|
Sida 4 av 15
|
|
|---|---|
|
Ja gudars... Folke. Min mening med spöa kärringen vara bara en kul grej, vi säger nämligen så på skoj här i Dalarna när nån har bråttom. Ursäkta om du tog det våldsamt hårt i sinnet. Problemet med dig och de andra VB-motståndarnma i denna tråd, är att ni verkar ta allt så svart eller vitt, eller har klent med fantasi möjligen. När jag säger att det kan vara bra att använda VB redan på väg in mot en rondell för att andra bilistera på andra sidan rondelle ska ha en möjlighet att se vad jag ska ta vägen, så menar jag ju givetvis i första hand mindre rondeller. I fetingstora rondeller som det tar halva förmiddan att komma runt är det ju helt naturligt inte lika nödvändig. Jag trodde ni hade fantasi nog att förstå detta utan att jag måste förklara det. Men även då så är det inte helt korkat att använda VB, alltså i större rondeller. Därför att andra bilister då åtminstone får en större möjlighet att se vad som är på gång och om det kan påverka dem på ett tidigt skede, senare eller inte alls. Att veta saker tidigare och kunna planera sin vidare färd efter detta, kan aldrig vara fel. Sen om inte jag ser hans blinkers så kanske det finns andra förare på andra platser i rondellen som ser det, och det är väl inte fel? kimwe. Ok, vad blir det för skillnad i praktiken, om man inte ser en rondell som en korsning utan bara som en egen väg som går runt runt? Blir alla bilar mer synliga då, får folk bättre syn dåp och blir automatiskt tankeläsare, undanröjs då alla risker för missförstånd och sammanstötningar...? Nej naturligtvis inte. Vare sig vi ser den som en korsning eller som en rund väg, så är allt det andra lika oavsett. Därför så ska man givetvis ge tecken så tydligt man kan, givetvis minst det som lagen KRÄVER, men varför inte även VB? Lagen säger inte att man måste det, men t ex VV säger att det kan vara bra och att man många gånger kan/bör göra det. Så det handlar inte om att jag hittar på egna idéer i trafiken. För detta har vi haft som krav förut just för att det var nyttigt. Så varför sluta med det som alltid varit nyttig bara för att man inte längre måste? Man ska följa med i nya lagar säger ni, ja givetvis. Men varför sluta med det som är bra bara för att man inte måste? Blinkers kan anväåndas till så mycket bra, just för att uppmärksamma folk på att nåt är på gång. T ex så är det bra att använda varningsblinkers vid bogsering, just för att det varnar andra att nåt är på gång. Ja man t o m BÖR ha varningsblinkers på vid bogsering. Man måste inte, men är det bättre att riskera att bli rammad bakifrån av någon såspropp som sitter och sover bakom ratten? Nej, så då är varningsblinkers väldigt bra och minskar riskerna vid bogsering. Det finns egentligen inga problem med att använda VB i rondellkörning, i alla fall inga som är värre än riskerna med att inte använda VB. Skulle det vara så så skulle VV givetvis helt förbjuda VB, men det gör man inte, utan istället finns en generell regel om blinkers som gäller även vid rondellkörning. Som säger att man ska använda blinkers vid alla tillfällen och manövrar som kan riskera att överraska andra trafikanter. Just för att tydligare visa sina avsikter i trafiken. Jag sätter i alla fall trafiksäkerheten mycket högre än möjligheten att slippa dra i en spak för att en regel säger att man inte måste. DavidT86. Du, har du funderat på hur det då blir i rondeller som har två filer i rondellen och dublla filer på utfarten? Man får då faktiskt ligga i innerfil in i rondellen igenom och ut igen, utan att lägga sig i ytterfilen. Och fortfarande får en bil åka runt hela vägen i bara ytterfilen. Sen finns det rondeller som inte har några filer alls målade, men ändå är breda nog för got och väl två bilar i bredd och har dubbla filer på påfart och avfart. Hur blir det så? Kan VB hjälpa? Sen finns det rondeller med filer målade in igenom och hela vägen ut, som alltså helt förljer den normala genomfartsleden genom rondellen. I dessa så bryter man faktiskt filen om man fortsätter genom rondellen. Hur blir det då? Kan VB hjälpa? Folk har i alla tider haft problem med att blinka, inte bara i rondeller. Men de regler vi haft väldigt länge fram till helt nyligen, sa att man skulle blinka vänster. Nyligen så kom alltså förändringen till att det bara var krav på