AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.516

Nästan ingen kan köra i rondell

Sida 14 av 15
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Steaman.

Du menar dig sjælv eller? Ja med tanke på att du kstar in en "one liner" utan egentligt vettigt med koppling till trådens sakfråga...?

Jag førsøker i alla fall att bena i detta, och diskutera det utifrån klara fakta och erfarenheter av olika slag, och inte bara tycka och tro om nu någon fått det før sig.

Kan du inte kommentera lite av det kørskoleinstruktøren sæger och hans åsikter om rondeller, liksom de ganska olika svar som VV ger på hans frågor?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Problemet är just att människor baserar sitt beteende i trafiken på personliga åsikter och vad dom läser eller skriver i debattforum på internet

Läs och följ gällande instruktioner och håll personliga uppfattningar borta från ert beteende så blir livet klarare och enklare för era medtrafikanter

Eftersom olika människor har olika åsikter (vilket är naturligt och positivt i och för sig) blir trafik-beteendet olika om man använder sina egna eller någon annans åsikter som grund för trafik-beteendet

Tänk om alla gjorde så generellt i trafiken. Då skulle totalt kaos råda !

Inte någonstans vad som har presenteras i någon regel eller tillämpning, officiellt utgiven av vägverket, rekommenderas vänsterblinkers i rondell och flera personer inklusive mig själv anser att det kan vara förvillande eller åtminstone ointressant information, vilket tydligt har visats i inlägg i detta forum och en del andra på internet

Att regeln dessutom tagit bort vänsterblinkers pekar ännu tydligare på att det var en regel som inte var bra. Och som även påpekats här så är vänsterblinkers uttryckligen förbjuden på andra platser i Europa så någon EU-anpassning innebar det inte att ändra regeln i Sverige

Till och med i vägverkets egna regler för hur en rondell skall konstrueras och byggas säger man uttryckligen att vänsterpil ritad i vänstra körfältet i påfarten till en rondell är förvillande och kan feltolkas och skall därför undvikas.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Måste ha varit jobbigt för vissa att åka runt i total förvirring i 25-30 år tidigare då man Skulle blinka vänster... eller blev det förvirrande bara för att kravet togs bort?
Tallviking: Så alla regler som tas bort är dåliga?

///BMW - Was sonst!
Gu
35
Gubben
328ia Cabrio -96
Nej men hallå, kan ingen sätta stopp för denna ändlösa diskussion där allt redan har sagts om och om igen, och där åsikter och regler bryts mot varandra. Tack Vägverket, som skapat logiska och enkla regler, tack Folke, som försökt förklara på ett pedagogiskt sätt, tack Gunnare, som understött med vettiga synpunkter, och tack även Dr Tinnitus för alla inlägg, men vad är det egentligen mer du vill ha sagt, som inte redan är sagt ett otal gånger. Det kommer alltid att finnas människor som måste göra enkla saker svåra och krångliga. Under tiden får väl vi andra, som hyllar det enkla och logiska, vara lite extra uppmärksamma på vänsterblinkande bilister i våra cirkulationsplatser. Vi får väl se det positiva i ”överutnyttjandet” av blinkers ställt mot den stora skara bilister som tycker att det angår ingen annan vart dom ska, och därför aldrig använder sina blinkers. Och det gäller såväl i rondeller, korsningar som i andra trafiksituationer.
JohanE. Världen är inte svart eller vit så den frågan är naturligtvis helt omöjlig att svara på.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Dr Tinnitus: Ja, vad skall jag svara? Handen på hjärtat, tycker du att du själv med dina omkväden i de senaste 20 inläggen tillfört något av substans?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Tallviking.

Ær inte ditt beteende baserade på personliga åsikter, i någon mening, angående CP och VB?

Fortfarande så verkar INGEN av VB-motståndarna ens vilja kommentera det faktum att det FINNS lagtext som klart och tydligt sæger att man SKA ge signal med blinkers vid varje sidoførflyttning eller manøver av betydelse, och att det inte står någonstans i de nya reglerna før CP att detta inte gæller før dessa. Likaså har vi alltså uttalanden från vægverket som på direkt fråga från en trafikskoleinstruktør sæger att VB ær att føredra i mindre rondeller. Varfør undviker ni att komma med seriøsa kommentarer på detta?

