|
Sida 2 av 15
|
|
|---|---|
|
Dr Tinnitus Man behöver inte blinka vänster för de trafikanter som ska in i rondellen ser en köra på den "enkelriktade vägen" och där ska man köra tills man börjar blinka höger vilket man ska göra när man passerar avfarten innan den man ska av på. Missförstånden beror ju bara på att många inte följer lagändringarna utan kör på som de lärde sig för 30 år sen. mvh kim |
|
|
Smällarna/krockarna beror på att trafikanterna i rondellen inte är tillräckligt uppmärksamma och en del verkar snarare vara rädda när de kommer in i en rondell och nästan blundar.. verkar det som.. Använd sunt förnuft,blinkers naturligtvis(jag använder blinkersen i nästan alla situationer i en rondell,försöker iaf ;)), så att man kan kommunicera med andra trafikanter) och sakta in rejält innan rondellen...då händer "inga" olyckor(jaja). Men "alla" gör olika,vilket medför lite "ansträngda" situationer,en del verkar dessutom inte begripa att det finns omständigheter som gör att man kan måsta stå stilla i rondellen pga trafiksituationen...MÅNGA gånger som jag varit ytterst nära att bli påkörd bakifrån av en som bara tar för givet att det ska gå att köra "fort igenom" utan att vara just uppmärksam :) Mvh Janne. |
|
|
Blinka vänster är frivilligt, men som kimwe påpekar är det en värdefull upplysning till medtrafikanterna - förutsatt att det görs rätt, dvs att man upphör med vänsterblink när man passerat utfarten 'rakt fram' och där slår över till högerblink. Att blinka höger är däremot obligatoriskt vid utfart från rondellen, även om man 'bara' ska rakt fram, vilket väldigt många inte har begripit. Underlåter man högerblink kan ju ingen veta när man tänker svänga ur rondellen - väldigt ofta står jag och väntar i onödan på att få köra in i rondellen, bara för att den som är inne i rondellen är för lat för att blinka höger och sen kör ut på den väg där jag står. Folke har beskrivit det korrekta sättet att betrakta en rondell - det är en enkelriktad huvudled, ibland flerfilig, med ett antal avtagsvägar till höger. |
|
|
Bäste medtrafikant, att vara övertydlig i sin bilkörning kan inte framkalla några onödiga olyckor. Förvisso är rondellen=cirkulationsplatsen som vilken "egen" gata somhelst där endast högerblink ska behövas, dock är verkligheten och förarnas förmåga att verkligen köra bil döljt i ett rosa skimmer. Vad lagen säger är ju lite intressant eftersom i "fort-åkar" trådar tas lagen inte upp alls! Jag uppmanar därför mina vänner i trafiken att ta det lungt och håll uppsikt över trafiken för alla kan väl rimligtvis inte jobba på ambulansen och ha så j*v*a bråttom?! Alltså, vänsterblink underlättar. Busenkelt. och så länge alla andra inte kan köra i cirkulationsplatsen, så får väl dom som kan gärna vara tydliga i sina avsikter. Om bilkörning innefattar att peta i växlar & trampa på lite på pedalerna skulle jag utan tvekan skicka ut 8-åringen i familjen (i automaten då) till köpcentrumet, men bilkörning är ju något mer komplicerad än så och hur ont det än gör i egot måste alla bidra till en säkrare framfart för fotgängare, cyklister samt övriga trafikanter, puh... Som lite lök på laxen kan vi titta på hur det fungerar där inte storebror ska bestämma allting; Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Jag blir lika förundrad varje gång jag ser folk envetet proklamera att man inte behöver, eller inte ska blinka vänster i rondeller. Man funderar allvarligt om de någonsin kört i rondeller? Fundera på varför man förr i tiden lärde ut att man skulle se en rondell som vilken 4-vägskorsning som helst, och därför skulle blinka vänster om man skulle till vänster. Fundera sen på om det har blivit någon fysiskt, teknisk, skillnad på rodeller då och nu? Nej det har det inte blivit. Så, om vänsterblink funkade