att blinka höger ut. Men varför då inte bara lägga till HB till den redan sedan länge rotade regeln om VB? De allra flesta körkortsinnehavare i landet har tagit körkort då de gamla reglerna gällde, och att lära om alla de till att strunta i VB är bara dumt då bevisligen VB är bra. Mycket bättre då att låta folk VB om de vill och kan, och se till att det börjar HB. Tittar man i trafiken så är det väldigt många som använder VB, från taxibilar tradare och polisbilar m.m. Ja även körskolebilar ser jag rätt ofta med VB på i rondellerna. Och personligen kommer jag att fortsätta att använda VB i rondell till den dag det blir uttryckligen förbjudet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tallviking. Det blir nog lite knepigt om du kastar dig ut i en Vietnamesisk rondell och gör som vi gör i Sverige, och det sen visar sig att de backar åt andra hållet runt rondellerna med nån viftandes med flagga på taket vad det ska ta vägen..... Med det vill jag säga att det inte alltid går att säga att så gör de inte utomlands så då kan vi inte göra det i här hemma. En sakt till. Ta och skriv eller ring till VV och fråga om vad du måste göra i en rondell och vad du kan eller bör göra och om det är lämpligt. Jag är rätt säker på att de inte bannlyser VB. Jag har nämligen frågat VV om detta mer än en gång, och du skulle bli förvånad om du fick höra hur positiva de är till att folk vill använda VB i rondeller. Det tycker de är helt OK bara man också kommer ihåg att man ska HB ut med. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Men hallå, dom stackarna som inte är werltmeister i bilkörning då? Pendlarna som är lyckliga i sin okunskap... Jag har minsann oxå tuggat asfalt och snittat på 800mil/mån mellan 1990-1998 men anser mig vara en man av folket =) Alla har inte den framförhållningen som en yrkeschaufför byggt upp under otaliga mil, därför anser jag att man bör vara ödmjuk inför tant brun, gubben i keps, snorvalpen, you name it. För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Doktorn: Mycket med blinkers i den här debatten.. med risk för att du går i taket igen, men du skriver att varningblinkers kan och BÖR användas vid bogsering. Reglerna är att det är förbjudet att använda varningsblinkers, annat än vid stillastående fordon. Sen åter igen, man kan ha eget tycke om saker och ting men som redan nämnts, minst problem blir det om alla följer samma regler. Vet inte om vägverket skriver att man bör använda vänsterblink i samband med körning i CP, annat än vid körfältsbyte. Tidigare skrev de iaf att man får men inte bör..., fast detta är i mera officiella regelverk, inte i den lilla foldern som länkades till tidigare. Man skriver även i denna att det är förenklade, tecknade bilder osv, verkligheten kan vara lite mer komplicerad. Intressant är även en jämförelse med t.ex Tyskland. De är iaf 10 ggr flera än vi så de är väl inte helt fel på det, men där FÅR man inte blinka innan man kör in i en CP, sedan gäller samma regler som här. Undras varför, men vi kanske inte har rätt i allt vi sätter oss för i vår lilla ankdamm, jämfört med övriga världen? FP |
|
FredricF |
kaptenlöjtnant: Du lever ca 2154 år efter din tid. Eller så ;-) /Fredric PS. Börjar inte det här tråden gå i cirklar? (Och snälla, ingen varningsblinkers vid bogsering, i alla fall inte i trafik. Jag har blivit lurad flera gånger och trott att folk skall svänga. Kanske kan VB vara bra i mörker och skymning utanför tättbebyggt område och om det är lite trafik men INTE inne i stan eller i tät trafik. Och inte heller vid dubbelparkering.) |
|
Efter att läst denna trådan kan man bara konstatera att vi i sverige inte är mogna för så avancerade saker som rondellkörning ;) Själv kan jag inte förstå varför somliga blir så upprörda över folk som vill hjälpa andra genom att blinka vänster. Allt som underlättar måste väl vara bra.? Mvh Jens |
|
|
