AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.526

Nästan ingen kan köra i rondell

Sida 5 av 15
dr Tinnitus
"Men blinkar han VB på väg in mot rondellen, så vet jag ju att han kommer att vara före mig in i rondellen och jag måste då anpassa mig så han antingen hinner förbi innan jag ska in eller helt enkelt stanna för honom.

Om han inte blinkar så vet jag ju inte förens det sker, om han ska rakt på då HB till slut kommer eller plötsligt bara vrider runt i rondellen. Då blir jag ju i princip tvingar att vänta för att se vad ha kommer att göra. Istället för om han VB kan anpassa mig direkt och vi får ett bättre flyt i rondellen."

Alltså ingen skillnad, VB säger att du måste vänta vilket du även måste göra utan VB. Därmed tillför VB ingen information som du kan utnyttja till något.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ardberg.

Men....

Om han inte VB och du ställer dig och väntar, för att sen se att han smiter ut med en HB på din väg. Då har du väntat i onödan. Du vet inte fören när han HB att han inte skulle runt. Och då har du kanske redan bromsat ner och stannat i onödan och får försöka hinna ut i nästa lucka. Om han däremot VB i god tid så VET du redan då att han INTE ska köra rakt på och ut på din väg. Då kan du redan då bestämma vad du ska göra. Skillnaden är ju att man utan VB då kan tvingas stanna och vänta för någon som KANSKE kommer att runda rondellen, men som sen puttar till HB och INTE rundar rondellen. Kan du inte se och förstå denna skillnad så lurar jag på om du har kört i så många rondeller? Du skulle i alla fall behöva åka med mig i en långtradare en dag i lite rondeller och se hur det kan vara för oss i tunga fordon, och hur lite extra omtanke om varandra i trafiken med blinkersen kan göra stor skillnad.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus
Alternativet till att vänta i onödan blir till sist en kollision som jag anses vållande till så det gör jag så gärna.
Men jag förstår inte vad jag kan göra annat vid en vänsterblink än vänta även då så nån skillnad blir det inte.

Däremot om det är en långtradare på väg in från andra hållet brukar jag vänsterblinka för att dessa kör annars rätt ofta på störst går först och kör in. Detta har jag viss förståelse för och vänsterblinkar för att tala om för denne att jag tänker fortsätta och slipper därmed stanna själv.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

ardberg.

Uppenbart jobbar du hårt på att inte vilja förstå...

Om det blir en krock eller inte hänger ju på hur du bedömmer och hanterar situationen. Har du problem med detta så är det bäst att du antingen stannar och väntar i alla lägen eller håller dig från rondeller.

Jag har kört i rondeller i 30 år nu, med alla typer av fordon i flera olika länder, och ännu aldrig haft en enda incident i en rondell trots att jag håller mig till VB-läran. Jag måste haft mer tur än full pott på lotto 10 ggr på rad......

Saken är ju den att allt annat också måste stämma inna du kan köra in i rondellen eller göra en manöver i trafiken. Det räcker inte med att någon VB eller inte. Jag trodde det var det första man lärde sig i körskolan. Men tydligen har de slutat lära ut det på sista tiden....?

Men, du säger ju att du VB när det är långtradare på väg in i rondellen från andra sidan för att bla bla bla.... Ja men då HAR ju killen i tradaren NYTTA av just DIN VB!!!! Då kan han planera sin körning bättre vilket är bra för er båda.

Om du sen VB strax innan du kör in i rondellen eller när du har kört in i den spelar inte alltid så stor roll, men genrellt gäller ju alltid att man ska ge tecken så tidigt som möjligt så länge det inte riskerar att missförstås.

Så, vad sitter du och bjäbbar emot mig för, när du själv säger att du använder VB i vissa situationer för det underlättar...?? Det är ju det jag hela tiden sagt....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Det var 17 år sen jag tog körkort och då lärdes VB ut vilket jag använde tidigare eftersom reglerna påbjöd detta, vad som lärs ut nuförtiden har jag ingen aning om.
VB slutade jag med när reglerna ändrades utom i fallet med långtradaren eftersom denna struntar i väjningsplikten annars. Jag har heller aldrig varit inblandad i en incident utan tycker snarast det är rätt kul att se hur folk beter sig i rondeller och har själv inga problem med dessa. Jag förstår ändå inte vitsen med en VB eftersom det är så inkonsekvent blinkande så man kan aldrig lita på vad någon menar, det går bättre att utläsa av hastighet och positionering vad avsikten är i dagsläget.
För övrigt skrev jag i mitt första inlägg att när tung trafik är inblandad kan det underlätta och kanske tom vara nödvändigt med VB.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ardbeg.

