AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.532

Nästan ingen kan köra i rondell

Sida 13 av 15
Dr Tinnitus:
HB ut hjälper faktiskt rätt ofta, både i stora och små rondeller.
När någon HB på ett rimligt sätt vågar jag ofta köra in i rondellen även innan jag verkligen ser denne köra ur rondellen och därmed sparar jag nån sekund eller slipper stanna.
Jag har aldrig varit nära ett tillbud med någon som felaktigt HB och sedan fortsatt i cirkulationen så det ser jag möjligen som ett teoretiskt problem.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ardbeg.

Men då måste du ju kunna bli hjälpt på liknande sätt även när någon VB på ett vettigt sätt, eller ur? Det har du ju påstått tidigare att du inte ansåg. Varför kan du tycka dig hjälpt av det ena men inte av det andra? I synnerhet när båda kan just visa lite tidigare vad en annan bil ska göra.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus:
Ok, ett till försök från min sida att förklara.
Jag står och väntar på att köra in, en bil som jag inte hinner före är inne i cirkulationen.

1. Bilen vänsterblinkar, min tolkning: han passerar mig , jag måste vänta.
2. Bilen blinkar inte alls, min tolkning: vet ej vart han ska, jag måste vänta.
3. Bilen högerblinkar, min tolkning: bilen kör ur avfarten före mig, jag kan köra in.

Ser du nu, ingen skillnad mellan 1 och 2, jag måste vänta.

Innan nån nu börjar med att högerblinkaren menar kanske att byta fil , blinkar felaktigt osv, det har jag aldrig upplevt som ett problem ,då har man oftast märkt det på annat sätt i beteendet, position eller liknande.

För övrigt håller jag med om att reglerna var bättre förr och skulle inte ha nåt emot om alla började VB.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ardbeg.

Kan du inte tänka liiite länge än så.....?

Om bilen är så nära att du inte hinner ut vare sig den VB eller ej, ja då är det ju som du säger.

Men, har du aldrig i verkligheten, eller ens i din vildaste fantasi tänkt på hur det kan bli om bilen är så pass långt borta att du, om du kan se vad den ska göra, kan hinna åka ut om den ger tydligt tecken på vart den ska.

Ett sådant eempel är ju de rondeller där själva rondellens kringla runt centrum ligger en smula för sig själv, och där det är gott om plats för en väntande bil att kunna smita igenom till första avfart höger, utan att egentligen gå in i kringlan. Om du då har en bil som inte VB så vet du ju nte riktigt om den strax börjar HB och ska ut före dig, eller ingen HB ska vidare rund och kan börja HB för att åka ut i samma utfart som du ska till vilket gör att du kommer att bryta väjningsplikten om du kör in.

Men, om han tydligt VB och du ser vart han kommer rakt framifrån eller från vänster, så kommer han ju att vanligen att hålla sig i kringlan förbi dig och du har helt fri väg och full rätt att köra in i rondellen och direkt ut på nästa höger utan att störa den andra blen. Justr därför har man designat dessa rondeller på det viset. Men man kan inte få full nytta av dessa om folk inte tydligt blinkar VB och visar var de ska.

En anna sak som jag tyckte det var bra att du skrev tidigare, var att du ibland åker ut när den bil i rondellen HB för att köra av på din väg, utan att du faktiskt kllar ATT blen verkligen kör ut på den avfarten. Just så gör de flesta av oss till eller från, utan att vi för den skull är direkt vårdslösa. Vi kolar läget lite lätt och sen förutsätter vi att den andre kommer att köra ut enligt hans HB. Undantaget är då herr Tallviking som aldrig någonsin gör så..... Vilket jag inte tror stämmer.... ;-) Inte att förglömma, så gör vi ju inte så om nåt verkar mycko med bilen, men vi åker ändå ofta ut utan att vara helt säkra på att den andra bilen verkligen kommer att göra så som den ger signal om.