då och var bra för upplysning och trafiksäkerheten, varför skulle det inte vara det idag? Jag ser varje gång jag kör i rondeller, eller som fotgängare passerar rondeller, hur vänsterblink underlättar och varskor alla i området vad en bil kan förmodas göra, vilket ger mig som fordonsförare eller som enkel fotgängare, en mycket större möjlighet att planera min egen fortsatta färd, och på ett tidigare stadium än att bara stanna och vänta för att se vad de andra ev. tar sig till. Vi är faktriskt påbjudna enligt vägtrafikkungörelsen att använda blinkers i alla situationer där andra trafikanter kan behöva upplysas om vilka manövrar man tänker göra. Sidoförflyttningar, filbyten, svängar i korsningar, eller bara oväntade svängar mitt på en stor omarkerad plan. Så varför inte upplysa de som står i rondeller och väntar på att kunna köra in, att du ska till vänster, så de som står på höger infart sett från dig kan köra in och passera ut till deras högra utfart. Det gör att hela iden med rondellen, att skapa flyt i trafiken, utnyttjas på bästa sätt. Att inte använda blinkers flitigt åt både höger och vänster gör ju att den tänkta fördelen med rondeller till stor del försvinner. Så hur sjutton tänker ni som påstår att man inte ska blinka vänster i rondeller...? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Håller med om att vänsterblinkning ger ett bättre "flyt" i cirkulationsplatserna. Men det som är illa är när folk blinkar höger innan utfarten som är före den som de själva ska ut på. Alltså om de ska svänga ut på tredje utfarten så blinkar de höger redan före den andra. Det ser man hela tiden och det verkar vara fler som gör så än blinkar då de ska ut. Då är det ju nästan bättre att strunta i blinkningen helt. Jag blinkar höger då jag passerat utfarten innan den jag ska av. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Blinkar man inte höger ska man forsätta runt därför är vänsterblinkningen överflödig. så ser du en bil inne i cirkulationsplatsen som inte blinkar vet du att den ska ligga kvar på den "vägen" tills den blinkar höger då den ska lämna cirkulationsplatsen. ps Rondellen är det i mitten man kör runt. mvh kim |
|
|
Ja, jag fattar inte hur man kan se en rondell som en 4-vägskorsning? Som många skriver är det fråga om en enkelriktad väg som går i en oändlig vänstersväng. Detta finns också mycket bra beskrivet hos Vägverket. Vem sjutton blinkar vänster på en väg när den svänger åt vänster eller åt höger. Dessutom finns det rondeller med tre, fyra, fem, sex, sju på- och avfarter. Och det är när man lämnar cirkulationsplatsen man ska blinka höger, precis som när man ska svänga av till höger från vilken väg som helst. |
|
|
Dr Tinnitus, du har förvisso alldeles rätt i att blinkers är ett utmärkt verktyg för att meddela medtrafikanterna vart man är på väg. Dock är, som påpekats, vänsterblink i cirkulationsplats egentligen överflödigt. Du kan inte gärna ta vägen nån annanstans än att antingen svänga ur cirkulationsplatsen - då du SKA blinka höger - eller stanna kvar i cirkulationen. Alltså; Högerblink=jag svänger ur cirkulationsplatsen - ingen blink=jag fortsätter i cirkulationen. Däremot ska du alltid ge tecken (=blinka) vid körfältsbyte, vilket innebär vänsterblink vid infart i cirkulationsplats, om du ska till det vänstra körfältet. Det är alltså inte vänstersvängen i sig som påbjuder vänsterblink, utan det faktum att du byter körfält. F.ö. finns det inga vänstersvängar i en cirkulationsplats - det är ju en enkelriktad huvudled med ett antal avtagsvägar till höger.... (Att huvudleden råkar bestå av en oändlig vänsterkurva spelar ingen roll - du blinkar väl inte vänster i varje vänsterkurva ute på landsvägen?) |
|
|
