|
Sida 11 av 15
|
|
|---|---|
|
Dr Tinnitus: Har jag en bil direkt till höger om mig saktar jag ner tills jag ser vad han gör INNAN jag börjar byta bil själv Återigen: Att förvänta sig att någon gör si eller så är att be om problem. Titta och agera efter hur dom verkligen gör så blir livet betydligt säkrare. Jag har inga problem att göra det och det har funkat utan både kollissioner eller nära missar nu i 29 år |
|
| Bilbyte i en rondell är inget jag skulle rekomendera ;-) | |
|
nu förstår jag varför köerna växer vid CP. ni som använder blinkers endast vid juletider, det är inte enbart de framför er som får nytta av blinkers, även de som ligger efter er. situationen som Dr tinnitus beskrev om körskolebilen, är ett bra exempel på hur man inte får köra i en CP. ska man rakt fram eller svänga höger, ja då tar man höger filen. ska man rakt fram eller köra vänster, tar man vänster filen. ger man tecken vid högersväng och vänstersväng,( ingen tecken om man ska rakt fram) underlättar man för övriga trafikanter så att de inte står och väntar i onödan. |
|
|
CiM: Det är andra regler nu. Kolla tidigare länkar. ///BMW - Was sonst! |
|
FredricF |
Den här tråden är alldeles för lång. Den skulle vara betydligt kortare om folk läste detta innan man replikerade: Länk /Fredric |
|
johanE: jag vet, men jag förstår inte varför man ersätter en fungerande regel mot en idiotisk regel som skapar förvirring hos folk? det nya regeln kan jämföras som: tänk på dig själv, skit i andra. kan jag underlätta för mina medtrafikanter, gör jag det med nöje. de blir nöjda, jag blir nöjd, alla blir nöjda. egoism och bilkörning hör inte ihop. |
|
|
Tallviking. Men, som jag skrev nyligen till JohanE, så finns det ju rondeller där det inte finns några filer alls i rondellen, men dubbla på in och utfarter. Men det finns plats för två bilar i bredd i rondellen och det är tänkt att man ska kunna köra så. I det läget så byter ju du ingen fil när du ska ut, och inte han i yttern när han ska vidare runt. Hur blir det då? Skulle en VB från han i yttern då förvirra dig, eller skulle nu kunna ana att han tänker fortsätta runt och varnar för det? Sen ännu en gång. Jag se vad du skriver att du gör i dessa situationer. Men jag tror helt enkelt inte du är helt ärligt nu. Helt enkelt för att så brukar de allra flesta svara på den frågan, men i praktiken så är detta svårt att alltid efterleva till 100% i alla lägen. Man försöker (jag gör det med) men det uppstår ofta att man har en bil på yttern som man inte har absolut 100 koll på, men ser inga direkta tecken på att den ska göra nåt oväntat, och då händer det att man åker i princp i bredd ut ur rondellen Men vissa gånger så upptäcker man att man tolkat det lite fel och bilen ska vidare och man får väja undan eller nåt. Jag ser även att andra runt omkring mig gör samma saker. Likaså är du kavat och påstår att man gjort en kassisk tabbe om man förväntar sig att någon ska göra si eller så i trafiken, och visst har du rätt i sak där. Men, så gör vi alla mer eller mindre i trafiken då och då, även du själv herr Tallviking. Vi är bara människor, och vi gör ungefär samma tabbar då och då allesammans, även om vi vet att "så ska man inte göra..." Ingen av os kan ärligt säga att vi aldrig blivit överraskade i trafiken, och det i sig är ju ett bevis på att någon annan trafikant har gjort nåt vi inte förväntade oss. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
CIM. _________________________________ situationen som Dr tinnitus beskrev om körskolebilen, är ett bra exempel på hur man inte får köra i en CP. ska man rakt fram eller svänga höger, ja då tar man höger filen. ska man rakt fram eller köra vänster, tar man vänster filen. ger man tecken vid högersväng och vänstersväng,( ingen tecken om man ska rakt fram) underlättar man för övriga trafikanter så att de inte står och väntar i onödan. __________________________________ Nja du, så känns vettigt på många rondeller ja, men det finns samtidig många rondeller av en viss anledning har dubbla filer in, plats för bilar i bredd i CP och dubbla filer ut. I dessa rondeller är det från början tänkt att vid hög trafikintensitet ska finnas möjlighet att utnyttja alla fler till att komma rakt igenom rondellen så att man får så hög trafikströmmning som möjligt. Att i dessa köra enligt din princip blir inte optmalt. Men jag gillar din princip i många andra situationer och rondeller. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Du kan tala för dig själv så talar jag för mig. Sitt inte och påstå något om mig som du inte kan bevisa. Det är ytterst oförskämt. Återigen: Förutsätt ALDRIG att en medtrafikant skall bete sig på ett visst sätt för då råkar du illa ut förr eller senare ! Rondellen med 2 virtuella filer som inte är 2 filer har jag ärligt talat inte sett någon gång så det kan jag inte svara på. Baserat på vad du beskriver lär det knappast vara vägverket som byggt en rondell "det är tänkt att man skall köra 2 bilar i bredd" trots att det inte finns 2 filer. Antingen finns det filmarkeringar som möjligtvis nötts bort eller sår är det INTE tänkt att man skall köra 2 bilar i bredd. |
|
|
Tallviking. Ok, då får vi finna oss i att du tillhör den oerhört lilla gruppen människor som är perfekta till 100% i trafiken. Grattis. Kan vi få klona dig..? :-) När du säger att du inte har sett den typ av rondeller jag beskriver, som har dubbla filer på infarter och utfarter, men bara en bred körbana i rondellen utan målade markeringar för filer men god plats i bredd för två fordon, så inser jag att du nog inte har så himla stor erfarenhet av rondeller trots allt.... Hur många bilder på sådana rondeller vill du ha? Jag ser en från min balkong just nu, och de HAR VV byggt, vilket jag vet för jag har varit i kontakt med dem om den rondellen. Och jag VET att det finns en hel del av dessa i landet, och de verkar bli vanligare och vanligare. Och det ÄR inga linjer i rondellen och det ÄR inte bortnötta linjer. Det ska helt enkelt inte vara några linjer i dessa. Men, då tror du alltså att det då inte i dessa rondeller skulle vara meningen att man ska köra två fordon i bredd? Ok, förklara då gärna syftet med dubbla filer på in och utfart på dessa rondeller..... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hur förklarar du då att det inte alls finns någon sådan rondell med i vägverkets instruktioner för hur man beter sig i en rondell ? Och dina spydigheter om mig ber jag få slippa. Jag trodde du hade mer erfarenhet och mogenhet än så vid din ålder men jag hade tydligen fel. |
|
|
Tallviking sätter fokus på en viktig punkt. Oavsett vad trafikregeln säger så måste man se vad medtrafikanterna gör innan man själv agerar. Det är påfallande många som tror att dom har rättighet att göra si eller så. Hela trafikförorningen är utformad så att ingen har några rättigheter men däremot skyldigheter. Hur man skall köra i en CP är klart och tydligt beskrivet på VV:s hemsida. Natruligtvis finns det komplicerade konstellationer där man måste tillämpa sunt förnuft och köra med försiktihet. |
|
|
Jag letade runt lite efter bilder på svenska rondeller, och snubblade över en sida med en intressant diskussion i ämnet, från vlken jag bjuder på detta citat. _______________________ För det fjärde, får förare, enligt Vägverket i Borlänge, som färdas i höger körfält och som före korsningen har anvisning rakt fram och höger ändå svänga vänster och utan att ge ett vänstertecken och det är enligt min menig absurt. Vägverket i Stockholm hävdar däremot, att på grund av mer trafik i Stockholm, ska fordon som avser att svänga vänster placeras i vänster körfält och tecken ges. För det femte, är det viktigt att ge tecken till vänster när man avser att svänga vänster och då speciellt vänstersväng från höger körfält - vid de tillfällen då vägmarkeringen ger uttryck för detta (se skillnader i körfältsmarkering ovan) för att informera de som kör i vänster körfält och ämnar köra rakt fram. __________________________ Hela sidan/tråden kan läsas här.. Länk Citatet finns i ett inlägg skrivet av Ernst Donlemar, inte långt ned på sidan. Läs gärna den diskussionen, för det framkommer en del intressanta saker om rondeller och hur VV agerar eller ser på dem. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tallviking. Jag avsåg mer att skoja lite, med en nypa ironi. Jag visste inte att du var av den känsliga sorten och tog det illa på tån som en spydighet så ber jag djupast om ursäkt. Tror du VV har plats för alla varianter av rondeller i sina instruktioner? Hur sm helst, jag ser en sådan rondell från min lägenhet, och den har sett sådan ut i många år nu. Så de finns, det är fakta. Eller tror du att jag ljuger? Så, om de nu finns och ser ut som jag beskriver, kan du då förklara varför man har dubbla filer på in och utfarter, och en bred rondell med plats för två bredd men inga målade filer, om inte avsikten är att man ska kunna köra två i bredd i den? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Bones. Det är skillnad på vad vi (de flesta i alla fall) VET hur vi ska göra, och vad vi sen i praktiken verkligen gör där ute i trafiken. Vi VET att man inte ska lita på andra, och att man SKA få det bekräftat vad de ska göra innan man själv bestämmer sig för vad man ska göra. Vackert och riktigt. Men ändå så gör vi inte riktigt så alla gånger, ja tyvärr så brister vi alla i det allt förofta på något sätt, i någon situation. Alla trafikincidenter och olyckor är ju i princip ett bevis på det. Helt rätt så har vi bara skyldigheter i trafiken, inga rättigheter. Nej, det är inte klart och tydligt beskrivet av VV hur man ska köra i CP. Börjar man kolla runt lite mer ingående och ställa frågor, så visar det sig att det faktiskt även hos VV är tämligen luddigt hur de menar att man ska köra. Läs den länk jag nyss lade in så får du exempel på det. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Här en direktlänk till hur VV själva kan vara luddiga om rondeller, och en del annat intressant. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Svaret på din fråga om bred rondell utan körfältsmarkering finns i Vägverkets direkt för hur vägar skall konstrueras "VU 94" kapitel 7: Korsningar, sidan 145: Vägmarkeringar Länk Där framgår tydligt att det är flerfilig rondell med gällande regler därför. Man rekommenderar faktisk där att INTE rita mittfältslinje om inte det ena fältet är avsett för buss. Enkelt alltså. 2 filer in och 2 filer inne i rondellen Läs gärna stycket i början på samma punkt där man rekommenderar att INTE rita en vänsterpil i vägbanan för den inkommande vänstra filen eftersom det riskerar att folk svänger vänster in i rondellen. Man anser att en sådan pil är förvillande. Snarlika åsikter som sagts om vänsterblinkers i samma situation: förvillande. Att lyssna på vad folk tycker och diskuterar är inte rätt sak att grunda sitt beteende på i trafiken. Föredrar att hålla mig till regler och förordningar. Brukar funka bäst så. |
|
|
Tallviking. Intressant PDF, den kan bli användbar till mycket annat utm denna sakfråga. Men, om VV då menar att det är två "virtuella" filer i dessa rondeller, så hade du för det första fel, för de fanns och hade inte utnötta linjer, och man ska kunna köra två i bredd på dessa. Allt detta lät du rätt tvärsäker på att det inte var nyss, eller hur? Nåväl, du är nu en mer upplyst person i saken, och det glädjer mig. Men det uppstår ju ett problem med dessa "vistuella" filer i rondellen. För när gör man ett filbyte eller inte, utan distinkt linje att gå efter? Hur blir bedömningen från polis och försäkringsbolag den gången det gått åt pipan? Hade filbyte utan tecken skett eller inte...? Jag hoppas du bäste Tallviking även läser de länkar jag nu lagt in i mina senare inlägg, i vilka det framgår att VV inte alls är så konsekventa på detta med rondeller och hur man ska köra i dessa. Och att andra personer och organisationer har liknande tankar som jag om olika saker med rondeller och hur man ska eller bör köra i dessa för att minska missförsånd, öka förståelse och öka trafiksäkerheten. Här kommer en till länk i saken. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
I November förra året sa en trafikingengör på VV i en intervju i Tidningen Metro detta..... Länk Känns som det vissa i tråden påstår är mina egna tolkningar, faktiskt har stöd även hos VV.... ;-) Vad säger ni om det bästa VB-motståndare... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr. Tinnitus; Med mitt inlägg menade jag att denna tråd är alldeles för lång. Mycket spekulerande och tyckande. VV har information hur man lämpligt färdas i en CP. Observera att det skrivs lämpligt eftersom det oftast finns flera alternativ. Självklart finns det regler som måste tillämpas och dessa är klara. Vad fordonsförare i allmänhet vet och eller inte vet och beter sig i trafiken kan jag inte påverka, det var inte heller mitt syfte. Jag kan dock själv bestämma hur jag skall agera i trafiken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.