Folke. Är du helt säker.....? Det var så förr det vet jag. Men det är nya regler nu som kan tolkas på annat sätt. Jag tror inte du får skäll eller böter av polisen om du har varningsblinkers på vid bogsering för att få en havererad bil bort från haveriplatsen. _______________________________________________________ "Varningslykta (saftblandare) får användas vid: 2. Vid bärgning och transport av bärgat fordon." "3 § Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik." Man får alltså använda saftblandare vid bärgning. Att bogsera en bil i 30 km/h på en landsväg faller helt klart in under "föras så det kan utgöra en hinder eller fara för övrig trafik." Vad säger då lagen om varningsblinkers istället för saftblandare? Paragraf 3: "Om varningslykta på fordon tillfälligt är ur funktion får varningsblinker användas i stället. Varningsblinker får även användas på fordon som saknar varningslykta men tillfälligt befinner sig i en sådan situation där varningslykta får användas enligt 1 kap." Dvs, har man inte varningslykta (saftblandare) går det bra att använda varningsblinkers istället. Så, varningsblinkers får användas vid bogsering och det är tom rekomenderat att man ska använda det. ________________________________________________________ Källa: Länk Hur tolkar du det? Jag kan skriva till VV och fråga om just de paragraferna om du vill. Sen vill jag fråga dig, bara på kul. Kan du förstå att VB in i rondell och i denna, kan ge andra trafikanter en möjlighet att se vad den bilen tänker göra, som de inte vetat om den inte VB? Och tänk nu inte enorma rondeller utan mindre. Kan du se situationer då VB är bra i rondell? Ge gärna exempel, och förklara då även om det kan finnas någon risk med VB i den situationen. Visst är det bra om alla gjorde exakt lika i allt i trafiken, men det är en utopi. Helt enkelt för att vi är olika vi människor och trafikmiljön är olika i oändlighet. Därför så kan man inte alltid skriva regler som gör att allt blir exakt strikt lika och utförs exakt lika av alla. Ta bara en sådan sak som att man ska blinka före en sväng i en korsning. Det står att man ska blinka i god tid så att andra hinner uppfatta det, men inte för tidigt eller på ett sådant sätt att det kan missuppfattas. Busenkelt va? När folk läst detta så kommer väl alla att slå på blinkersen i en och samma korsning 43,5 m före de svänger, eller.....? Blinkers kan alltid missuppfattas, oavsett var när och hur. Det är ju den som ser blinkersen som kan missuppfatta den, även om den som blinkar gjort allt rätt. Hur gör man då? Bäst att förbjuda blinkers då den ju kan vara farlig? Nä, då är det väl bättre att låta den vara för totalt sett så är ju de som uppfattar blinkersen rätt i klar majoritet. När VB i rondell diskuteras så brukar vissa idioter, ja annat kan man inte säga om dem, komma med de mest vansinniga påståendena om att VB in mot rondell kan uppfattas som bilen ska svänga vänster direkt i rondellen och köra mot körriktningen. Eller att folk kan tro att den ska svänga upp på gräset i mitten..... Det enda sådana påståenden bevisar är att de som kläcker dem inte kan argumentera på ett vettigt sätt utan bara ska bjäbba emot även om de inte har några vettiga argument. Fakta är att VB funkar bra i rondeller än idag, vilket det gjort sen urminnes tider. Det är inte krav på VB längre, men det är full tillåtet att VB för att upplysa andra trafikanter om dina avsikter i rondellen. Dessutom så kan man i lagboken läsa om just blinkers att de SKA användas för att underlätta för andra att veta vad man ska göra, och i synnerhet om det riskerar att ske nåt som kan överraska andra. Så egentligen borde en diskusion om VB i rondell kunna sluta där, för där har man allt man behöver veta egentligen. Men det tråkiga är att man ofta får mer eller mindre skit för att man är så korkad (inte sagt direkt i denna tråd, men har hänt i många andra på andra forum) att man försöker värna om trafiksäkerheten genom att göra nåt som INTE är förbjudet, att använda VB i rondell. När man dessutom dagligen ser att VB verkligen hjälper andra och en själv, så käns det rätt dumt att sluta med det bara för att man inte längre måste, och för att vissa gnäller på en och tycker att det är dumt. Då får de gärna tycka det, för jag gläder mig mer åt att få en uppskattande blick från mina medtrafikanter för att de sett min VB och blivit hjälpt av den. För det är fortfarande inte förbjudet att använda sunt förnuft och blinkers på ett intelligenht sätt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Problemet i den här tråden är att det finns vissa som till döden anser att man skall vänsterblinka för att höja trafiksäkerheten, vissa anser det mycket förvillande med folk som vänsterblinkar