Men du menar alltså att VB alltid, även före nya reglerna, varit dumt funkat dåligt m.m.? Märkligt då att det funkat bra i en massa år, och att man över huvud taget först sa att man skulle VB, om det nu är dåligt?

Saken är ju den att det går lika bra att VB idag som för, men idag måste man inte. Men fortfarande gör det nytta och underlättar vilket du själv ger exempel på.

Nu anser jag inte att lastbilar generelltr kör sämre än andra i rondeller, så jag ser egentligen inte den orsaken du nämner för att VB bara för dem. Det händer att lastbilar gör så ja, men oftast inte. Då är det minst lika mycket sådant från andra virrpannor i i mindre bilar i rondellerna. Så varför inte VB även för dem, eller kör du bara på dem... :-) ?

Som jag ser det så finns det egentligen ingen fördel med att BARA HB i rondeller. Det är "minsta" kravet från VV. Men med lite omtanke och sunt förnuft, eller sådant som sitter i ryggmärgen sen tidigare regler, så kan man underlätta mycket för många i trafiken.

Att sen vissa inte kan hantera detta med blinkers på ett bra sätt är ingen ursäkt för att hacka på de som kan och gör det, eller hur?

Ni som inte vill VB, eller tycker att man inte ska VB i rondell, ni kan ju bara "blunda" för det och sköta ert. Andra kanske tycker det är bra. Så gör ni det lilla ni vill och orkar, så gör jag och andra med mig mer för våra medtrafikanter och trafiksäkerheten.

Inkoncekvent blinkade är givetvis inte bra, men det har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det är heller inget bra argument för att hacka på de som har VB i ryggmärgen. Man klappar ju heller inte bara på VB och sen får det bli som det blir. Utan alla manövrar och signaler planeras och anpassas till varje enskild situation.

En sak till. Det finns ju rondeller där det finn god plats att köra till den till höger närmaste avfarten utan att egentligen vara inne i själva rodellens "fil". Står man då och ska just ta nästa höger och det kommer en bil från vänster, så kan man då ha stor nytta av att dessa VB. För gör de det inte så kan de ju vara på väg till samma utfart som du och då kommer ni ivägen för varandra och du har väjningsplikten. Men använder de VB så vet du att de ska ligga kvar runt rondeller i "filen" och då är det god plats för dig att bara fortsätta direkt till högra utfarten utan att ni kommer ens i närheten av varandra. Ännu ett tillfälle där VB underlättar och spar tid m.m.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Får jag slänga in en liten fråga bara, efter att ha läst igenom allt ovan?:

Om man skriver riktigt, RIKTIGT långa inlägg - har man inte mera rätt då?

Jag tycker att det är rätt så futilt av er andra att fortsätta argumentera, när Dr Tinnitus ändå alltid vet bäst; som vana AP-läsare vet.

Jag fortsätter :)

Dr Tinnitus:

VB funkar sämre nu eftersom det inte är påbud och därmed många som inte gör det.
För 10 år sen när alla gjorde det funkade det utmärkt, vanligen var det bara nån virrpanna som struntade i det vilket oftast syntes på färden i stort och då var man mer uppmärksam på denne, å andra sidan var det färre rondeller som oftast var hyfsat stora så man kanske inte tänkte på det på samma sätt.

Men jag anser att jag i min personbil är inte hjälpt av att någon vänsterblinkar när jag är på väg in. Blinkers eller inte så måste jag ändå vänta tills jag vet vart bilen tar vägen innan jag kan köra in.

Ditt sista exempel är helt riktigt men kan även vara farligt om det är en av dessa inte alltför ovanliga personerna som låter vänsterblinkersen stå på varvet runt och så även vid utfart och faktiskt är på väg ut i samma körfält som du.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sani.

