|
Sida 3 av 15
|
|
|---|---|
|
Vad bra att du tillade detta...) Skämt åsido, vi förstår nog alla situationerna. En liten detalj bara, det finns inget som heter att "ha företräde", kallas även ibland att "ha förkörsrätt", däremot att "lämna företräde". Ganska lika men ändå himla olika om du analyserar. Du får naturligtvis aldrig köra in i en cirkulation och hindra/stoppa trafiken där inne, hur skulle detta se ut? Här i stan finns bl.a en liten c-plats som är så "osymmetriskt" byggd att från ett håll kör man rakt fram utan att röra ratten alls när man skall rakt igenom, dvs från infart 1 till avfart 3. Fundera på denna! FP |
|
|
Inlägget var alltså till Johan, inte till Dr Tinnitus, men vi skickade smatidigt...) FP |
|
|
Smasfitgit ska de va! FP |
|
|
Nej jag är medveten om att man inte får köra in i en c.plats när det är någon där inne men eftersom man inte blinkar vänster så tror folk att man ska rakt fram och kör in ändå varvid den som är där inne får stanna... Btw. Tror inte det finns nåt som heter "Smasfitgit" heller. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Enkelt sagt så kan man säga att VV:s nya regler för rondellkörning ger minimikravet för blinkande, alltså att man SKA minst blinka höger när man ska ut. Men de säger även, att det är helt fritt att blinka vänster så som man gjort i alla tider förut och som funkat helt ypperligt. Så varför inte vara lite smarta själva och värna om en god vana i trafiken, att blinka vänster i rodeller, då det kan vara mycket hjälp till alla trafikanter runt omkring och även för den som blinkar. Att sitta och säga att man inte ens förstår fördelarna med att blinka vänster i rondeller är märkligt. Sen, vilka direkta frågor till mig svarar jag aldrig på? Normalt svarar jag på frågor. Men har ni ställt en massa frågort till mig under lång tid i denna tråd, som jag inte svarat på? Så ni kan säga att jag aldrig svarar på frågor....? ;-) Att man förr i tiden uppmanade till att man skulle ge signal med tutan vid omkörning (vet inte om det någonsin var ett lagkrav på det) kan ju ha kommit ur det faktum att för länge sedan så hade inte bilar ljustuta. Det kom väl under 60talet på bred front. Hur som helst så ser rondeller ut ungefär som de alltid gjort, och tycket man att det var lämpligt att blinka vänster i dem förut så lär det ju inte plötsligt bli galet bara för att det kommer krav på högerblink vid utfart. Nej, ingen här har påstått det är farligt med vänsterblink, eller att man är idiot som vänsterblinkar. Men jag har upplevt gott om sådana påhopp på andra forum när rondeller och blinkande diskuterats. Kanske därför jag hetsar upp mig för jag är van att få skit i sådana trådar, ofta av snorungar som inte ens klarat första året med lappen och normalt skiter i att blinka över huvud taget i trafiken. Åk runt i en stad vilken som helst, men Stockholm är nog i särklass, och se hir fruktansvärt illa och lite folk använder blinkersen över huvud taget. Många blinkar BARA när de själva har direkt nytta av det och då ska alla flytta sig direkt. Man ser massor med bilar som bara såsar runt och byter filer och svänger i korsningar hur som helst utan en enda flämting i en blinkers, fast det är tät trafik. Sånt gör mig väldigt irriterad, för jag försöker själv vara mycket disiplinerad tydlig och korrekt i trafiken. Även fast det är folktomt runt mig. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Doktorn, nu är du inne i argumentationen om hur DU tycker det BORDE vara igen. Det må vara EU-anpassning att det är högerblink som föreskrivs, men nu är det en gång så och det är vad vi har att rätta oss efter. Förvisso är det inte förbjudet att blinka vänster, men det är likafullt förvirrande. Ta som exempel att du ligger i höger körfält i en cirkulationsplats med två körfält och ska svänga vänster. Blinkar du då vänster finns det med ditt resonemang inte en chans att avgöra om du bara visar att du tänker fortsätta runt rondellen i den fil du befinner dig, eller om du tänker byta till det vänstra körfältet. Eller om du kör i en cirkulationsplats med 5 eller 6 anslutande vägar, så har jag som 'mottrafikant' inte en susning om du tänker braka ur cirkulationsplatsen i tredje, fjärde eller femte utfarten. Allra