AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.515

Nästan ingen kan köra i rondell

Sida 1 av 15
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
blir så förb...ad att trafikanter i allmänhet inte vet hur man kör i en rondell..
Har stått många gånger o väntat på att köra in i rondell då nördar kommer från vänster(dvs. är på väg in i rondell o jag ska lämna företräde) o utan att blinka svänger av första höger. Blir så trött!!!!! Lika illa är att köra innerfil i rondell o sen köra rakt fram utan att blinka, kasta sig genom två filer o fortsätta rakt fram. Då nu Sveriges vägverk o EU kommit fram till att det är bättre för trafikflödet o billigare utan trafiksignaler så dyker rondeller upp överallt i Sverige där vi tidigare hade korsningar. Idén är väl bra men folk vet tamef..n inte hur dom ska köra. Rondellen är att betrakta som en korsning o inget annat. Rakt fram:Ge faan i o blinka o ligg i ytterfil. Svänga ur rondellen:blinka!!
Om detta följdes skulle trafikflödet bli sååå mycket bättre.
Glad Påsk önskar Micke

Pursern
No
160
Nobby
523i -96
Problemet är väl lite att många inte har lärt sig att köra i rondell, jag känner flera som vägrar blinka vänster i en rondell eftersom dom inte svänger vänster när dom kör in i rondellen. Rondeller är bra men lite nya för att alla ska veta hur man ska hantera dom.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...få se nu då...Innan rondellen,växla ner,full gas,lagom "ställ" och ut fortare än kvickt ;)..Nååå,skoja bara..man ska sakta ner rejält innan rondellerna och iakta försiktighet i alla lägen..

Högerfil naturligtvis när man ska rakt fram,vänsterfilen när man ska svänga vänster eller när det är extremt mycket trafik i högra filen,blinka + var uppmärksam, när man byter fil i rondellen..
Njae...försiktighet uppmanas i rondeller helt klart,OM man nu måste ta innerfilen vid körning rakt fram så ska man beakta "ytterfilsåkaren" ty han vet man ju aldrig vart han ska...finns "tomtar" som tar någon "vägverksnisses" uppmaning att aldrig byta fil utan ta högerfilen även när man ska vänster...livsfarligt uppmanande anser jag...förr eller senare smäller det om man inte som vänsterfilsåkande "rakt fram åkande" tar det verkligt piano och absolut först har superkoll på ytterfilsnissen...

Mvh Janne.
18110: "Rondellen är att betrakta som en korsning o inget annat."

Fel fel och åter fel, läs gärna på innan du uttalar dig:
Länk
Jag tycker att väldigt många vägrar att blinka överhuvudtaget.
Hörde en replik en gång på en fråga varför han inte använde blinkers.

"Det är ingen som har med att göra vart jag skall köra"

Att använda blinkers är att varna andra trafikanter att man snart skall svänga och alltså bromsa in eller till och med stanna.
Då är andra beredda på det och vet att bilen som blinkar framför skall snart bromsa in. -Det är absolut inte för att man är intresserad vart bilisterna skall nånstans-

Många olyckor kunde undvikas om folk lärde sig att blinkers inte sitter på bilen som prydnad.
Har själv varit med om en olycka där bilen framför mig körde sakta, så jag påbörjade omkörning (det var fritt bra sikt och ingen mötande trafik) Jopp ni gissade rätt bilen jag körde om svängde plötsligt vänster utan att ha ens nuddat vid blinkersspaken en enda gång. På min bil lossande ett fäste till stötfångaren bak och det var bara att fästa igen. Bilen som svängde fick hela främre stötfångaren med lampor och allt som satt på den avrivet så det stod 90 grader ut från fronten. Jag hoppas att han lärde sig att använda blinkers efter det.

Men jag tror att det är så att om man inte använder blinkers så är man en smart och tuff förare.
Varför skulle man annars envisas med att inte använda dom?

Nja, "lite nya" och okända är väl cirkulationsplatserna knappast. Krångla inte till det bara, se den runda körbanan som vilken enkelriktad gata som helst, med ett antal avfarter åt höger. Klart man bör blinka när man byter fil eller svänger av från gatan eller hur?
Problemet är bara att de byggs och ser väldigt olika ut på olika platser, enkelfiliga, dubbelfiliga, med/utan "spiralmarkering" som leder ut till ytterfilen osv. Inte lätt och inte ens lämpligt att försöka ge generella råd som sedan kanske inte går att följa. Se gärna tidigare trådar om rondeller/cirkulationsplatser.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tycker att de flesta cirkulationsplatser fungerar rätt så bra i Sthlm i vilketfall,förutom en del nötter som inte alls känner sig hemma i dessa.
Tycker därimot att många av de nyare cirkulationsplatserna, är helt ogenomtänkta beträffande dess konstruktion,dvs med kullersten och ej fri sikt rakt över .

Se det gärna lite mera globalt över landet. Det är skillnader, förutom rent kosmetiska med utsmyckning osv. Vissa skräckexempel finns, som t.ex när man inte har fri sikt och överblick osv.

FP
nagge, tack för länken.