Har man mera fel för att man skriver långa inlägg då?

Eller har du rätt för du skriver korta?

Det som avgör om man har rätt eller inte är väl vad man skriver, inte om det är långt eller kort....

Påvisa istället konkret vad jag har fel i, eller gör fel med. Med fakta och inte med löst tyckade. Det är bättre än att sitta försöka göra sig lustig.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Dr T;

som så många under åren - och i den här tråden - försökt förklara för dig är det ingen som har "rätt" i åsiktsfrågor, du tycker som du gör pga det liv du levt; en annan har levt annorlunda och är därför utav en annan åsikt - det finns ingen facit.
Men i brist på insikt över detta försöker du övermäktigt, överlägset och överdrivet köra över de som vågar anse annorlunda än dig, gång på gång, med en uppläxande ton, genom att öka radantalet i dina inlägg till episka/komiska proportioner .
(Och i läsande stund förbereder du troligen en liknande tirad gentemot mig, eller hur? Snälla låt bli isf, vill jag läsa en bok finns det bättre författare där ute...)

Ha d bra

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ardbeg.

Jag håller helt med dig i första stycket, det var bättre förr med VB just för att de flesta då gjorde det för kan SKULLE göra det. Idag har denna goda vanan vattnats ut i o m den nya i vissa avseenden korkade lagen, ja EU-anpassning var det ja. Det bästa hade varit om vi kunnat haft kvar kravet på VB och sen lagt till krav på HB ut.

Tråkigt att se att du inte kan inse att man kan vara hjälpt av VB in i rondellen. Jag upplever det som informativt och hjälpsamt nästan var gång jag kör rondell och någon VB:ar så jag ser det. Kanske andra inte bryr sig så mycket om vad som händer i rondellen eller dess närhet innan de själva är i den? Detta ser man ju exempel på varje dag med, när t ex fruntimmer kör fram mot en helt tom rondell med mycket god sikt och ändå måste stanna och titta noga att ingen kommer innan de vågar köra in i rondellen. Helt idiotisk för hade man haft god uppmärksamhet på väg fram mot rondellen så hade man lätt sett att den var helt öde och alltså bara kunnat glida igenom smärtfritt utan att ens sänka farten. Att en sådan person inte förstår nyttan med VB och att man kan bli hjälpt av det förstår jag. Dessa personer ser ju sälan längre än näsan är lång eller bortom motorhuven.... :-)

Ditt sista stycke.
Tja, att vissa gör fel kan aldrig vara ett argument för att andra ska sluta med det som de gör rätt. Då skulle vi inte heller få blinka vänster vid vänstersväng på vanlig väg, för det finns ju folk som gör fel då med....

Däremot så är jag helt för att polisen gärna håller igen lite pengar till kameraskåp och lägger dem på övervakning och bötfällning av folk som struntar i att använda blinkers och skiter i heldraget m.m. När såg ni sist någon som fick böter för det...?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sani.

Det enda jag vill är att få blinka som jag alltid gjort, och som fortfarande är tillåtet, utan att folk tycker att jag gör fel eller är idiot. Folk får göra som de vill för mig, för jag tvingar ingen att börja VB i rondell, och jag kör inte över någon och är inte överlägsen. Däremot har jag många år och mil i bagaget som erfaren het, och det borde ha viss betydelse i diskussionen om motparten skulle vara färska på körkortet. Nu kanske det inte är så just här i denna tråd, men det har hänt för att nån haft väldeliga åsikter om hur det minsann är i trafiken, och sen kryper det fram att det fortfarande är EU-moppe som gäller tilld denne får ta riktigt körkort.....

Vi diskuterar här däremot vilken nytta det kan ge, och där har folk uppenbarligen olika åsikter. Men VB i rondell skadar ingen och är lagligt än idag. Så det är bara att välja hur bra chaufför man vill vara.

Jag kan även upplysa dig om att jag blivit stoppad av polis en gång, ren rutinkontroll, där man speciellt berömde mig för att jag var så noga med att blinka VB i rondellen som de följde efter mig igenom. De menade att det blev sämre och sämre med det
efter den nya lagen. Så t o m ordningsmakten kan gilla VB trots att det inte är krav längre på det.