samt ett regelverk som inte på något sätt ens antyder att man skall eller bör eller man rekommenderar vänsterblinkers Och eftersom ALLA här verkar veta bästa och hävda att alla som har en annan åsikt har fel lär vi som någon smart person "bara gå i cirklar" Jag håller mer på min version att ingen bör göra egna varianter och tolkningar utan alla bör bete sig på samma sätt så minskar riskerna i trafiken. Det gäller inte bara i rondeller utan i alla möjliga situationer. Jag har sett så otroligt många olyckor och tillbud som orsakas av att folk gör egna tolkningar av regler så jag anser att jag har ganska torrt på fötterna i min åsikt. Alternativet är att man gör som i bl.a Thailand där jag kör några hundra mil om året: ALLA gör egna tolkningar och varianter av hur man bör köra. Det funkar faktiskt eftersom ALLA då vet att det är så och anpassar sitt körbeteende därefter. Även jag gör det, för det är enda sättet att överleva där nere. Man kör där man får plats och i den fil som är tom helt enkelt och blinkar och tutar som man känner för utan att följa någon enhetlig regel. |
|
|
Länk Länk |
|
|
Tinnitus: Jag har för mig att varningsblinkers gäller för stillastående fordon. Folk har iaf ganska nyligen fått böter för att man kört och blinkat samtidigt. Kan tänka mig att detta är en typisk regel som kan tolkas olika, även av sheriffen. Definitionen är väl ungefär: Varningsblink = stillastående hinder, för att förhindra risk för missuppfattning om att man tror att bilen tänker svänga eller göra sidoförflyttning. Det finns ju alltid en risk för att ena lampan skyms eller är trasig efter incident osv. Roterande varningsljus skall användas för varning eller vid transport av fordon som överstiger max bredd osv, dvs nåt som sticker ut onormalt osv. Båda ovanstående reglerna missbrukas mer eller mindre konstant, i synnerhet så kör utländska trailerdragare ofta omkring med fullt normala dimensioner på sitt ekipage men har ändå en saftblandare sittande i normal ögonhöjd för bilisterna, mycket irriterande och trafikfarligt. Vid bogsering skall fasta röda lyktor användas. Jag kan förstå att blinkning före CP kan upplysa för andra bilister. Om det alltid är till fördel kan diskuteras, du skriver själv att "blinkers kan alltid missuppfattas, oavsett var, när och hur". Exempeln med blinkers före korsning är inte så relevanta, en CP har alltid påbjuden körriktning åt höger osv. Jag tycker du drar lite fel slutsatser osv när du skriver om idioter som menar att vänsterblink skulle mena att bilisten tänker svänga vänster och köra medsols osv, eller köra upp på rondellens mitt. Jag kan inte dra mig till att jag sett någon skriva detta. Har du läst igenom de tidigare trådarna om "rondellkörning"? FP |
|
|
Orkar inte blanda mig i den här såpan,men kan inte fatta varför så många så ofta inte kan visa vart dom ska i trafiken. Nä det är nog dags att riva av skygglapparna o dra ur propparna ur öronen så ska ni se att premierna dalar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tallviking. Så, du menar att Thailands trafikkultur funkar? Ok, hur stora är deras siffror för skadade ochj dödade i trafiken jämfört med t ex Europas eller sveriges? Funkar fick nog en ny betydelse där.... Och igen, det ÄR INTE bara min egen tolkning om VB i rondell. Man FÅR VB i rondell, och det är ingen direkt nackdel att göra det, men ofta en fördel. Har man svårt att inse detta så har man nog problem. Det finns andra situationer där man inte MÅSTE blinka, men mycket väl FÅR blinka, och där det rekommenderas för att andra ska förstå vart man ska ta vägen. Men det är kanske också fel enligt er som verkar allergiska mot VB i rondell? De som tycker VB är förvirrande i rondell borde kanske fundera över sitt körkortsinnehav, för då lär de tycka blinkers är förvirrande i många andra situationer vilket borde reultera att de har problem med fler saker i trafiken. Jag har aldrig problem med andra som VB i rondell bara de gör det (vilket gäller all blinkning) på ett vettigt sätt. Jag uppskattar däremot om de VB, i synnerhet om jag sitter i en trög långtradare och behöver all plats och hjälp jag kan få i trafiken för att komma fram säkrast och smidigast för alla. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