värsta avarten är det tyvärr mycket vanliga beteendet att blinka vänster ända tills man är ute ur cirkulationsplatsen, att alltså blinka vänster medan man svänger av till höger.... med motivationen att "jag svängde ju vänster". JohanE, dina små cirkulatonsplatser i Borlänge, som tidigare varit fyrvägskorsningar, må vara hur små som helst. De är i alla fall cirkulationsplatser, och lyder som sådana under exakt samma regler som de jättelika cirkulationsplatserna i storstäderna och på diverse motorvägs-trafikplatser. Ska ditt resonemang hålla, får vi inrätta två olika sorters cirkulationsplatser med olika regler, och märka ut dem därefter - hur ska jag som utböling annars veta, om din rondell ersatt en fyrvägskorsning där du vill fortsätta köra som du vant dig, eller om du betraktar cirkulationsplatsen som tillräckligt stor för att "räknas"? Och var går storleksgränsen för när man ska blinka vänster - vid 15 eller 20 m diameter? Vid 5 eller fler utfarter? Nej, ni får helt enkelt acceptera och lära er att saker ändras i trafiken - det byggs fler och fler cirkulationsplatser, och reglerna förtydligades och förenklades för ett antal år sedan just för att det INTE fungerade bra på "det gamla vanliga sättet". Det är i själva verket er skyldighet som körkortshavare att sätta er in i de nya regler som kommer - ni får såklart tycka vad ni vill om reglerna, men rätta er efter dom måste ni göra, och hittar ni på egna principer med argumentet att "det är inte förbjudet", då har ni verkligen skapat anarki och förvirring. Bara för att något inte uttryckligen är förbjudet, betyder det inte automatiskt att det är lämpligt eller bra! Att det fungerar dåligt i cirkulationsplatser beror på att så många inte begripit den enkla principen med högerblink i rätt tid, alternativt är tjusrkalliga och fortsätter köra efter eget huvud. Läs på, försök förstå och börja köra som det är tänkt, så ska ni se att det går lättare till slut - reglerna för körning i cirkulationsplats är faktiskt enkla, logiska och väl fungerande! |
|
|
Det spelar egentligen ingen roll hur många anslutninghar det är till en rondell, eller om det går att köra rakt igenom eller kräver rattande. Blinka åt både höger och vänster kan låta sig göras ändå. En annan sak. Det är idag lovligt att åka runt rondellen ett helt varv i ytterfilen vad jag vet, trots att man alltså ska till vänster och ut, kan man alltså köra hela vägen i ytterfilen. Om det då är dubbla filer på utfarten så kan det alltså ligga en bil i innerfil innan för mig så han inte ser mina bakblinkers, och han tänker åka ut på nästa utfarts vänsterfil. Han tror antagligen att jag i yttern också ska ut på samma utfart för det är den mest trafikerade avfarten dit "alla" normalt åker. Men jag ska ju vidare runt åt vänster i ytterfilen. Hur ska killen på min insida kunna veta det? Om jag då skiter i att blinka vänster så är risken stor för en sammanstötning. Jag måste ju tydligen bara blinka när jag ska ut och det skulle jag ju inte där.... Men om jag låter vänsterblinkersen vara på så har han på innern två alternativ att välja på. Han kan trro att jag vill byta till innern men det är nog inte så vanligt, utan man byter oftare till yttern. Men han kan ju ge mig plats och se om jag byter till innern. Ingen skada skedd om jag inte gör det. Han kan tro att jag ska fortsätta vidare i rondellen och planerar om sin egen manöver att köra ut, så att han kommer ut bakom mig. I det läget är det lättare för honom att göra sin planering ju tidigare han har någon indikation på vad jag ska göra, att jag inte ska ut ur rondellen. Så ju tidigare jag lägger poå VB ju bättre. Basic som jag sa... Har man som jag sen kört massor med långtradare i rondell så är det ännu viktigare med VB, både att jag VB och andra VB. Annars blir det lätt missförståelse. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tillägg till JohanE: Att det kör in idioter i cirkulationsplatsen bara för att de 'tror' att du ska rakt fram när du inte blinka vänster, visar bara på vidden av problemet. Det är alltså så många som inte fattar kur man ger tecken i cirkulationsplats, att folk gissar - och gissar fel - tack vare medtrafikanternas upprepade felbeteenden. Om alla gav högertecken vid utfart - som man SKA göra - skulle det aldrig någonsin uppstå en situation där någon 'antar' att utebliven vänsterblink betyder att det är fritt fram att köra in i cirkulationsplatsen - det beteendet kommer sig säkert av, att man tröttnat på att stanna i onödan för folk som inte bemödar sig att visa att de tänker köra ur cirkulationplatsen. Det felbeteendet är ett direkt resultat av, att en del hittat på den egna principen att blinka vänster, medan andra kör med enbart högerblink och åter andra (alldeles för många!) struntar i att blinka alls. |