Med detta lägger jag ner min medverkan i denna tråd, då det känns rätt lönlöst att försöka diskutera med folk som inte förstår eller ens vill förstå.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Visst är det lönlöst att diskutera med folk som inte förstår eller ens vill förstå...därför lägger jag också av.

Tanken var god, sa mannen som åt upp mopeden.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En liten undran. Jag har inte läst hela tråden men undrar om jag ligger i innerilen i en rondell och har en bil till höger om mig i ytterfil som blinkar vänster, hur ska jag avgöra om har gör en vänstersväng med din VB eller tänker byta fil till innerfilen? Kan inte VB skapa förvirring på grund av situationer som denna?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
steaman: precis, enda anledningen att blinka vänster i en rondell är när man ska byta körfält från höger till vänster. Att vägen svänger vänster, vilket den onekligen gör runt en rondell, betyder ju inte att man ska blinka vänster. Och höger blinkar man när man byter från vänster till höger körfält eller tänker lämna rondellen. Att blinka vänster när man kör in i en rondell betyder ju att man tänker svänga vänster IN I rondellen, vilket är mindre bra eftersom den som bekant är enkelriktad.

Och detta är inte "tyckande" utan helt enligt gällande föreskrifter, titta gärna in hos vv.se.

Nu kanske någon tänker på små fjuttrondeller som satts ut som farthinder i en vanlig fyrvägskorsning, där max fyra bilar får plats i rondellen. Men ta tex den ökända Brommaplansrondellen (vi minns dig Paap) med sina trädplanteringar, två filer och sex påfarter. Eller runt Triumfbågen i Paris med kanske sju körfält och glada fransmän i kanske 200 bilar. I dom finns inget "rakt fram" för det är omöjligt att veta var alla som är i rondellen har kommit in från för håll.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
När jag tog körkort (sju år sen) fick jag lära mig att man med både vägvisare och placering så tydligt som möjligt ska visa vart man har för avsikt att ta vägen.
Dr Tinnitus :

Är medveten om de typerna av rondeller och de är i mina ögon så idiotiskt planerade att de ansvariga borde bära ansvar för alla olyckor som sker i dessa.

Modellen där ytterfilen fortsätter ut i avfarten och bilen i innerfilen får valet att antingen åka ut ur rondellen eller fortsätta i rondellen är bäst. Med lite planering (och bra skyltning!) flyter trafiken på väldigt bra i dessa. Risken finns såklart att nån gör tabben att fortsätta i rondellen trots att dem ligger i ytterfilen, men då tar dem själva den största smällen, rättvist :)

Tycker inte nya regler ska kompensera idiotisk planering, gör om gör rätt istället.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kan inte hålla mig, måste bara skriva ett till inlägg.... :-)

Jag har bara väntat på att någon ska komma med det argumentet att om man blinkar vänster in i en rondell betyder att man ska svänga vänster mot körriktningen i rondellen. Varför det? Varför betydde inte VB det i rondeller förut? Varför måste det betyda det idag? Man måste nog vara lite "annorlunda" om det är det första man tror om en bil VB, eller om man VB och verkligen svänger mot trafiken i rondellen. Ett rätt tomt argument helt enkelt.

Sen detta med att VB skulle vara förvirrande i rondell för man kan inte veta om det betyder filbyte eller fortsatt färd runt rondellen. Visst, det finns en möjlig risk för förvirring här. Men det avgörs ju hur bilen sen körs, fordonsplasering och om möjligt lite ögonkontakt. Ser man någon som blinkar så håller man lite extra koll på dne och ser om han verkar vilja dra sig mot ett filbyte, eller ligger kvar i sin fil fint och fortsätter. Brukar väldigt sällan vara svårt att lista ut på någon sekund vad han vill med sin VB i de lägena.

Sen verkar många glömma att liknade situationer med möjlighet till förvirring lika gärna kan ske utanför rondellerna, och inte klagar någon på VB då inte.....