Tog kortet för 22år sen och det man fick lära sig då gäller tydligen fortfarande (förutsatt att VV inte har gamla dokument online).
Detta är ett ämne som kan ältas i alla oändlighet, själv anser jag inte regelverket klockrent och det ger utrymme för konstiga förehavanden i rondeller. Själv tillhör jag old school som håller mig i "rätt" fil och blinkar i god til åt det hållet jag skall precis som i en traditionell korsning, allt för att upplysa mina medtrafikanter om mina förehavanden Jag försöker verkligen tänka på mina medtrafikanter och inte bara på att komma fram först..

10 år som taxichaffis lärde en att lugna ner sig och att det är rätt lönlöst att sitta och reta sig på alla som inte kör som man själv tycker är rätt.

Malmös rondelltrafikanter är ofta nonchalanta och blinkar inte eller "fel" enligt vad jag fick lära mig en gång i tiden.

sen finns det ju rondeller som är uppenbart felkonstruerade, i trakten av jägersro i Malmö (vid toys ur us) finns en rondell där säkert flera hundra bilar stannar i rondellen varje dag och vill släppa förbi folk, detta gör ju såklart att trafiken inte flyter på osv.. Om så många gör samma fel anser jag att dom som konstruerat trafikplatsen har gjort ett dåligt jobb eller?

glad påsk alla!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Största problemet tycker jag att det är med rondeller som har övergångsställen vid avfarter. Sen det blev lag på att ovillkorligen stanna och släppa fram gångtrafikanter vid övergångställen blir det ovillkorligen stopp i vältrafikerade rondeller.
Det kunde varit värre:

Länk
Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Haha Kapten, snurrigaste rondell jag sett :D

de var den värsta rondell ja sett, är de något nytänkande eller?????
tänk er den rondellen i Sverige KL 1600 en fredag på vintern i mörker!!!!!
haha, då skulle ja vilja jobba som plåtslagare

min bmw 324td hemsida Länk
FredricF
Jag känner folk som bor i England som kört i den där rondellen.
Dom hävdar att den faktiskt fungerar utmärkt i verkligheten, även om alla som ser den första gången kan bli lite avskräckta.

Fast enligt Länk så finns det andra uppfattningar.
Vänstertrafiken gör nog också sitt till för att det skall se extra knepig ut för en svensk.

/Fredric
Uppenbarligen fungerar det men jag tror det skulle bli stora problem att implementera dylikt i svensk trafik om man tar hänsyn till denna tråd där det verkar vara fullskaligt krig i rondellerna istället för att man hjälps åt att få lite flyt i körningen, det är ju ALLTID någon annans fel när man blir avskuren i sin fil. Kolla in parisarna hur dom har det och vi klarar inte två filer ens!! Det primära är dock att trafikljusen och därmed rödljuskörningarna är borta och när alla kör åt samma (oftast) håll så håller olyckorna sig till plåtskrap och sträckta nackar istället för ond bråd död.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
England är trevligt. Man kan ändå fundera på varför man inte drar fram de olika vägarna en bit till en vanlig singelrondell? Vi har ju många dylika stora rondeller utan krusiduller i Sverige, fungerar alldeles utmärkt enligt min erfarenhet iaf.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När Folke och jag tog körkort så var det meningen att man skulle blinka vänster så länge man var inne i rondellen och sluta blinka när man skulle svänga ur den, för övrigt var det väldigt sällsynt med rondeller på den tiden.
Efter några år så ändrades blinkningsförfarandet till det vi har idag, dvs blinka när man ska svänga ut och lämna rondellen.
Därför gör idag en massa bilister olika, de som blinkar vänster hela tiden i rondellen, är ofta äldre 60+ har jag noterat.

///MVH Hasso
Länk
Skulle man? Det bör nämnas att det har jag aldrig gjort, och har aldrig begripit varför heller...) Man kör ju aldrig åt vänster, bortsett från att själva cirkulationsplatsen som sagt är rund och att man kör motsols..
Man kör in åt höger, man kör ut åt höger osv, blir bara problem med spaken om man försöker tvinga denna till vänsterblink, den slår av osv.
Det enda man gör är att man kör på en enkelriktad gata, ev, tvåfilig, med en massa avfarter åt höger, that´s it!

FP
Man ser ofta tyvärr människor som blinkar vänster både på väg in i rondellen och under tiden dom är inne i den. Dessa är även yngre människor som antingen härmar äldre som gör fel eller har "tänkt till" själva utan att kolla vad reglerna säger

Att blinka vänster i en rondell är ungefär som att blinka vänster i varje vänsterkurva på landsvägen.

Folke har det bästa sättet att se en rondell på så blir reglerna solklara

Se rondellen som en enkelriktad gata med 4 gator åt höger man kan svänga in i så blir det mesta ganska enkelt.

Blinkers när man byter fil eller svänger ut från rondellen åt höger. Ingen blinker innan.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tallviking.

Det är inte alls fel att blinka vänster in i en rondell och genom den om man ska s a s svänga vänster genom rondellen. Det är fullt lagligt och det t om med rekommenderas just för att de då ger andra trafikanter en större möjlighet att se vad man ska göra och kan planera sin egen körning bättre.

I stora rondeller är det inte lika betydelsefullt, men i mindre rondeller är det mycket betydelsefullt att blinka vänster. Då kan alla andra trafikanter och fotgängare bättre och tidigare förstå vad du tänker göra och bättre planera sin egen färd efter det.

Förstår man inte de stora fördelarna med vänsterblink i rondell så tvivlar jag starkt på att man har särskilt stor trafikerfarenhet och antagligen ganska färskt körkort...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.