Ett annat faktum ær att det i trafiklagarna finns flera andra exempel på situationer dær trafikanternas beteenden ær utlæmnade till personliga åsikter och bedømningar før vad de ska gøra, nær var och hur. Kan du ge några exempel på sådana exempel? Med det vill jag visa att beteenden baserade på helt eller delvis personliga åsikter inte ær unikt før CP, och att det kan fungera utan større problem generellt sett. Så varfør skulle det inte kunna fungera æven i CP i vissa situationer?

Snarare ær det væl så, att det handlar rætt mycket om personliga åsikter i trafiken i alla situationer mer eller mindre, vilket generellt fungerar bra men givetvis kan ge problem i vissa situationer om den personliga åsikten ær klart avvikande från den stora massans åsikt. Hænger du med?

Sen tror jag att jag blir tvungen att be på mina bara knæn, att VB-motståndarna kommenterar det faktum att en erfaren trafikskoleinstruktør skriver till VV och stæller en rad frågor om de nya reglerna i CP och visar på brister i dessa och dessutom får tæmligen luddiga eller olika svar från VV. Ær denna trafikskolelærare korkad och inte har ens i nærheten samma kompetens i trafikfrågor som någon av er VB-motståndare i tråden? Att han har næstan identiska åsikter och tolkningar av detta som jag har, vad sæger det? Att vi båda ær totalt blåsta på detta och fattar nada om trafik och sækerhet, eller att det faktiskt finns intressanta saker i det vi framfør?

Att vægverket drar ned på målandet av pilar på infarter till CP, kan det æven finnas besparingskrav med i bilden som kan gøra att man førsøker att minska på kostnader før t ex målning av linjer och pilar m.m.? Jag kan ju upplysa om att jag fick tjata i 3-4 år på VV innan de ændrade en rent førvillnade (farlig) mittlinje mellan utgående och inkommande trafik till den størsta rondellen hær i stan. Mer eller mindre øppet i svaren från VV vid samtal med dem, var att det var før dyrt att måla om och det fick vara som det var tills det var dags før ommålning p g a slitage om några år. Att den aktuella målningen var nærmast livsfarlig spelade tydligen inte någon roll.

Jag tycker mig æven se fler och fler rondeller dær man helt enkelt inte har några linjer mellan filerna i denna, vilket jag tror har en hel del med rena besparingar att gøra. Før just i rondeller så ær slitaget på målade linjer mycket stort.

JohanE.

Bra replik dær... :-)

Gubben.

Bevisligen så ær ju de nya reglerna særskilt logiska i alla lægen, vilket du kan se om du læser de lænkar jag tidigare gav till trafikskoleinstruktørens mail m.m. till VV.

Vad jag vill ha sagt som inte har sagts ett otal gånger...? Det bør væl stå i det jag har skrivit væl...? Och, varfør inte behandla oss lika och fråga vad VB-motståndarna vill ha sagt, som inte har sagts ett otal gånger..... ;-)

Ærligt talat så blir jag rætt fundersam på vad det ær før førarkvalifikationer på personer som tycker att en så enkel och naturlig sak att VB (i synnerhet i små) CP, ær att gøra kørningen och førståelsen och samspelet i CP krångligare? Har man sådana svårigheter med detta så kan man ju fundera om dessa personer verkligen ær læmpade før dagens krævande trafikmiljø dær snabba beslut måste tas på kort varsel och med i många fall små, få eller inga signaler från medtrafikanterna. Att då påstå att mera och tydligare signalerande om vart en bil æmnar gøra och ta vægen, ær att krångla till det, kænns mærkligt minst sagt. Kanske det blir lættare och mindre krångligt før dessa personer om vi avskappafar allt blinkade?

Personligen så skulle jag inte bli øverraskad om VV inom några år kommer med en ændring av dagens regler. Nær det malt længe nog och den økade kritiken mot olika brister i dessa fått sjunka in, och man kanske sett att incidenterna har økat med de nya reglerna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus: Din utnötningstekniik fungerar. Att totalt spy ur sig en massa ord i hopp om att döda allt intresse för konstruktiv diskussion fungerar ypperligt

Jag ger upp !!!!

Jag kör som jag blir tillsagd av regler och lagar och du gör hur du tycker

Dr Tinnitus: Du borde bli politiker. Dom är experter på att ordbajsa utan att få någonting egentligen sagt.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Steaman / Tallviking.

Ok, nu ær det alltså fel på mitt sætt att skriva hær? Ær inte detta ett diskussionsforum?