Hr Doktorn: Jag skall förklara hur jag tänker angående vänsterblinkande: Om vi tar detaljen med att man lärde ut si eller så förr, så är väl inte detta ristat i sten eller? Många "regler" från förr har ändrats eller tagits bort. Tutar du t.ex varje gång du kör om andra bilar? Det fick man ju lära sig förr, och omkörning funkar precis likadant nu som då eller hur? Det kan finnas tekniska och andra orsaker till att regler bör ses över och revideras. Förr var man t.ex väldigt noga med att propagera för att avbländning skulle ske precis när ljuskäglorna möttes där i mörkret, oavsett kurvor, rak väg, backkrön osv. Inkoppling av helljus skulle åter ske alldeles innan mötet osv, funkar detta idag med dagens något kraftigare belysning? Som bekant finns cirkulationsplatser med allt från 3 till 5-6 anslutningar osv. Man kör in vinkelrätt i vissa, och i tangentens riktning på vissa och allt där imellan, utfarterna är likaledes olika utförda osv. Vissa cirkulationsplatser har väldigt god översikt och fri sikt, andra är helt befriade från fri sikt, en del ligger i slutet av en uppförbacke t.ex när man väljer att lägga rondeller mitt över motorvägar. Ändå hävdar du att vänsterblink gäller i alla lägen, och att cirkulationsplatserna skall ses som en 4-vägskorsning? För vem blinkar du isf? De som står vid andra påfarter kan inte se dig, de som ligger bakom dig kan inte veta om du skall av vid utfart 3, 4 eller 5 osv beroende på antalet. Mig övertygar iaf ingen att vänsterblink underlättar eller klargör för andra hur jag tänker köra, snarare blir det tvärtom. Att däremot inte blinka vänster och att noga markera med högerblink strax innan den avfart man siktar på är viktigt. Blinkar jag inte höger så markerar jag ju att jag tänker fortsätta en bit till osv, enkelt eller hur? FP |
|
|
Vad jag menar med underlättar med vänsterblinkning är i de cirkulationsplatser som tidigare varit korsning. Väldigt vanligt i Borlänge där jag bor. Det är alltså inga stora saker jag pratar om. I de stora med 5-6 eller fler utfarter är det som tidigare skrivits bättre att bara blinka höger men då när man ska ut och inte tidigare. Jag hävdar fortfarande att det är värre att blinka höger för tidigt än att blinka vänster. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Visst skiljer det mycket från plats till plats, och i synnerhet i Sverige där varje kommun eller region verkar ha egna synpunkter på hur cirkulationsplatser kan se ut. Som "främmande" förare kan ju inte veta om det är en tidigare 4-vägskorsning som är ombyggd osv. Det är ju därför man inte prompt kan gå ut och proklamera vänsterblink i alla lägen, och det är säkert därför som VV har skrivit/reviderat reglerna som de är idag. Självklart måste man blinka höger vid "rätt" tillfälle, precis som man måste göra varje gång det är två eller flera avfarter som följer ganska tätt på varandra, som vid vilka avfarter åt höger som helst, eller hur? Dags att avmystifiera det här med rondell och cirkulationsplats...) FP |
|
|
Jag håller med Folke till 100%. En cirkulationsplats är en cirkulationsplats, oavsett var den finns och oavsett hur korsningen sett ut tidigare. Självklart ska samma regler gälla i alla cirkulationsplatser, om inte annat för undvikande av missförstånd och olika tolkning av vad som är 'en liten rondell' resp 'en stor rondell'. Ska det vara så svårt? Högerblink vid utfart, ingen blink indikerar att man fortsätter i cirkulationen. I cirkulationsplatser med flera körfält blinkar man vänster resp. höger för körfältsbyte, precis som på vilken flerfilig väg som helst. |
|
|
Om alla blinkar som dom själva tycker det bör göras, gör som man gjorde för 30 år sedan eller blinkar såsom korsningen TIDIGARE var byggd förstår jag att det blir olycksituationer Om alla istället gör som det står i Vägverkets nuvarande regler och instruktioner blir allt så mycket tydligare eftersom ALLA då beter sig lika Ett citat ut instrruktionen om rondell-körning från VV: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" Hela instruktionen: Länk |
