AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.525

Nästan ingen kan köra i rondell

Sida 7 av 15
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
AKN.

Puss på dig..... :-)

Folke.

Menar du att man inte har vinterväglag i tyskland? Nog vill jag minnas att jag sett väldigt vintervita vägar där allt.... ;-)

Du har inte tänkt till nåt på min fråga om HB i rondell kan riskera att skapa förvirring trots att det blinkas korrekt i sig? Vore intressant att se om en så erfaren och klipsk kille som du listar ut vad jag tänker på :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visst har man, fast kanske inte samma förhållande som här. Skrev jag inte skillnader, inte att de inte hade vinterväglag alls? Jo minsann jag skrev skillnader. I varje fall har man inga dubbdäck, däremot saltas det.
Oj, visste inte att frågan var riktad hitåt. Jag har inget konkret exempel, jag har redan redovisat mina futtiga åsikter. Men som du själv skrivit flera gånger, blinkers kan alltid skapa förvirring.
Analogt med detta: Om man eliminerar ett specifikt blinkmoment (vilket då måntro...) så kan ju inte just detta moment skapa förvirring iaf. Bra då är vi överens iaf till slut...)

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke. Borde vi då inte eliminera HB i eller ut ur rondell med, ja då kan ju inte just detta moment heller skapa förvirring...? ;-)

Det glädjer mig, trots att du fortfarande svara lite "näbbigt" att se att du verkar lugna ner dig mer och mer nu. Du var lite väl "het" ett tag verkade det som... ;-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ja för fanken, släck alla blinkers inklusive olaglig 4-vägsblinkning..
Jag förutsätter att dina smileys är äkta. Jag är alltid lugn och sval och mina synpunkter står fast, givetvis. I fallet med cirkulationsplatser så bedömmer jag mera läge, avstånd, ögonkontakt mm vs. andra fordon och förare, ev blinkers kommer längre ner på skalan, av anledningar som vi har ventilerat en del nu.
Nu får du ursäkta, jag bryter stationen för översyn och vila ett tag.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var en från Kumla som ringde till Lokalradion och hade åkte 270 varv i en av Kumlas 16 rondeller och 2 chikaner. Undar hur han blinkade :) Lika snurrigt som denna tråd :D

///MVH Hasso
Länk
Här i Östersund blinkar knappt nån höger heller och ibland vänsterblinkas det, ibland inte och ofta vänsterblinkas det även när utfart ur rondell sker.
Värst är nog dom som blinkar höger vid infart, sedan växlar till vänster och sedan höger igen vid utfart, följer ratten alltså.

Allt detta gör ju att blinkers är de facto avskaffat i rondeller här och dom som är lättast att begripa sig på är dom som inte blinkar alls.
Jag blinkar enligt lagen bara för att slippa böter, ingen är nog egentligen speciellt hjälpt av hur jag än blinkar eftersom dom inte vet om jag gör fel eller inte.

18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
till ardberg,är det böter på att inte blinka?
Borde det då inte oxå vara böter på att blinka fel?
Micke

Pursern
18110:
Länk

"Underlåtenhet att vid start från vägkant/vändning/sväng/ körfältsbyte eller annan icke oväsentlig ändring av fordonets placering i sidled ge tecken om detta på föreskrivet sätt 500 kr böter"

På föreskrivet sätt inräknar väl rimligen att både låta bli samt att göra fel.

Därför blinkar jag enligt föreskrivet sätt så är slipper jag böter i alla fall, andra gör väl som dom vill. Tyvärr har jag aldrig ens hört talas om att nån bötfällts för felblinkande i rondell så nån upprensning är väl inte att hoppas på.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Vore väl synd om denna schangdobla tråd skulle få tyna bort.....

Jag noterar att VB-motståndarna inte har kommit med några konkreta exempel (fast jag frågade efter det) på situationer där HB i rondell kan kan missuppfattas, trots att blinkningen i sig är riktig. Ingen som kan eller vill ge exempel på det?

Jag var förresten till hufvudstaden idag för div besok hos våra sponsorer och STCC huvudkontor inför den stundande säsongen.

Just för att vi haft denna "lätt tuirbulenta" diskusion här om blinkade i allmänhet och blinkade i rondell i synnerhet, så satt jag och skärskådade denna företeelse, att använda den lilla spaken till vänster om ratten, resan igenom. Och det jag såg, även om det inte var någon direkt nyhet, var skrämmande.

Generellt så försöker väl de flesta blinka som folk för det mesta. Men tyvärr är det alldeles för många som inteb har så bra koll på hur de blinkar, inte bara i rondell utan generellt som sagt. Och fordonsplacering ska vi bara inte tala om.

Men det hela blev värre och värre ju närmare hufvudsatden man kom, och i den samma var det inte mindre än uruslet med blinkade överallt. Och det är ju i storstade om någonstans det är extra viktigt att blinka överallt där och när man ska blinka, och ha koll på hur man ska göra det.