Mina 20 senaste inlægg har inte innehållit något av substans? Ok, har herrarna sjælva gjort mycket bættre och mer substatiella inlægg då?

Och, reglerna sæger att man FÅR anvænda VB i CP, och det finns regler som sæger att man SKA anvænda blinkers vid varje sidoførflyttning eller annan manøver av betydelse. Struntar ni i detta rakt av i CP, æven om ni skulle vara tvungna att fortsætta i ytterspår runt och har bilar på innern som vill ut? Kænns det trygg tycker ni? Æven om ni har en stor Scania som ligger på innern och kanske ska ut på den inre filen på avfarten, och dær kommer ni kavata på yttern och kommer att korsa Scanians væg. Jag skulle aldrig våga gøra det utan att varsla med VB før att minska risken att få en Scania i dørrsidan. Men ni skulle vægra VB æven då och kænna er trygga?

Likaså så sæger inte reglerna att man INTE ska VB, bara att man inte behøver. Det ær en viss skillnad det.

Jag noterar med viss vælmod att ni fortfarande undviker att ge några seriøsare kommentarer eller åsikter om det kørskoleinstruktøren tagit upp med VV. Det envetna undvikandet och att ni nu børjat angripa mitt sætt att skriva, eller att jag skriver, kænns mer som en indikation på att ni har rætt glest med argument i saken sjælva.

Jag hade ju sett fram emot att få se lite mer ingående funderingar på de saker som trafikinstruktøren tagit upp med VV, men det verkar ingen ha lust eller kunskap nog till?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
:)
Har inte följt tråden på ett tag, men ser att Dr Tinnitus är kvar........

Har med tråden i minnet reflekterat extra noga hur folk beter sig i rondeller.
Vänsterblinkarna har ofta en förmåga att fortsätta att blinka vänster fast dom har beslutat sig för att lämna rondellen!
Detta resulterar då i att man får stå och vänta för att ge sig in i rondellen då man tror att fordonet skall fortsätta i vänstervarv.
Nä kör i rondellen och använd blinkers när ni skall lämna.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
POWERM.

Som sagts tidigare, så ær det givetvis hel fel att blinka fel nær man ska ut. Som t ex inte blinka alls eller blinka vænster.

Men bara før att vissa går fel så kan man væl inte såga allt vad VB eller annan blinkning heter, eller hur? Før VB eller annan blinkning kan ju vara høgst væsentligt i andra situationer, kanske just strax føre då det blir fel.

Det finns många andra situationer i trafiken dær man som førare måste anpassa blinkadet till varje enskild situation, och många gånger skifta direkt mellan blinkade åt ena och andra hållet. Om vissa gør fel då, tycker du att det då ær vettigt att istællet slopa att blinka åt ena eller andra hållet, eller att inte blinka alls?

Oavsett om man ska VB eller HB, och var det æn ær, i rodeller eller var som helst i trafiken, på parkeringar eller vad som, så ær det viktigt att folk førsøker binka på ett så bra sætt som møjligt. Så att ev. risk før misstolkningar blir så små som møjliga. Sen ær det upp till de andra trafikanterna, de som betraktar denna blinkning, att ha nog innan før pannbenet att tolka den på ett førsvarbart sætt, och agera dærefter.

En blinkning betyder sællan endast en sak, utan har ofta flera møjliga alternativ beroende på stæller och situation. Detta måste både de som blinkar och de som ser blinkningen vara klara øver, och hantera på bæsta sætt.

Det betyder att en kille som ståt och vill in i en rondell, helt enkelt måste kunna hantera och anpassa sig till situationer dær VB kan betyda antingen bara filbyte eller fortsatt færd runt, eller HB betyder filbyte eller utfart, kanske både och. Då måste andra førare i området kunna gardera sitt eget beteende mot dessa olika møjligheter, och anpassa sin egen kørning efter detta.

Det ær så otroligt basic i trafiken, att gøra detta, oavsett rodell eller inte.

Lika basic ær det, att vi har lættare att førstå vad andra bilar kan tænkas ska gøra, ju mer signaler man får från den aktuella bilen, och just dærfør sitter det orange lampor i bilarnas hørn som inte ær førbjudna att anvænda på ett førståndigt sætt.