|
|
Detta gör mig ta mig fan upprörd.... Här sitter alltså vuxet folk och uppenbarligen inte förstår nyttan med att anväånda vänsterblink i rondeller, man baxnar.... 1. Jag har inte sagt att man precis alltis och i alla situationer och i alla rondeller alltis ska använda vänsterblinkers. Jag skrev t ex att det är viktigare i mindre rondeller att göra det än i stora rondeller. Orsaken måste vara uppenbar för alla som inte har vit käpp... 2. Har man kört bil som jag i massor, och i alla sorters fordon, så VET man att vänsterblink ÄR ett mycket bra hjälpmedel både för mig som blinkar och för de som kan se min blinkning. 3. Att sitta och påstå att det bara behövs högerblink för blinkar man inte höger så ska man fortsätta är bara korkat. Då har man ingen större koll på hur det kan bli i rondeller av mindre format. Då kan man ofta bli stående väntande för väjningsplikten, för kör jag in så kommer jag ev. att hindra de som kommer i rondellen och de blinkar ju inte höger så de ska ju vidare i rondellen så jag stannar jag. Men när man stannat så kommer plötsligt en högerblink och bilen försvinner ut på samma väg jag kommer på och jag har uppenbart stannat helt i onödan. Hade däremot bilen haft vänsterblinkers på så hade jag mer säkert vetat att han skulle vidare i rondellen och jag måste stanna. 4. Som fotgängare som vill gå på övergångsställena vid rondellernas påfarter har stor nytta av om bilarna vänsterblinkar. Ser man en bil som kommer in mot rondellen från andra sidan, så kan man ju inte då veta vart han ska ta vägen. Och går jag då ut på övergångsstället så kan vi komma i vägen för varandra med de risker de kan få. Men blinkar han vänster direkt när han närmar sig rondellen så förstår jag att han ska vidare runt och inte ut på¨den avfarten jag korsar. Bra va... När jag kör bil, kanske lastbil, så är det mycket trevligare och underlättar enormt om folk ger tydliga tecken för vad de tänger göra, vilket innebär även vänsterblink i rondeller. Jag kan då på ett mycket tidigare stadium få en överblick över fordonenj i och runt rondellen och hur de tänekr köra. Det ger mig mycket mer möjlighet att anpassa min egen körning till de situationer jag kan tänka mig kan dyka upp med tanke på vad de andra bilarna kommer att göra. Beroende på var de befinner sig och hur de ska köra (vilket blinkers höger eller vänster visar) så kan jag flytta dem upp och ned på min prioriteringslista och alltså lättare ha mest fokus på de bilar som kräver det. Andra vet jag vad de ska göra och det påverkar inte mig. Utan vänsterblink blir det mer gissningar och det underlättar i alla fall inte. Detta är så otroligt basic att man inte fattar hur folk kan sitta och gaffla på forum om detta och påstå att vänsterblink är onödigtr dumt och farligt, ja man har snart hört allt i den vägen. Medan så får inser vilken skillnad till det positiva vänsterblink gör. Att man sen t o m har svårt att se en rondell som en vanlig fyrvägs korsning är ju lika märkligt det. Ta en liten rackare till rondell, en sån med inte mycket mer än en blomkruka i mitten. Vad skiljer den från en vanlig fyrvägskorsning mer än just blomkrukan? Inte mycket va? I en sådan liten pluttrondell så äår det ju närmast livsviktigt att vänsteblinka precis som om det vore en vanlig fyrvägskorsning. Annars riskerar man ju antingen att bilarna måste stanna upp i onödan och undra vad den andre ska göra, eller så är risken stor att det kan bli en incident när den ena plötsligt bara vrider runt rondellen i god fart och den andra trodde han skulle rakt på. Hade den ena då tydligt blinkat vänster så hade båda haft klart