Det finns större korsningar i landet där det är dubbla filer som går genom korsningarna. I dessa kan bilar ligga på bredd i två filer och följa genom korsningen i en vänstersväng sida vid sida. Och det kan vara bara streckad linje vilket tillåter filbyte då. Och i dessa liksom andra korsningar ska man göra tecken för vänstersväng. Men hur skiljer man det då från ett ev. filbyte?? Ska vi börja klaga på VB även i dessa fall, eller ska vi lära oss att bättre tolka dessa VB och vad de kan innebära, och agera ut efter det?

Det finns ställen där det kan finnas en P-ficka direkt före en korsning. Om någon blinkar höger där, hur ska man veta om han ska stanna på fickan eller svänga höger 10 meter senare? Ska vi klaga på HB i det läget eller anpassa oss till de möjligheter som finns för HB där och då?

Om vi då klarar av att hantera andra situationer där blinkande kan innebära fler allternativ än endast ett, hur kan då det vara omöjligt att hantera i en rondell...?

Så, nu ska jag försöka låta bli att skriva mer i denna tråd...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Om vi skulle hålla oss till det som diskussionen egentligen började med, även om det är svårt för vissa. Det handlade om att blinka vänster, även (kallat VB något hundratal ggr i tråden) innan man kör in i cirkulationsplatsen, inget annat.
Varför dra fram 5011 andra tillfällen då man bör blinka vänster eller höger. Det må vara dåligt ställt med blinkandet i vissa fall, inget snack om detta, men i CP råder påbjuden färdriktning (åt höger), detta torde inte vara fallet vid en p-ficka eller i en vanlig korsning osv. Därför kan det vara starkt missvisande och skapa missförstånd, för att inte tala om konflikt både psykiskt och fysiskt, blinka vänster och svänga höger, fälla spaken neråt och vrida ratten åt höger, spaken går tillbaka osv, hålla nere spaken och ändå vrida ratten åt höger, knäcka spärren inne i blinkersspaken...
Snälla Dr Tinnitus, försök förstå att det kan finnas rimlig anledning till att t.ex Tyskland har förbud mot just att blinka innan infart i CP, att VV här i SE har ändrat reglerna i samma riktning osv. Alla andra är kanske inte idioter trots allt, även t.ex tyskarna klarar ju sin bilkörning ganska bra eller?
Snälla, repetera inte samma mantra för 19:e gången att man fortfarande får blinka osv, det vet vi redan, eller att man bör blinka vid en massa andra tillfällen.
För säkerhets skull är det bäst att även påpeka att siffrorna ovan inte nödvändigtvis är exakta, utan bara exempel för att belysa situationen.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke.

Det har hela tiden handlat om ALL VB i rondell, inte som du påstår bara innan man kör in i rondell!!

Sen kan du ju svara på denna fråga.

Du kommer på en påfart som leder fram till en väg som du ska in på, och går slutligen nästan paralellt med vägen den ansluter till och det är streckad linje du måste passera för att komma in på vägen. Hur ska du blinka då??

Man ska VB där för att visa att man är bredd att styra ut på vägen, men då måste ju folk bli väääääääldigt förvirrade och tro att du ska tvärt vänster och köra mot trafiken.....

Och blinkar du istället höger så blir de ju vääääldigt förvirrade och tror att du ska stanna vid vägkanten, men istället kör du ut på vägen......

Uppenbart är det ju så att vill man lägga manken till så kan man givetvis tro att alla som VB före eller i en rondell antingen ska köra mot körriktningen eller parker på gräset i mitten. Men, jag tror det är väldigt få med körkort som är så förbålt korkade. För de som har normalförstånd vet vad olika blinkningar i och runt rondeller normalt kan betyda eller inte betyder.

Personligen så anser jag alla dessa argument är rätt fåniga, för det är så förbenat överdrivna och har inte mycket med verkligheten att göra.

Det finns en massa olika situationer där blinkers kan ha flera möjliga budskap, som vi förstår just för att vi ser i vilka situationer de ges. Man sitter inte då och hittar på andra helt idiotiska tolkningar rakt ur fantasin. Se där, han i filen till höger där framme blinkar vänster. Vad ska han göra nu..... byta fil kanske....? Nääääää...... han ska kanske dra i kryckan och vända och köra mot trafiken...... Ärt det så folk normalt sitter i bilarna och tänker? Och att allt VB i rondell måste betyda köra mot trafiken eller parkera i mitten?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.