Men det formligen kryllade av bilar överallt som helt enkelt bara gav faaan i att bry sig i att blinka. Även fast det var fullt med bilar och trång så bara vred man på ratten och bytter fil och fan vet allt.

I rondeller var det lika illa, men ändå förvånansvärt många som blinkade vänster i rondellerna. Antingen redan innan de kom in i den, eller slog på VB när det kommit in för att visa att de skulle runt. Två tre polisbilar gjorde så, liksom två körskolebilar faktiskt. Men många blinkade bara höger, och ännu fler blinkade inte alls.

Jag var faktisk väldigt nära att se en krock i en rondell mitt framför näsan på min 740iL, vilken garanterat hade undvikits helt om den ena bilen hade VB.

Det hände vid Rotebro när man kör av E4 och kommer fram till rodellerna där man kan köra vänster mot Stäket och E18. Det går där två filer in i rondellen det låg en körskolebil (utan elev) till höger framför mig, och en annan bil i vänsterfilen.

Nu visade det sig att körskolebilen inte skulle direkt höger utan mot Stäket genom att hålla ytterfil helöa vägen vilket är tillåtet. Den vänstra bilen i innerfilen skulle rakt över, och på nåt viss uppstods missuppfattning att körskolebilen skulle rakt över med varför bilen i väsnterfilen börjar styra över för att komma av rakt på, och det håller så när på att ta tvärstopp i körskolebilens förardörr, bara centimetrar kvar innan de han få stopp med skrik i däcken. Jag låg strax bakom dessa bilar men lyckades ana vad som möjligen kunde vara på gång så jag var beredd och hann stanna tack och lov.

Min reflektion var att oavsett vem som missuppattade vem, eller gjorde fel eller inte, så hade den incidenten med all sannolikhet kunnat undvikits helt om körskolebilen i vetskap att han kommer att köra på ett sätt som kanske inte alla förväntar sig och att det därför kan uppstå missuppfattningar, hade kostat på sig att signalera med VB vad som var på gång. Nu redde det upp sig ändå med lite tur och någon centimeter till godo, och lite mimande och handviftande i bilarna åt varandra.

Lite lustigt var det ju att se att körskolebilen så ut mer som den kom från en rallycrossbana då den var rejält bucklad på högra hörnet av bakkofångaren och lite skamfilad lite här och var runt om. I mina ögon inte så bra "reklam" för en körskolefirma.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
FredricF
-- "Lite lustigt var det ju att se att körskolebilen så ut mer som den kom från en rallycrossbana då den var rejält bucklad på högra hörnet av bakkofångaren och lite skamfilad lite här och var runt om. I mina ögon inte så bra "reklam" för en körskolefirma."
Jag vet inte det jag, det är väl som dom säger att: "Gott omdöme kommer från erfarenhet och erfarenhet kommer från dåligt omdöme". ;-)

Att ligga i ytterfil i en tvåfilig rondell och svänga vänster är möjligen lagligt men typexempel på dåligt omdöme enligt min mening. Bucklorna på bilen talar ju sitt tydliga språk.....
Å andra sidan är det kanske också dåligt omdöme att lita på att medtrafikanterna har gott omdöme.

Jag skulle gissa att rondeller får antalet olyckor att stiga en del, dock är hastigheterna låga så det är väl mest plåtskador och det skiter VV i.

/Fredric
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fredric,
Jag skiter också i plåtskadorna bara jag och andra slipper kroppsskador vid ev krock.

Hellre många småkrockar få stora krockar. Just Rotebrorondellerna är bra exempel på detta. Där hände ett flertal allvarliga olyckor innan de byggdes om till rondell.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Håller med både Fredric och Mats.

Men trots det, en enkel VB på körskolebilen inför den tänkta körningen i rodellen hade gjort att denna incident kunnat undvikas. Eller valt en anna fil från början givevis.

Jag har noterat att "man" blinkar antingen eller. Kanske lösningen kan vara en spak på varje sida om ratten?!?

Högersväng: Vänster långgfinger sträcks ut mot spaken
Vänstersväng: Höger långfinger sträcks ut mot spaken, detta kan med fördel ske om fattningen på styrdonet är "kvart i tre".