Jag blir sjælv tæmligen irriterad nær man ser folk gøra ordentliga tokblunders i blinkandet. Bland de værre exemplen i rondell ær væl nær någon (oftast ældre gubbe) børjar med att blinka høger in mot rondellen, før att direkt nær han ær inne blinka VB, før att sen strax efter blinka HB och ut rakt fram. Det ær rætt vilset gjort, æven om han menar væl. Men det blir ju så fel, i synnerhet i førsta HB nær folk kan tro att han ska ditrekt ut førsta høger. Fel blir ju æven hans VB nær han sen ændå kør rakt fram och ut. Men inte fasiken gastar jag om att førbjuda vare sig HB eller VB før att några gør dessa grova tabbar.

Snarare så anser jag att vi måste fortsætta trafik och førarutbildning æven efter kørskolan och hela livet ut i princip. Skulle man inføra førar och lækarkoll och viderareutbildning t ex. vart tredje år efter 40 år ålder, så skulle jag gladeligen åka på det sjælv utan knot, æven om jag vet att inte just jag ligger i riskzonen nu. Men syftet ær så gott, att kolla den fysiska hælsan før bilkørande, kolla førarførmågan rent praktiskt med instruktør, och informera om och læra ut om nya regler m.m. Att jag tycker det vore klart mer viktigt æn tusentals med dumma kameraskåp m.m.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
POWERM.

Glømde en intressant sak i ditt inlægg.

Du skriver att en "kvarglømd" VB får dig att stå i onødan och vænta med att køra in, før du tror att vederbørande då ska fortsætta runt i rondellen. Det ær ju intressant på det viset att du faktiskt ser en av de saker jag hela tiden sagt att VB kan hjælpa till med før andra trafikanter vid rondellen. Och anpassar din egen kørning efter denna VB. De allra flesta andra VB-motståndare vægrar ju erkænna detta, eller kan inte ens førstå det hur noga man æn førklarar. Du kære VB-motståndare, hjælper mig alltså styrka mina åsikter om VB.

Tråkigt bara att det i ditt fall handlade om VB som i slutændan inte var bra utførd, før sånt vill vi inte ha utan då mer korrekt utførd VB i rondell.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ja en korrekt utförd vb kan hjälpa till vid inkörning i cp, men av egen erfarenhet så missar nästan alla vb att blinka höger ut ur rondell.
Men detta kanske är ett beteende som är typiskt i min hemstad Jönköping.
Blev också tutad på och pekad finger åt härom dan när jag åkte in i cp och en annan bil körde i v fil, han skulle ju byta fil i cp för att lämna den, men denna cp har dubbla filer ut, men han hade väl alltid gjort så.
Tinnitus. Om en korrekt vb görs alltså med en hb vid lämnande så stör det inte mig. men det kan i mina tankar kännas onödigt som det är beskrivet tidigare, se cp som vilken väg som hellst med avfarter på hö sida och blinka höger när du skall svänga av vägen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Men då pratar vi återigen om on "korrekt" utförd blinkning vilket gäller såväl höger som vänsterblinkning.

///BMW - Was sonst!
Eftersom det inte finns någon föreskrift hur en "korrekt" VB i CP skall utföras finns det bara personliga åsikter om hur den manöver bör utförs för att vara "korrekt"

Jag kör dagligen 60-70 km i stockholmstrafiken och ser dagligen i Stockholms rondeller olika varianter på vad olika bilförare anser som sin version av en "korrekt" VB

Min uppfattning om denna situation har jag förhoppningsvis redan ett antal gånger tidigare i denna hopplösa tråd klargjort för de som läst vad jag skrivit
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tallviking: Hur ofta ser du bilförare som visar sin tolkning av en "korrekt" HB då?

///BMW - Was sonst!
En i förskrift definierad högerblinkning i CP kan antingen utföras korrekt eller felaktigt eftersom den är just "definierad i lag". Viss tolkningsmöjlighet finns ju allti med lagar men med tanke på bl.a vägverkets speciells broschyrer etc etc är nog tolkningsmöjligheterna runt HB ganska små.

Vad gäller HB är det mest att den inte görs alls som man ser i trafiken. Om någon anser det vara sin "tolkning" av lagen blir man lite mörkrädd

Där rör det sig nog mest om nonchalans och brist på respekt för lagar och regler

Alltså totalt olik situation än läget avseende VB
Tallviking: You lost me, vilken lag?

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Trafikförordningen

Länk

Vägverkets föreskrift för Cirkulationsplats

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.