Samma sak gör vi alla många gånger om vi står och väntar på en få köra in på en väg, och det kommer en bil från vänster som börjar HB för att köra av på min väg. Då kollar vi snabbt läget och kör oftast ut utan att vara helt hundra på att den andra bilen verkligen kommer att svänga. Ja inte Tallviking då..... ;-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus:
Dåligt med såna rondeller som du beskriver här i mina trakter, dom jag oftast kör i har egentligen bara det fall jag beskriver att bekymra sig om men visst , skulle jag kunna lita på VB så vore det ju absolut en fördel. Nu är det alltför många som kör ur med vänsterblinkers fortfarande igång för att jag riktigt skulle våga dra fördel av situationen.

För övrigt var det väldigt nära en kollision på vägen hem idag när bilen framför mig helt sonika bara körde in rondellen och prejade bort bilen som redan var där så han nästan fick väja in i mitten. Han blev nog förbannad och kontrade genom att dyka in framför denne marodör och återta sin plats. Undrar vems fel det blivit om det krockats i detta läge, han böt ju faktiskt fil utan att lämna företräde till blindstyret.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ardbeg.

Fast om du inte kan lita på VB i rondell för så många (enligt dig då, jag upplever det inte som många) blinkar fel med den, så kan du ju heller inte lita på HB, eller blinkers eller nåt annat över huvud taget (här får Tallviking rätt på sätt och vis) för oavsett vad så gör folk fel då och då.

Det hela handlar ju en hel del om att vi ser att någon ger tecken, och bör då instinktivt klara att göra en snabbkoll att teckengivningen verkar vettig och att vederbörande kan och sannolikt kommer att göra som han signalerar om. Det kräver inte bara att den som ger tecken kan sin grej, utan att den som betraktar det kan tolka det rätt i den rådande situationen.

Det händer ju att man ser någon blinka, men att han inte kan göra som han signalerar om. Då får man hålla lite mer koll på den gynnaren för ha verkar inte ha någon vettig plan för vad han ska göra.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus:
Min uppfattning är att kanske en fjärdedel kör exemplariskt och blinkar som du förespråkar med både höger och vänsterblink, kanske en fjärdedel exakt enligt reglerna med endast högerblink, sen ytterligare en fjärdedel som kör enligt tidigare regler och vänsterblinkar vid ingång men blinkar aldrig höger vid utfart och sedan den sista fjärdedelen som aldrig blinkar, blinkar helt fel oavsett tolkning, låter vänsterblinkern ligga på även vid utfart osv. Däremot i princip ingen som håller på med felaktiga högerblinkers.
Detta gäller Östersund, när jag varit nån annanstans har jag inte tänkt på hur folk blinkar.
Att aldrig blinka i rondell skulle vara ett helt ok alternativ för min del, inte värre än idag.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

ardbeg.

Den førdelningen kænns væl inte helt ute i det blå. Enklast ær væl att sæga att allt før många ær allt før dåliga med blinkersen oavsett rondeller eller annat.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
En sak till som kanske kan vara bra att tænka på, ær ju att bara før att det finns de som gør fel vid blinkandet, så ær ju det ingen som helst anledning till att racka ner på de som gør rætt. Eller tycka att man lika gærna kan strunta i blinkandet helt. Tværtom så ska ju de som gør rætt och bjuder till lite extra før att upplysa sina medtrafikanter om vad de æmnar gøra, ånjuta tacksammhet och så lægger man krafterna på att upplysa de som slarvar, så man får dem att førstå allvaret och gør rætt.

