|
Sida 10 av 15
|
|
|---|---|
|
JohanE, ja, jag har problem att förstå din argumentation och syftet med den. Mitt enda syfte är att påpeka betydelsen av att vi förstår varandras avsikter i trafiken i allmänhet, och mer specifikt i cirkulationsplatser vad gäller denna tråd. Det gemensamma vi har att hålla oss till är trafiklagstiftningen och vägverkets föreskrifter, och det är det jag försöker argumentera för - att alla uppfattar reglerna någorlunda lika, och beter sig därefter. Jag debatterar gärna reglernas utformning, syfte, tydlighet, innehåll och tillämpning, men denna tråd gäller frågan om missförstånd av de regler som just nu gäller för alla svenska cirkulationsplatser. Jag inser och håller med om att det funkar dåligt på sina håll - min uppfattning är att det beror just på att trafikanter inte förstått föreskrifterna, eller att dom - som vissa här - medvetet gör på ett annat sätt för att man tycker det borde vara så. Det har garanterat hänt att jag blinkat vänster i cirkulationsplats, men efter denna debatt lär jag tänka mig för bättre och sluta upp med det (om jag nu inte ska byta körfält åt vänster). Jag kommer också att vara väldigt noga med att blinka höger, och att göra det i rätt ögonblick. Den vid ett par tillfällen länkade broschyren från Vägverket om körning i cirkulationsplats är alldeles utmärkt i sin enkelhet och tydlighet. Kanske vi kan hjälpas åt att sprida den bland våra vänner och bekanta, så har vi gjort en insats! Länk |
|
|
Ja och i den länkade broschyren står ingenting om att det är förbjudet att blinka vänster i en cirkulationsplats. Men på NTFs sida står det att det KAN underlätta att göra det. Precis som några har skrivit i denna tråd. Säg såhär då. Du kommer fram till en cirkulationsplats med fyra av/påfarter och med endast ett körfält, även på på/avfarterna. Mittemot dig står en bil som blinkar vänster, var tror du han är påväg någonstans? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ursäkta stavfelet, hoppas du förstår ändå. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Johan. Snälla, sök inte konflikter som inte finns.. Vi HAR konstaterat att det inte är förbjudet att VB före en rondell. Du tycker att vi feltolkar dina inlägg, det var inte relevant om det tidigare varit en korsning osv. Undras varför du då skriver som t.ex i detta inlägg: "Vad jag menar med underlättar med vänsterblinkning är i de cirkulationsplatser som tidigare varit korsning. Väldigt vanligt i Borlänge där jag bor. Det är alltså inga stora saker jag pratar om. I de stora med 5-6 eller fler utfarter är det som tidigare skrivits bättre att bara blinka höger men då när man ska ut och inte tidigare." Jag tycker ingen hänger upp sig på enstaka ord, mera kommentarer på hela lydelsen i inlägg som detta, eller hur? Här ger du ju ett exempel på att man själv skall göra tolkningar på när det är lämpligt med VB och när det inte är det osv. Är det bra med egna tolkningar i trafiken eller är det bra med regler som alla försöker tolka likadant tycker du? I ditt exempel här ovan med en bilist som står mitt emot och VB finns det flera svar. Han kan välja t.ex utfart 3 eller han kan välja utfart 4, dvs köra tillbaka samma väg, han kan ha kört fel...) FP |
|
| Folke: Du glömde ett tredje möjligt fall, han blinkar vänster för att indikera att han önskar tillträde till rondellen! :-)) | |
|
Jag skrev så för att klargöra att det handlade om mindre cirkulationsplatser men tydligen gick det inte hem hos alla. Ber om ursäkt för det. Men det drogs upp flera gånger som om hela sverige skulle veta att det varit just en korsning i den cirkulationsplatsen förut. Iofs inte så svårt att förstå att det förmodligen varit en korsning om den ligger inklämd mellan hus men strunt samma. Ja det finns flera möjligheter i den cirkulationsplatsen jag gav exempel på men i båda dina svar så ska den bilen troligtvis ändå förbi min påfart. Ser jag då att han kommer hinna före mig så är jag ju hjälpt av det eller hur? Han får väl köra 540 grader också om han vill men han ska ändå troligen förbi min påfart förutsatt att han menar det han gör med vänsterblinkningen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det är OK Johan. Men oavsett blink eller ej, jag brukar kolla rent optiskt, försöka få ögonkontakt med föraren, bedömma hastighet och lucka osv. Man ser ju inte enbart på blinkersen om bilen hinner före eller ej. En annan sak som kommit lite i skymundan i den lite långdragna diskussionen. Det pratas hela tiden om jag som väntar vid en påfart till en CP och till en bil som blinkar eller inte i en annan, ev redan inne i CP osv. I realiteten är det ju oftast flera bilar inblandade, redan inne, på väg in/ut osv. Det blir flera variabler att kolla och beräkna, jag tror att jag håller fast vid mina bedömningar som iaf funkat i sådär 35+ år nu utan problem, dvs de jag skriver här ovan, att bara lita till blinkers kommer lite längre ner på prioskalan. FP |