|
|
Tinnitus, jag anade att du var 'trucker'. Avslutar härmed diskussionen för min del genom att konstatera, att vidare argumentation är meningslös. Allt är redan sagt. |
|
|
gunnare. Du är ute på cykel, det du tar upp som exempel stämmer föga i verkligheten. Att sen blanda in flet i att strunta i att blinka höger ut, som ett argument för att inte blinka vänster är inte vettigt. Vi får inte glömma allt annat och bara tokglo på dessa blinkers. Så gör vi ju inte i andra korsningar och situationer, eller hur? Så varför i rondeller? Därför blir dina argument och exempel rätt tomma, tyvärr. Om jag ser en bil blinka åt vilket håll som helst, i vilken situation som helst, korsning rondell what ever. Så blir jag uppmärksam på just den bilen, och kollar snabbt av den. Är den på sådant avstånd och i en sådan position att den inte kommer att påverka min vidare färd vad den än tar sig till så hamnar den efter denna korta koll långt ned på priolistan. Men är den närmare och kan påverka mig så hamnar den högre upp. Då kollar jag vidare på den och dess omgivningar. Jaha, han blinkar vänster, han ska kanske svänga i korsningen där, eller göra en rundpall och köra åt andra hållet tillbaka igen, bara byta fil kanske och fortsätta i vänstern till nästa korsning.... Så går tankarna och samtidigt så pejlar man av bilens "kroppsspråk" vilket oftast visar vad som är på gång. Fordonsplaserinegn och eller ändringen av denna, hastigheten eller hastighetsändringen, förarens huvudrörelser kan signalera om att han är på gång med nåt alldeles strax eller inte. Denna koll som i alla fall jag gör rutinmässigt hela tiden av mina medtrafikanter ger ofta svaret på vad en blinkers innebär, om han ska bara byta fil eller fortsätta runt i rondellen t ex. Om ni inte har denna koll, eller ens förstår den. Ja då förstår jag varför ni har problem i rondeller och tycker det är förvirrande med vänsterblink där men ingen annanstans.... :-) Basic, har jag sagt det...? Borlängebon har gett bra förklaringar på hur det kan vara i små rondeller. Två bilar kommer från var sitt håll in mot en rondell mot varandra. En ska svänga vänster, ens ska rakt på. Båda kommer att komma in i rondellen nästan samtidigt och kommer att riskera att stöta på varandra. Men, om den som ska till vänster kommer bara liite tidigare in mot rondellen så kan han lösa det hela mycket enkelt. Genom att precis som om det varit en helt vanlig korsning blinka vänster redan på väg fram sista biten mot rondellen. Då kan den andra killen direkt innan han ens är i rondellen att bilen kommer att skära hans väg och han måste då lämna företräde. Nu får han extra god tid på sig att antingen peta till på gasen en smula och ta platsen före den andra bilen, eller sakta in och låta den andra passera innan han kör in i rondellen. Om den andra bilen inte blinkar vänster utan bara kör lagkravet högerblink, så vet han inte förens bilen har passerat sista utfarten före den som den han själv står på och inte blinkat ut då, så ska han nog vidare runt och han måste plötsligt stanna när det går upp för han att han inte blinkade höger ut. Så, där ännu ett exempel på den logiska naturliga nyttan av vänsterblink. Men, jag är säker på att alla inte klarar att greppa det ändå... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