nytta av det. Hur svårt kan det vara?? Jag kör en hel del bil varje dag, och promenerar varje dag. Och då stöter jag på rondeller. Och i princip varje gång så ser jag situationer där vänsterblink hade underlättat eller där folk som använder vänsterblink underlättar för andra. Det som bara använder högerblink underlättar inte alls i samma utsträckning för andra trafikanter. Och ja, jag har kört massor i storSthlm med så jag vet precis hur mer luriga rondeller kan se ut, som Brommarondellen t ex. Och det går lika bra att använda vänsterblink på ett förnuftigt sätt även där, ja det underlättar enormt att på långt håll se vad de där bilarna på andra sidan har tänkt göra, när man står på motsatt sida och försöker förutse när det kan dyka upp en lucka så man kan ta sig in i rondellen. Basic som jag sa..... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Snälla Doktorn... Du är alldeles tydligt en av många som har egna tolkningar av hur körning i cirkulationsplats ska gå till, och det är alldeles uppenbart att det är alla OLIKA beteenden som ställer till det med missförstånd och onödiga incidenter. Det är väl för att underlätta samspelet som vi har regler och föreskrifter? Du får tycka vad du vill om hur det BORDE vara, och du kan ha hur rätt som helst i ditt resonemang, men så länge Vägverket föreskriver en sak är det vad vi har att rätta oss efter alldeles oavsett vad vi tycker. Hur mycket du kör och hur van bilförare du är hjälper inte ett skvatt när du inte begriper, att det är just att alla ska bete sig likadant som är nyckeln till smidig och säker körning i cirkulationsplats. Och jag kan varken se logiska, praktiska eller erfarenhetsmässiga skäl till att inte de föreskrivna reglerna skulle fungera - jag tycker faktiskt att de är ovanligt enkla och tydliga! Följer vi de föreskrifterna minimeras risken att vi missuppfattar varandra. Att som du ha egna regler skapar däremot förvirring, och DET ser jag dagligen exempel på både i storstäder och på mindre orter. Det är inte förbjudet att blinka vänster, men det skapar mer förvirring än att inte göra det. Enda gången du ska blinka vänster i en cirkulationsplats är när du byter körfält, och då SKA du göra det precis som när du byter körfält annars. Det handlar alltså inte om en debatt om det är bra att blinka vänster i cirkulationsplatser eller ej - reglerna är tydliga; vänsterblink är inte påbjudet och skapar alltså förvirring om det används 'frivilligt'. För att hårdra det hela: vänsterblink i cirkulationsplats betyder att du tänker köra intill vänsterkanten och stanna, eftersom det inte finns någonstans att svänga vänster. MEN det är stoppförbud i cirkulationsplatser, så den manövern är utesluten. Min slutsats är att information till medtrafikanterna är bra och nödvändig, men att överflödig information (som vänsterblink där det inte finns någonstans att svänga vänster) skapar onödig förvirring. Och slutligen, om alla lärde sig att blinka rätt (höger) vid utfart skulle du inte uppleva något behov av vänsterblinkande.... |
|
|
Dr Tinnitus. I stället för att hetsa upp dig på att alla inte dansar efter din pipa, ta och läs igenom inläggen noga och analysera lite, i stället för att ta till kraftuttryck osv. Du svarar aldrig på enkla frågor, t.ex om trafikregler möjligen kan ändras genom tiderna. Hur var det nu, tutar du vid omkörning osv? Du lade ju ut texten ordentligt om det här med att regler som en gång är skrivna, gäller alltid osv. Du nämner också att man skall följa regler osv, men tydligen inte de som gäller idag för cirkulationsplatser osv. Stor respekt för dina många år på vägarna, men har du nån gång funderat på att det kanske finns flera som tom har ännu längre erfarenheter, och som kanske ändå inte har kommit fram till samma slutsats som du? En