är i trots det lika viktigt att blinka höger vid utfart. Vänsterblink, däremot, tillför ingen information som medtrafikanterna över huvud taget kan tolka säkert, eftersom den inte har någon definierad betydelse (utom vid körfältsbyte åt vänster, då den ju ska användas). |
|
|
Ja om alla använde blinkersen korrekt skulle i alla fall den biten vara ur världen. Men att säga att det är felaktigt att blinka vänster i en cirkulationsplats är väl i sig felaktigt. Visa mig annars var det står att man inte får blinka vänster i en cirkulationsplats. Kika annars i länken jag postade här ovan. Sen förstår jag inte vad du menar med: Att kompensera ett vanligt felbeteende (att blinka höger för tidigt) med ett annat felbeteende (att blinka vänster fast man inte ska byta körfält) minskar väl inte risken för missuppfattning. Vem har skrivit nåt om kompensering? Det jag från början skrev i denna tråd var att vänsterblinkning kan underlätta i små cirkulationsplatser. Vad ingen verkade förstå var att det var just små cirkulationsplatser jag och även Dr.Tinnitus menade utan ni drog upp stora cirkulationsplatser gång på gång. Sen kan jag ju avslöja en sak såhär på nattkröken. Jag är ingen vänsterblinkare men jag är inte så trög att jag tror att alla som blinkar vänster tänker köra upp och parkera i mitten. Å andra sidan slår jag inte av blinkersen heller om jag byter till vänster körfält före cirkulationsplatsen och blinkersen inte slår av utan då får den allt hänga med runt... ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE. Oavsett öl eller inte, så ser jag ett klart spår av sund logik i dina sista inlägg.... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.