Om ni undrar varfør det pløtsligt ær lustiga tecken i min text, så beror det på att jag fick flyga på jobb hastigt och lustigt igår. Sitter nu i ca 14 dar framåt på oljeplattformen Statfjord C.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
I dag har jag TRE GÅNGER stått och väntat i onödan på att få köra in i cirkulationsplats, på grund av vänsterblinksmaffians härjningar. Efter debatten i denna tråd är jag såklart uppmärksam på fenomenet, och har sett ett flertal olika varianter praktiseras den senaste veckan.
Vid de tre 'incidenterna' idag handlade det om cirkulationsplatser med ett körfält, där 'vänstersvängare' blinkat vänster genom hela cirkulationsplatsen, och inte slagit av blinkersen förrän efter de kört ut på utfarten. Mycket irriterande när man upptäcker att den vänsterblinkande utför en högersväng(!) ut åt samma håll man själv kommer ifrån, och att man väntat alldeles i onödan.
Vänsterblinken upplyser mig inte om någonting i detta läge - tvärtom lurar det mig att tro, att föraren tänker fortsätta förbi mig. Icke-blink hade sagt exakt samma sak, vänsterblink tillför inte ett skvatt. Det korrekta, att ge högerblink innan utfart, hade däremot hjälpt mig att slippa stanna, något som hade varit extra tacksamt idag eftersom jag hade ett tungt lastat släp efter bilen. Jag kan tänka mig att förare av tunga fordon är ytterst tacksamma för ett tydligt besked att de kan slippa stanna (högerblink alltså).
Tyskarna har ta mig sjutton rätt - det borde vara förbjudet med vänsterblink i cirkulationsplats!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

gunnare.

En vettigt utførd vænsterblink kan hjælpa till i många tillfællen, och før många vid rondellkørning. Men givetvis kan ju en dåligt utførd eller helt felaktig VB bli det motsatta. Men det gæller ju i princip all blinkning.

Men bara før att vissa gør fel, så anser jag inte det ger anledning till att smutskasta allt vad VB heter.

Bevisligen så har VB fungerat bra, och varit krav i många år tidigare. Men om vissa nu nær det bara ær krav på HB, har svårt att fatta vitsen omtanken och hjælpen som VB kan ge i olika situationer, så kanske det helt enkelt beror på att de sjælva ænnu inte nått den nivån som førare att de kan uppfatta och tillgodogøra sig den den information som VB kan ge, vad vet jag.

Jag personligen ser ibland folk som blinkar VB fel eller på ett mindre bra sætt. Men de ær rætt få mot de som blinkar galet eller inte alls i allmænhet. Så jag sitter inte och raljerar och spyr galla øver det. Utan ær istællet tacksam før de som VB på ett vettigt sætt.

All extra information som jag kan få om en annan bils kommande førehavanden och manøvrar ær ju bara bra. Då kan jag ju sjælv vælja fritt om och nær det ær relevant før mig och till vilken grad. Får jag ingen info så blir det till att gissa. Och det kan væl inte vara bættre?

Folk blinkar ju fel æven i vanliga korsningar och vid andra situationer i trafiken. Enligt dina åsikter så borde man væl då slopa blinkandet dær jmed, då det ændå inte gør nytta før att vissa gør fel? Kanske vi skulle slopa blinkers helt och hållet på bilarna?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Gunnare: Även om han hade blinkat höger så kan du ju inte med säkerhet veta att han tänker svänga ut så du hade fått stanna i vilket fall om du hade gått efter hur man Ska göra och inte efter hur folk gör i allmänhet. Hade du suttit i en körskolebil med en handledare bredvid hade denne tryckt på bromsen om du kört ut i en sådan situation.

///BMW - Was sonst!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tänker inte käfta mer med er vänserblinksanhängare. Hade mina 'mottrafikanter' igår gett sjutton i att blinka vänster, och istället följt reglerna och blinkat höger innan utfart, hade dom visat klart vart dom var på väg - och därmed hjälpt mig att planera min körning. Deras vänsterblink meddelade mig exakt ingenting, eftersom situationerna var sådana att jag inte säkert visst från vilket håll dom kom från början och alltså inte ens kunde gissa vart dom tänkte ta vägen. Det värsta är, att förarna säkert levde i förvissningen att deras virriga vänsterblink var till någon nytta. Det var den inte, inte i denna situation och inte i någon annan heller. Ni är uppenbarligen rätt mycket envisare än jag, men rätt kommer ni aldrig att ha i ert vänsterblinkande. Själv ger jag upp både denna diskussion, och hoppet om att mina medtrafikanter ska klara av att lära sig visa vart dom är på väg!
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vi som har samma åsikt som du, gunnare, har givit upp den här tråden!