gunnare. Det där var bara osmakligt och otrevligt! Jag är fullständigt seriös i mitt diskuterande, jag är inget internettroll och ingen rättshaversit heller. Fattar du inte det så har du problem. Man är bara rättshaverist om man inte accepterar de lagar och regler, liksom domslut man fått mot sig. Detta är inte fallet med mig i denna sak då jag inte i något fall bryter mot lagen ang rondellkörning. Så lägg av din dumma attityd tack! Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Folke. Glömde repliker på vissa av dina skriverier. 1. Har du läst det jag citerade om varningsblinkers, OCH länken till källan i reglerna? Tolkningen är inte busenkel, men öppnar för att varningsblinkers kan användas vid bogsering för att varna andra om inte det finns normalt varningsljus att tillgå. Eller vad tycker du? Personligen vill jag hur som ha en lagändring att VB kan/ska användas vid bogsering, i synnerhet vid mörker. Att det skulle vara farligt för det skulle kunna missuppfattas för att fordonet ska svänga köper jag inte. Man kan inte alltid bara lita på vad lyktor tycks visa utan de ger en indikation, som man sen själv måste förlja upp och kolla att det verkligen stämmer. Riskerna med omarkerade långsamtgående ekipage är oerhört mycket större, särskilt i mörker, att varningsblinkers verkligen gör nytta då. Gult blink, var uppmärksam och sänk farten för nåt är på G. Hur svårt kan det vara? Om det sen är en bogsering eller nån som ska svänga ska inte spela någon större roll då det är betraktaren som ska säkerställa att han har full koll på situationen innan han gör sitt nästa drag. Sen rondellen igen. Du verkar glömma att det finns små rondeller igen...? Det finns ronndeller som veckan innan var en vanlig korsning i vilken man SKULLE VB på väg fram för sin vänstersväng. Ett par veckor senare har kommunen satt upp en stolpe i mitten med lite grönsaker runt, bara kanske 2-3 meter i dimameter som man nu plötsligt ska runt. Varför varför varför skulle inte det vara en mycket god idé och stor hjälp för andra att man då i denna rondel fortsätter att använda VB?? Det spelar ju ingen roll om det nu är en rondell i praktiken, för bilarna har ju även när det var en korsning oftast lämnat en fläck i mitten "okörd" som man helt naturligt "rundat" änjdå. Nu är där grönsaker i ring, men man kör på ungefär lika sätt som förut där. Så om två bilar kommer mot varandra in mot den rondellen, så är det ju väldigt praktiskt att jag kan se att den andra bilen ämnar minsann runda grönsakerna och inte köra rakt på, hm...... då lär vi nog komma i konflikt med varandra så jag måste ju antingen lämna företräde eller bromsa en smula senare så hinner jag passera innan han rundar. Bara att välja vad som passar bäst för varje situation. Utan VB fram mot rondellen så kan man ju tro att den andra nog ska rakt på han med, för så kör ju de flesta. Men nejsan hejsan här kommer han plötsligt vridandes runt och vi kommer plötsligt i vägen för varandra och det blir mer riskabelt och mer krångligt. På vissa ställen, t ex. i Norge så har de massor med små skitrondeller överallt, och de tokarna planterar gärna höga häckar och annat skit i dem så man knapt ens ser taket på de som är i rondeller på andra sidan. Detta är helt idiotiskt då det inte är en tävling i botanik utan en cirkulationsplats som var tänkt att ge bättre flyt och säkerhet, och då är det viktigt att man ser varandra bra och i god tid. I riktigt stora rondeller kan det vara friare med planteringar då avstånden till fordonen och tiden det tar att komma runt är mycket längre. På andra platser så utsmyckar man rondellerna med granitblock och enorma stenkanter på innerrefugen. Rent vansinne!! Vad händer den dagen någon gör fel i rondellen och halkar rakt på, eller blir hastigt sjuk och kör rakt på? Livsfarligt. Bättre då med en mjukare barriär som fångar upp bilen utan att man löper stor risk att dö på kuppen. Lecakulor som bilen sjunker ner i och bromsas är en bra grej, sen en mindre inte så stenhård barriär i mitten och som man kan se över. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Visst finns tillfällen när vänsterblink är nästan nödvändig som i fallet med långtradare med släp och liknande. I fallet där jag väntar på att köra in och en bil redan är inne i cirkulationen och eventuellt kommer att passera min infart så tillför det noll. Blinkar bilen vänster vet jag att jag måste vänta men om bilen inte blinkar vänster så måste jag också vänta. I detta fall påverkar det alltså inte alls vilka val jag kan göra. Ett annat problem som dykt upp här i Östersund efter att en massa smårondeller byggts är att folk verkar tro att det råder väjningsplikt mot bilar som inte ens är inne i cirkulationen. Detta inträffar när de som kör på det som tidigare var huvudled knappt behöver vrida på ratten för att köra igenom och därmed inte bromsar så hårt vid infarten. När då någon(jag) som stått stilla vid infart från korsande mindre vägar kör in i cirkulationen måste dessa bromsa för att inte köra in i mig och då tutar och ljusblinkar dom gärna åt mig trots att dom inte ens nått fram till cirkulationsplatsen när jag påbörjade min infart. |
|
|
Doktor besserwisser verkar vara rejält uppe i varv nu :-) Nu snubblar han till och med på sina egna argument ! |
|
|
____________________________________ I fallet där jag väntar på att köra in och en bil redan är inne i cirkulationen och eventuellt kommer att passera min infart så tillför det noll. Blinkar bilen vänster vet jag att jag måste vänta men om bilen inte blinkar vänster så måste jag också vänta. I detta fall påverkar det alltså inte alls vilka val jag kan göra. _________________________________________________ Här har vi ett exempel på brist på fantasi att se lite längre än näsan är lång, att inte se vissa brister eller möjligheter i trafiken. Om den bilen blinkar vänster eller inte kan faktiskt göra stor skillnad. För, om du rullar fram mot rondellen så kan det vara mer lurigt att bedömma om du behöver stanna eller inte för den bilen, beroende på om han VB eller inte. Bäst jag förklarar, för detta har nog de flesta inte ens tänkt på trots att det är ..... Basic.... ;-) Om den bilen inte blinkar VB, så kan du inte vara helt säker på att den ska rakt fram ut på din väg, eller fortsätta runt i rundellen. Han kanske är en sådan såspåse som slarvar lite hur som med att ge tecken. Och där så har du alltså stannat bara för att uppträcka att han trots allt blinkar väldigt sent HB eller inte alls och åker ut på din väg. Sånt är irriterande och främjar inte flytet. Om du istället ser att bilen distinkt slår på VB in i rondellen, eller gör det i rondellen så kan du vara rätt säker på att killen tänker svänga vänster i god tid innan han är framme vid din bil. Då kan du lättare välja vad du själv ska göra. Det hela handlar alltså om att man kan SE att den andra bilen gör ett medvetet AKTIVT val, i detta fall slår på sin VB så andra lättare och tidigare kan se att han ämnar fortsätta runt i rondellen. Skillnaden mot att inte VB i detta läge borde vara uppenbar för alla utan vit käpp. Skulle bilen inte VB i det läget så kan du inte veta säkert om killen i bilen inte bryr sig om att blink HB ut, eller om han ska fortsätta runt i rondellen. Det är ju inte alltid som detta avslöjas i fordonets placering och fart. Därför är det i detta läge en klar fördel att VB. Liknande situation kan uppstå vid en vanlig korsning. Låt säga att jag står och ska ut med mina 60 ton tröga skrymmande långtradare på en landsväg. Det är en inte allt för lång raka åt varje håll och en del trafik. Jag behöver en skaplig lucka för att hinna komma ut och få upp ånga för att inte vara ivägen i onödan för andra trafikanter. Där står jag och väntar och det är en lämplig lucka på gång, om det inte vore för den där enda jäkla bilen.... Så jag måste vänta, och där kommer en drös med nya bilar från alla håll (nån som känner igen situationen?) Hur kul är det då att upptäcka att den ensamma bilen som sabbade luckan plötsligt börjar blinka HB för att han ska in på min väg!? Han blinkar inte direkt sent, men alldeles för sent för att jag ska bli hjälpt av det. Hade killen i den bilen istället varit lite mer vaken för situationen och tänk. Hm... där borta ska jag ju in och där står en tradare och verkar vilja ut. Jag kanske ska slå på HB 100 200 eller 300 m tidigare än jag normalt behöver, bara för att tradaren ska ha en chans att se vad jag tänker göra så han kan köra ut om han vill. Det är ju tomt från alla håll förutom just jag....... Lite kreativ fantasi bra omdömmer och omtanke om varandra i trafiken är inte dumt, det är inte ens olagligt.... Så, även