gångtrafikant som spanar ut över en cirkulationsplats har ju rätt begränsad nytta av om en bil som är på väg in på en påfart blinkar vänster eller ej. Han bör nog hellre kolla på de som redan kör runt inne i cirkulationsplatsen och som kanske är på G att svänga av där han befinner sig osv. Om han ändå tar fasta på den avlägsna bilens ev. vänsterblink, hur kan han veta att det är just vid hans avfart som han INTE tänker svänga av innan han närmar sig denna? Det kan ju vara två eller flera avfarter innan eller efter, det finns cirkulationsplatser med fler än fyra anslutningar... Att stå vid en påfart och sakna vänsterblinkande bilar har ännu inte inträffat mig. Jag bedömmer hellre avstånd och hastighet hos de fordon som redan är inne i cirkulationen, och detta ligger sen till grund för när jag kör in osv. Skulle närmaste bil vika av på samma avfartsväg som jag kom ifrån, so what, det är väl inget problem isf? I en idealisk värld där alla rondeller/cirkulationsplatser byggdes någorlunda lika och där alla har god sikt och är helt plana osv, där kan man börja diskutera detta med att visa i förväg hur man tänker ta sig igenom. Nu är det ju inte så, det vet du lika bra som vi som kanske inte håller med dig. Du tror inte detta kan ha påverkat VV ha skrivit reglerna som de har, i stället för att prompt verka för att blinka vänster osv? Slutligen, det är väl ingen som påstått att det är direkt farligt att blinka vänster (hoppas jag), sakliga lugna argument vinner garanterat i debatten. FP |
|
|
Vad jag inte förstår är hur ni kan tycka att en vänsterblinkning är förvirrande. Har ni inga mindre cirkulationsplatser liknande den som DrT.. tog upp? Blinkar man inte i en sådan så får man garanterat stå still inne i cirkulationsplatsen bara för att folk tror att man ska köra rakt fram och därför kör ut framför en. Man kan ju inte gärna braka in i den bilen bara för att man råkar ha företräde då man är inne i cirkulationsplatsen. Varför ska allt dras till extremer hela tiden? Nog tror jag ni förstog att med en cirkulationsplats som tidigare varit korsning så menas ingen gigantisk utan just en sådan de klämt in mellan husen mitt i stan. De fungerar där bara som fartdämpande åtgärd och tillför knappast ett bättre flyt i trafiken. På körskolan sa de till och med att det kan vara bra att blinka vänster i dessa mindre cirkulationsplatser just för att visa var man ska. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Och ja jag vet att allt de säger på körskolorna inte är rätt och riktigt. Bäst att tillägga detta förstår jag. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vägverket säger inte att man INTE ska blinka vänster i rondell, de säger att man kan göra det med för att visa andra vad man ska göra. Så, jag gör inte alls fel, och jag föjer precis de regler och rekommendationer som finns i saken. Läs gärna på vad trafikkungörelsen säger om blinkers och användade av den i och utanför rondeller. Ingenstans står det att det är förbjudet att blinka vänster eller att det är olämplig att blinka vänster vid rondellkörning. Jag har just sakliga argument för detta, både från lagtexter och verkligheten. Att man sen har skrivit om det för rondeller så att det bara är krav på högerblink vid utfart beror givetvis på en EU-anpassning. Men det är ett steg tillbaka i från det vi hade förut i vissa avseenden. Det kan ju alla se (om de vill se) ute i valfri rondell i verkligheten Vänsterblink är en fördel vid rondellkörning, det kan ni aldrig snacka bort hur ni än försäker. Skulle det inte vara det så kunde vi lika gärna kunna slopa en massa annan vänsterblinkning med. Det finns en massa tillfällen i rondellkörning då vänsterblink är nödvändig, jag krävs dessutom. Dr Tinnitus Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.