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tinnitus, eftersom du ber om mothugg så kommer det här:
Körskolebilen i ditt exempel gjorde rätt. Föraren av bilen i vänstra körfältet gjorde fel. Hade föraren av körskolebilen blinkat vänster, hade det betytt att han tänkte byta till vänster körfält, vilket han inte gjorde enligt dig - det hade alltså förvirrat och varit direkt fel av honom att blinka vänster, eftersom han låg kvar i höger körfält.
Du har faktiskt med detta, även om ditt syfte måhända var det motsatta, givit ett utmärkt exempel på när det är direkt olämpligt med vänsterblink i cirkulationsplats!
Föraren av bilen i vänster körfält, däremot, skulle ju rakt fram och därmed skulle han/hon korsa det högra körfältet. För det första är högerblinker påbjuden för denna manöver, för det andra ska man förvissa sig om att det är fritt i det körfält man tänker ge sig in i.
Dock vill jag ge dig lite rätt i att det krävs tydlighet vid körning i cirkulationsplats. Hade förarna av bilarna i ditt exempel planerat sin körning, så hade körskolebilen legat i vänstra körfältet, och den andra bilen i högra körfältet - dä hade allt flutit smidigt och inga 'konfliktytor' uppstått. Det har dock inte ett skvatt med blinkers att göra.
Att du inte fått några exempel på när högerblink kan missupfattas är ganska naturligt - det finns helt enkelt inga tillfällen där korrekt använd högerblink i cirkulationsplats kan missuppfattas.
Jag fortsätter att hävda tesen, att det är bäst om alla trafikanter gör på samma sätt, och att det enda raka därmed är att följa vägverkets föreskrifter. Egna 'förtydliganden', alldeles oavsett att de inte är uttryckligen förbjudna, riskerar alltid att förvirra och missuppfattas!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
gunnare, nu gav du Tinnitus anledning att fortsätta ytterligare någon månad. Han kan ju inte erkänna att det du skrev var det vettigaste som skrivits i den här tråden!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag bjuder på det! ;-)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

gunnare.

Nej, det var faktiskt inte så att jag ber om mothugg, utan det var mer tänk som en ren generell reflektion av vårt diskuterade ämne i och med min resa till hufvudstaden.

Men, jag ska ge några kommentarer på ditt inlägg.

Helt riktigt så borde ett bättre val för körskolebilen ha varit at från början ha tagit den vänstra filen i rondellen. Men, man får kör i ytterfil hela varvet runt om man vill. Och, då kan man råka ut för sådana situationer som nu skedde, att en bil i innerfilen så när hamanr i dörrsidan på dne i ytterfilen. Givetvis ska bilen i innerfilen inte byta till yttern fören han ser att det går. Men,glöm nu inte att det kan vara mycket små marginaler i trafiken. Fundera bara på hur tight det är genom en rondell med två filer in, i rondellen och ut. Och så är det rusning och fullt med bilar som ligger paralellt genom rondellen och ut på avfarten. Men hur blir det då om en av bilarna i ytterfilen får för sig att fortsätta vidare i ytterfilen förbi den avfart där alla andra i rusningen brukar köra av? Då handlar det om tiondelar av sekunden innan det gått åt pipan. Och i det läget är en VB mycket bra då den oavsett om den tas för ett filbyte eller fortsatt färd i yttern, kan få trafikanterna varse om att nåt är på G så de kan vara beredda och ge plats om det är ett filbyte på G. Fortsätter bilen då bara i yttern så är ingen skada skedd. Men utan VB är risken stor för att det kan bli en incident.

En sak till, man är skyldig att underlätta, om så behövs, för den som ger tecken för filbyte att kunna byta fil.

När då ingen verkar ha kommit på någon situation när HB kan missuppfattas i rondell, så får väl jag föklara det med... ;-)

Om vi har två filer in i en rondell, i och på utfarten. Och det kör bilar i båda filerna mer eller mindre paralellt. Hur vet bilen i ytterfilen att bilen på hans innersida HB för att från sin innerfil i rondellen åka av ut på avfartens innerfil, och inte HB för att byta till ytterfilen med risk för konflikt mellan dem.....?

Sug lite på det ni...... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Mycket bra sagt av gunnare. Kunde inte sagt det bättre själv !
Ci
531
CiM
325ciM-04
Dr tinnitus har helt rätt i sitt tänkande. däremot fick jag läsa gunnare´s inlägg flera ggr utan att förstå det.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tinnitus, du ger dig uppenbarligen inte så det känns meningslöst att fortsätta argumentera - självklart går det att fabricera argument med väldigt speciella siuationer som exempel, men det underlättar knappas det dagliga umgänget trafikanter emellan i cirkulationsplatser.
Ditt exempel på missförstånd av högerblink är dock totalt irrelevant. Det kvittar om bilen i vänstra körfältet avser att byta körfält för att fortsätta i cirkulationen, eller om den ska ut på avfarten. Högerblink ska användas oavsett, för att markera körfältsbytet, och det är också den högerblinkande bilen som har väjningsplikt eftersom den ska byta körfält. Som du sagt tidigare - basic!

Vill du ha sista ordet av någon anledning är tråden härmed din - jag tycker du har fel, och du kommer inte att kunna övertyga mig om du så fortsätter att argumentera en spaltkilometer till. Jag fortsätter följa det av vägverket föreskrivna sättet att blinka i cirkulationsplats, jag tycker det är bra uttänkt, och jag tycker framför allt det är viktigt att alla ska bete sig lika!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.