|
|
Folke. Snälla du, påstå nu inte att jag eller någon annan som anser att VB kan användas och vara bra i rodeller, har sagt att VB löser allt och att man kan lita enbart på VB. För det har vi aldrig någonsin påstått!! Vad jag har sagt är att man blir varslad om att "nåt är på G" med VB, och att man just som du sen säger, kollar upp det och gör en bedömning av vad som är på G och om och hur det kan påverka mig själv, genom att kolla fart vinkel, ögonkontakt, fordonsplacering, möjliga val i situationen eller möjliga kommande. Att man ska förlita sig helt på VB, vare sig som blinkare eller betraktare, har jag aldrig sagt. Så varför lägger du ut texten så det kan tolkas som om man kan bara lita på VB? Jag noterar även till min förnöjelse att ni VB-motståndare verkar notoriskt vägra att svara på vad VB kan göra för skillnad i de olika exemplen jag gav för några inlägg sedan. Är det svårt att svara på eller vill ni inte? Varför i så fall? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag tror ingen har gett något svar på frågorna i stycket jag citerar av mig själv nedan. ___________________________________________ Men vem kan ÄRLIGT säga att man legat i innerfil in i en rondell och ska rakt över den och har tätt med bilar bredvid sig i ytterfil, och aldrig någonsin blivit överraskad av att bilen bredvid eller snett framför i ytterfil plötsligt inte som alla andra ska ut rakt på utan bara fortsätter vidare runt rätt in fram för näsan på en så det är bara sååå nära att man stannat i dörsidan i den bilen? Vem kan säga att de aldrig upplevt liknande situationer i rondeller? Och hade en sådan situation blivit mindre överraskande om bilen i yttern hade slagit på VB för att varna för sin för andra kanske oväntade färdväg? För i dessa situattioner så är det tät trafik genom rondellen och det handlar mest om att alla följer strömmen genom rondellen, tills någon plötsligt bryter mönstret. Och då är det mycket lätt att folk inte hinner uppfatta det och reagera om man håller benhårt på "jag ska minsann BARA behöva HB ut, så det så..." _______________________________________ Någon som kan ge några svar eller seriösa kommentarer till detta? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Om du hamnar i den situationen har du ju gjort det klassiska misstaget att "förutsätta" att en bilist skall bete sig på ett visst sätt och då är man klart illa ute. Se på vad dom GÖR och agera inte efter hur DU förväntar dig att dom skall göra. Då har du marginalerna på din sida ! I det läget kan du inte se om personen högerblinkar eller inte så då MÅSTE du förutsätta att personen skall vidare i rondellen tills du ser att personen svänger ur. Först då är det säkert för dig att byta över dennes fil och vidare ut på avfarten. Händer det något i den situationen är du vållande ! |
|
|
Tallviking. Visst är det så som du säger. Det är vackra ord som skulle göra både VV Polis och körskolelärare tårögda av rörelse. MEN!! (inte Let's Dance nu...) Hur sjutton se verkligheten ut i praktiken i rondellerna? Läs noga mitt exempel igen, och säg om du tror det scenariot är unikt, eller sker varje dag i alla de rondellerna som har den utformningen? Alla som bor i en större stad som har liknande rondeller i de mer vanliga genomfarterna, måste känna igen mitt exempel väl. Helt enkelt för att det är precis så i princip alla kör i en sådan rondell vid rusning. Och jag är fullständigt övertygad om att herr Tallviking själv gör ungefär som alla andra i samma situation, alltså följer strömmen mer eller mindre, och kan bli överraskad om någon plötsligt bryter mönstret. Eller hur? Då spelar det ingen som helst roll hur rätt du har i din åsikt, risken att det smäller ändå är övehängande om någon på yttern får för sig att vilja fortsätta runt av någon anledning. De allra flesta i rondeller i den situationen följer i princip bara strömmen igenom, och kommer med största sannolikhet att bli överraskade om någon på yttern bryter mönstret och vill fortsätta runt. Det är trångt och klent med tid att hinna kika runt på alla bilar runt omkring för att se om någon verkar ha nåt på gång eller inte. Jag har varit med om oräkneliga liknande situationer, både själv från innern, eller som åskådare bakifrån, ja t o m varit den som kört vidare i yttern. Jag anser att det är lite som att sticka huvudet i sanden och bara rabbla det du nu gjorde, hur teoretiskt rätt det än är. När vi nu vet att folk i detta läge oftast följer strömmen, och det är klent om tid och plats för att hinna kolla alla andra bilar och vad de gör och kan tänkas göra. Vad för enkel åtgärd kan då vara mycket hjälpsam och omöjligt kan missuppfattas så det blir värre än utan åtgärden, för att uppmärksamma andra trafikanter på att en bil ska vidare runt? Ge ett exempel är du snäll, eller någon annan som känner sig hågad. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: I den situationen som du beskriver är jag hjälpt av vänsterblinken om jag annars har för avsikt att strunta i väjningsplikten och köra in bilen. |