gunnare. Jag är inte trucker, inte på heltid i alla fall. Jag har däremot proppfull behörighet på körkortet och kör en hel del lastbil trailers och långtradare mest för att det är kul och för att hålla körskickligheten uppe på dessa fordon. Jag har däremot för ca 15 år sedan kört 5 år i storstockholm och mitt i city med distributionstrafik med en massa olika storlekar på lastbilar. På skadekontot 3 backspeglar vänster sida varav bara en var en egen tabbe. Nu för tiden kör jag mest racetrailer åt ett STCC-team eller en av deras bobussar. T ex denna lilla "familjebuss"... Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Vad bra. Då är du fullärd, fullutbildad och får inte ifrågasättas. Det är därför jag avslutat min argumentation! Gokväll! |
|
|
gunnare. Har du tränat länge på att ta så fel.... ;-) Ingen är felfri fullutbildad eller fullutbildad i trafiken, inte ens jag. Jag gör misstag då och då som alla andra. Men bilkörning, att vara en bra bilförare under alla omständigheter är en sak som ligger mig mycket varmt om hjärtat, tro mig. För mig är det en ära att köra så att jag är minst möjligt ivägen eller irriterar andra i trafiken. Det försöker jag aktivt leva upp till genom att köra så att andra i god tid förstår, eller får en chans att förstå vad jag ska göra. Genom att t ex ge tydliga tecken både med bilens kroppsspråk ögonkontakt blinkers och bromsljus fordonsplacering och hastighetsanpassning m.m. på ett bra sätt i alla olika situationer. Detta har hjälp mig till 30 näst intill skadefria år i trafiken, i alla möjliga och omöjliga fordon och efter ca 150 000 mil eller mer. Däremot ser jag dagligen hur folk mer eller mindre glömmer att de kör bil, eller skiter i det och att det finns andra människor omkring dem som kan råkJKag a illa ut p g a att de sitter i sin egen värld och frånvarande håller i tyglarna till en bil. Jag försöker hänga med i alla nya ändringar av trafikregler, så att jag skulle vara låst vid det gamla tar jag som en tramp på tån. Jag har faktiskt blinkat höger ut långt innan det blev lagkrav på det, för att det kändes vettigt och visade andra vad jag ska göra. Jag kanske inte gjorde det alltid innan lagen kom, men ofta. Numera gör jag det i princip alltid, även fast jag är själv mitt i natten, för det är en vana som sitter i ryggmärgen. Hellre blinka en gång för mycket än en gång för lite. Jag har tappat räkningen på alla de gånger och situationer som vänsterblink i rondell har räddat det från att bli en otrevlig situation. Tänk dig att köra en 25-meters tradare, eller lång trailer i en inte så stor rondell där det är två filer runt. Jag måste hålla lånt ut till höger i början för att komma runt, och om du inte blinkar vänster då så kan du ge dig fan på att ivrige svensson smyger upp på insidan i innerfilen för han har bråttom hem och spöa kärringen. Men han kommer då att klämmas av mitt släp som då börjar att skära in i innerfilen när jag svänger runt. Så därför lägger jag mig helt sonika om så behövs på vägen in i rondellen rätt över heldraget mellan filerna och försäker stänga för trafik bakifrån och lägger på vänsterblinkers. Sen fortsätter jag runt rondellen, över heldragen linje mellan filerna om så behövs, och med VB på hela tiden tills det är dags för utfart då jag givetvis kör HB. De som har kört tradare vet precis vad jag talar om, andra kanske inte har samma förståelse för att man kör på detta sätt. Men det finns inga andra vettiga alternativ. Att strunta i VB i dessa lägen för att man inte behöver enligt de nya reglerna, eller för att vissa kan bli förvirrade, är inget bra allternativ alls. För då får man en bil på innerfilen som får panik i ögat när han upptäcker att det börjar bli otäckt trångt. DET är förvirrande.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sluta se cirkulationsplatsen som en korsning så kan du kanske se felet i din argumentation. cirkulationsplatsen är en egen väg och ingen korsning även om där tidigare har varit en korsning, inne i cirkulationen är det oväsentligt vilken anslutning du kommer ifrån det väsentliga är vilken avfart du ska ut på mvh kim |
|
|