om bilar är ganska långt från min bil och inte direkt i den stunden kommer att påverka min vidare färd med sina manövrar just då. Så är det för mig ändå intressant att se att de verkar använda sin blinkers koncekvent och ordentligt. Det gör att man kan lita lite mer på dessa bilar om man lite senare kommer närmare dem. För de har ju visat att de försöker köra på ett tydligt sätt för andra. Jämför man det med att ha bilar en bit fram som man ser såsar runt lite hur som mellan filerna utan att tänka på fordonsplacering avstånd och blinkers i sin körning. Ja då är ju dessa bilar inget man vågar lita på när man sen kommit närmare varandra, för man vet ju ladrig när de får för sig att byta fil eller nåt för de har ju inte blinkat och visat det tidigare. Är det någon som hänger med på mitt resonemang och känner igen situationerna? Eller sitter alla andra i sin egen lilla värld i trafiken och missar allt det finstilta runt omkring som kan vara så viktigt? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tallviking. Var har jag snubblat på mina egna argument? Det kan jag intge se, så det är nog en feltolkning från din sida. Tycker du sen att vi ska sänka mognadsgraden och leka med varandras användarnamn så tror jag att jag avstår. Roar det dig så var så god om du tycker det hjälper dig i diskussionen.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: det var en lång utvikning för att säga samma sak som jag. Blinkar bilen vänster och ser ut att att ha koll på tillställningen vet jag att jag måste vänta, lullar bilen på lite hur som helst utan att blinka bör jag vänta innan jag kör in. Alltså ingen skillnad för min del. Det enda som tillför nåt som gör att jag vågar köra in tidigare är en högerblink av en som verkar ha koll. |
|
|
ardberg. Ja men det är ju hela kontentan av det hela. Att ju tidigare och bättre man kan ge tecken vare sig höger eller vänster så är det ju en fördel för alla inblandade. Eller hur? De var ju det jag vill försöka få fram, men som få verkar vilja fatta. VB i rondell gör att man tidigare får en indikation på vad den bilen ska göra, och det kan underlätta enormt i viss lägen, och i andra spela mindre roll för just mig medan det samtidigt är viktigare för andra på andra platser i rondellen. Jag fattar inte att alla inte inser detta. Sen är det väl givetvis upp till var och en att antingen vara lat och kanske ointresserad och endast göra det lagen kräver och inte ett jota till. Eller vara lite extra omtänksam och förutseende i trafiken utöver det lagen kräver, så länge det inte uttryckligen är förbjudet eller bevisligen är negativt. Sen är det ju även så att man inte alltid kan se hela bilen i rondellen, den kanske skyms av andra bilare delvis eller har en sådan vinkel att man inte kan se dess högersida och om det blinkar där. Men ser man då VB så har man en tydligare indikation än ingen VB och sen visar det sig att den HB men det skymdes. Återigen, VB underlättade. När jag kör in mot rondeller så börjar min planering för rondellkörningen långt före rondellen om det är möjligt. I synnerhet om man kör tunga fordon som det är bökigt att både få stopp på och få igång igen. Då är det väldigt bra att kunna se vad andra bilar framför mig tänker göra, och vad andra bilar som kommer från andra sidan in mot rondellen och som jag kan bedömma kan hamna i rondellen samtidigt som mig och kan bli ett hinder. Så, ser jag en långtradare som inte blinkar nåt på väg in mot rondellen från andra sidan så kan jag ana att den antagligen ska rakt på och därmed behöpver jag inte börja förbereda för att stanna utan kan anpassa farten och bara rulla in i rondellen och köra rakt på som jag tänkt. Men blinkar han VB på väg in mot rondellen, så vet jag ju att han kommer att vara före mig in i rondellen och jag måste då anpassa mig så han antingen hinner förbi innan jag ska in eller helt enkelt stanna för honom. Om han inte blinkar så vet jag ju inte förens det sker, om han ska rakt på då HB till slut kommer eller plötsligt bara vrider runt i rondellen. Då blir jag ju i princip tvingar att vänta för att se vad ha kommer att göra. Istället för om han VB kan anpassa mig direkt och vi får ett bättre flyt i rondellen. Detta kan inte vara svårt om man vill förstå. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.