De entsiastiska Vänsterblinkare som fortsätter att driva sin linje, trots att de vid det här laget helt accepterat att de har fel, kommer inte att sluta förrän de får sista inlägget i tråden.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
steaman:Tycker det är bra gjort att du överhuvudtaget hittar spaken med tanke på din ålder:)

Jag fortsätter visa var jag ska oavsett vad som skrivs i denna tråd.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
trucker: Jag stannar och lägger ur växeln innan jag flyttar blinkersspaken, därefter fortsätter jag färden i samma makliga takt.
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Å jag som startade tråden har lärt mig att se CP som en enkelriktad väg med avfarter till höger o kommer i fortsättningen att blinka höger då jag ska svänga o ingenting annat.
Dvs. jag har anpassat mig till de för mig tidigare okända nya reglerna.
Efter debatten påbörjades så har jag varit extra vaksam på hur folk kör i rondeller o kan konstatera att det finns väldigt många krångliga sätt att göra något som borde vara ganska enkelt.
Men så är ju livet i övrigt också, så varför inte även i denna fråga.
Nu tycker jag vi slutar debattera i detta ämne o försöker vara vänliga hyggliga trafikanter som hjälper varann på vägarna.
Så på med sommarhjulen,ut o lufta Bumsen i en stundande vår,njut stunden lyssna på vårfåglarna o le glatt åt dom som inte kan o inte förstår.
Vi är ju ändå BARA människor.
Micke

Bra talat !!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Steaman.

Vilka av VB-førespråkarna har "helt accepterat att de har fel"??? Jag kan inte se var du skulle ha fått det ifrån?

gunnare.

Jag tycker att det ær høgst mærkligt att du och vissa andra verkar som totalt handfallna om någon VB och ni inte har sett exakt vilken påfat han kom ifrån. Jag har inte alls de problemen, utan kan ha nytta av att folk VB i alla fall. Så, frågan ær ju hur vi kan uppfatta saken så olika?

Likaså tycker jag du jollar dig lite væl mycket øver att vissa blinkar fel och vilset, då det finns många som blinkar helt OK, æven med VB. Blinkar en bil HB på ett korrekt sætt ut ur rondellen, så blir det inte krånligare om han dessutom kostar på sig att VB innan han kommer till sin utfart.

Har du och steaman kostat på er att læsa några av de lænkar som jag gav tidigare, dær trafikskoleinstruktøren lægger fram sin syn på blinkade och rondeller, och sin korrespondens med VV i ærendet? Ær det inget som ni tycker ær intressant i detta? T ex att inte ens VV verkar helt koncekventa i hur de vill ha det med blinkandet, eller om en CP verkligen ska tolkas som en enkelriktad egen væg i cirkel?

Utan att riktigt veta, så tørs jag nog påstå att Trucker inte heller har samma problem med att tolka VB vare sig han ser var bilen kommer ifrån eller inte. Och att han kan ha nytta av att andra VB på olika sætt ændå.

Då blir det ju nærmast faschinerande hur andra kan ha all værldens problem och næstan børjar tugga fradga så fort de skymtar en VB i en CP..... :-)

En bra omdømmesgill och erfarne førare ska tydligt visa vad han tænker gøra i trafiken. Så jag tænker liksom Trucker och några andra i tråden, fortsætta att vara just en god førare och fortsætta att VB i rondeller.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ja det gäller ju att få sista ordet, eller hur Tinnitus!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.