Doktorn: Din irritation syns tydligt och tar sig lite mindre lustiga former också, rätt fördomsfullt med kärringar som skall spöas osv, eller hur? Du får tala för dig själv i det ämnet, inget som jag förordar iaf. Men hur som helst, jag förstår fullt dina synpunkter i så motto att du kör stort fordon med släp osv. Precis som du skriver så måste ekipaget placeras "fel" bland filer och linjer, inget konstigt med detta, jag har testat själv... Även möjligheten att ta sig in i cirkulationen med långsam start och fartökning skiljer sig självklart från vanliga personbilar. Men som personbilsförare känner jag inget behov av att kolla signalerna på en bil som står tvärs över cirkulationsplatsen, om jag nu ens kan se den från min låga position. Jag kan ju ändå inte veta om han blinkar vänster för att ta sig ut på avfart 3,4 eller 5 beroende på hur det ser ut på platsen. Jag väljer allt att titta på trafiken inne i snurran och tar mig in när jag kan. Detta har redan skrivits ett antal gånger, vi får nog enas om att tycka olika om detta. Att blinka höger när man viker av åt höger från vägen, oavsett vanlig rak väg eller om den går i cirkel är så självklart att det inte behöver nämnas. Det har väl dessutom alltid föreskrivits i reglerna, liksom att blinka vid filbyte, inget som är nytt eller specifikt för cirkulationsplats. FP |
|
|
Blinka vänster och blinka höger, basta! Greta och Alf anno 1920 kanske inte besitter reptilsnabba reflexer som vi andra überbillister och stannar först och vrider på HELA huvudet innan dom fått klarhet i trafiksituationen och ger sig t.o.m in i cirkulationsplatsen medsols. Om jag ägde Sverige skulle det dessutom vara max 5 knop i cirkulationsplatsen! Så länge "dom andra" ska vara ute och j*v*** och vara i vägen och inte begripa så äre bara å ta´t lungt, vara tydlig och ta ett djupt andetag. Kanske ta en eftermiddagspromenad till närmaste runding med stol och termos och insupa medtrafikanternas otillräcklighet att fungera i harmoni. Eu anpassning i all ära, kanske vi ska lämna företräde till dom som ska in... Mmm, sug på den. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Dr Tinnitus : Jag tycker inte du ska ta ifrån personen som cirkulerar i innerfilen de ansvaret han har att visa företräde vid filbyte, han ska alltså ge fan i att åka ut i ytterfilen om det inte går ske utan risk. Överhuvudtaget ska man inte hoppa ut direkt från innerfilen ut i utfarten, man ska lägga sig i ytterfilen i god tid. Folk kan inte blinka som det är, ge dem inte fler regler att gå efter. Senast i lördas höll jag på att krocka med en som skiftade från vänsterblink till högerblink när han fortfarande var i höjd med en utfart i rondellen (men hade för avsikt att köra ut i nästa utfart). Jag antog såklart att han tänkte sticka ut och tryckte plattan i mattan (lastbil) men fick direkt tvärnita när jag såg att han fortsatte i rondellen, mindre kul. Självklart känner man igen det där med att klämma bilar i innerfilen med släpet, även om man lägger sig en bra bit ut i vänsterfilen på väg in i rondellen lyckas dem klämma sig förbi när man påbörjat högersvängen, sen när man vrider åt vänster så ser man på en gång att där minsann ligger en bil farligt nära att krossas av släpet :) |
|
|
Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Om det var så solklart trafiksäkert att blinka vänster i en rondell borde väl vägverket föreskrivit det. Eller ???? Individuella beteenden som är just "individuella" baserade på den enskilde individens uppfattning om hur man skall agera i trafiken är definitivt inget positivt. Om alla agerade lika, enhetligt och förutsägbart vore trafiken mycket säkrare. Vad är kritriet för att tolka en rondell som en korsning eller inte ?? En viss diameter ? Ett visst antal avfarter ?????. Sluta göra individuella egna tolkningar och varianter och bete er som det föreskrivs så slipper alla andra sitta och försöka gissa hur ni andra gör era personliga tolkningar om vad som är lämpligt. |
|
|
Och doktorn: Jag har tämligen exakt samma erfarenhets-data och ålder som du förutom troligen mer erfarenhet av tunga fordon samt erfarenhet av bilkörning i drygt 30 länder runt vår jord och jag har precis motsatt åsikt mot dig baserad på min erfarenhet. Hur förklarar du det ??? Att du har helt rätt och jag helt fel eller ?? Alla är vi individer med olika åsikter men vi bör ALLA följa dom regler som ges och bete oss lika för att minska riskerna för att skada varandra Jag VET att jag inte alltid har rätt och FÖRSÖKER att inte göra personliga tolkningar av regler och lagar för att därigenom minska risken för att ANDRA feltolkar mina VARIANTER. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.