|
|
ardbeg. Jag tror inte du behöver ha för avsikt att strunta i väljningsplikten i den situationen. Det räcker elöt enkelt med att du vill följa strömmen ut och har jäkligt lite tid till att hålla örnkoll på de i ytterfilen. Man ska göra det, men få hinner med det i den snabba rytmen utan att riskera att missa sin egen avfart. Och inte minst när vi är vanemänniskor och gärna tar för givet att andra bilar ska köra som folk alltid gör (nästan) i den rondellen vid den tidpunkten. För att då minska risken för incidenter som lätt kan leda till kollision och personskador, så vill jag mena att den i yttern i princip är skyldig att varna sina medtrafikanter om sin i den situationen avvikande färdväg, och det enklaste medel han har till hands är VB. Jag är hur som helst glad över att du ardbeg inser att du i denna situation kan vara hjälpt av VB. Det känns som ett stort genombrott.... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Egentligen skulle man inte behöva blinka alls i enkelfilsrondeller eftersom dom som är inne i rondellen i alla fall har företräde. De flesta använder ju inte blinkers ändå. (jodå jag blinkar till med högern när jag lämnar rondellen) I dubbelfilsrondeller är det lag på att blinka eftersom man måste blinka om man byter fil. (alltså om man kör från innerfil till ytterfil för att köra av rondellen. |
|
|
Dr Tinnitus: Jag kör ALLTID som om bilen snett utanför mig skall köra vidare i rondellen för att INTE sätta mig i risken att krocka. Det är en dödssynd i trafiken att förutsätta att alla gör på ett visst sätt och "följer strömmen" Det är att BE OM problem !!! Och tyväärr som du säger händer det att folk brister både i uppmärksamhet och hänsyn men man kan aldrig lasta någon för att "inte följa strömmen" Som bilist är man skyldig att ha sådana marginaler att man kan hantera även sådant som andra gör fel för att minska ner olyckriskerna. Detta gäller kanske extra mycket i rondeller eftersom många bilister INTE gör lika och har olika uppfattnming om hur man skall bete sig i rondeller eller hur ANDRA skall bete sig i rondeller. |
|
|
Nu tänkte jag vara lite dryg... Om man kommer fram till en CP och har för avsikt att lägga sig i innerfilen för att exempelvis svänga ut från den tredje avfarten borde man då inte börja med att blinka vänster egentligen? Man gör ju ett körfältsbyte från yttre till inre filen. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE, det har du alldeles rätt i. Körfältsbyte = blinkers! |
|
|
Tallviking. Jadå, så säger jag med, och det är så man ska göra, vilket jag verkligen försöker med. Men det är totalt omöjligt att klara att alltid ha den kollen hur gärna man är vill. Dessutom så är vi som sagt vanemänniskor och gick det bra en massa gånger förut så går det nog bra nu med tänker man ibland. Så, jag tror dig på dina ord i sig, men jag är helt övertygad om att det inte är riktigt så till 100% i verkligheten när du kör. Är det verkligen det så är du unik som människa och borde få en helgdag eller nåt uppkallat efter dig.... :-) Förresten, hur gör du med bilen direkt till höger om dig? Inte lätt att både hålla koll på vad den ska göra och själv hinna med att komma ut på rätt avfart. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
JohanE. Om vi går ett steg längre i ditt exempel ovan, och säger att det är en rondell med dubbla filer på påfart/avfart, men bara en stor bred i rondellen med plats för två bilar i bredd. Hur blir det då? I Västerås har jag för mig att den stora rondellen vid McD och Statoil mot Sala är just en sådan. Där är det ofta rader bilar som kör i varsin "fil" i rondellen, fast det inte finns några linjer i rondellen för filer utan bara är en bred körbana runt. Då kan det bli extra klurigt om man ska ändra position inåt eller utåt, eller fortsätta runt i yttervarv. Fortfarande är minsta kravet från VV att man ska HB ut. Å andra sidan så säger VV på andra ställen i den trevliga boken Trafikförfattningar, att man som förare är skyldig att ge tecken inför varje manöver eller sidoförflyttning av betydande art. Jag tolkar det som att det då är fullt tillåtet och närmast påbjudet att göra det även i rondeller i många situationer. För att öka förståelsen, minska risken för missuppfattningar, och det viktigaste av allt, öka säkerheten. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Idag i det fina vårvädret kom jag efter ett par polisbilar från polishögskolan i Växjö och jag han se att dom VB i ett par rondeller innan våra vägar skildes. I dessa tider när polisen ständigt får kritik är det skönt att se att dom åtminstone kan lära sina elever att köra i rondeller =) Mvh Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.