|
|
|
|---|---|
|
Frågan gäller alltså vilket bolag som ligger bakom den vagnskadegarantin som ingår när man köper ny bil hos BMW; är det BMW originalförsäkring (=IF)? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
För att förtydliga: Frågan gäller den som ingår under tre år från första registreringsdagen, inte den halvförsäkringen som jag vet originalförsäkring erbjuder till bra pris. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Det är IF som står för det sammarbetet när det gäller Bmw. | |
|
Om jag förstår frågan rätt så gäller det vem som betalar de första tre årens vagnskadegaranti. Som jag har förstått det så är det biltillverkaren/generalagenten som står för detta och inte f-bolaget. Du har ju fortfarande vagnskadegaranti även om du skulle byta bolag till något som inte direkt sammarbetar med BMW. Vad jag vet så var Volvo först ut med denna deal redan på 70-talet. För ca 10 år sedan var det flera märken, ffa japanska, som valde att sänka priserna på nya bilar, men i gengäld slopa vagnskadegarantin. Kunde bli en riktigt dålig deal om man var ung kille i storstad. Numera verkar det som att de flesta biltillverkare återgått och erbjuder vagnskadegaranti igen. |
|
|
Frågan var vilket bolag som BMW Sverige tecknar försäkringen hos. Vilket bolag får kunden "bråka" med om man ska utnyttja försäkringen? Att det är kunden som nybilsköparen som betalt det i slutänden har jag fattat, "There is no such thing as a free lunch"... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik: Bolaget kunden får "bråka" med under garantitiden är det bolag som kunden valt och betalar premie till, oavsett om detta sammarbetar med BMW eller ej. Du får alltså liknande bekymmer med självrisk oavsett bolag. Vid byte av bolag fortsätter man att betala halvförsäkring till det nya och bråkar med dem vid skador. Hoppas det blev lite tydligare :-) Har själv erfarenter av detta i vår familj när min kära far blev påbackad av en björk när familjens A6 Avant var mindre än ett år gammal :-) Då hade han under detta år precis bytt försäkring till bilen till ett bolag som inte hade något sammarbete med Audi. Inga problem, mer än att skadan betalades av det nya bolaget som också självrisken gick till. |
|
| ...och If är svaret! | |
|
Kunden får bråka med det försäkringsbolaget han valt. Vagnskadegarantin ges av GA men vem GA är återförsäkrad hos vet jag inte. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Kristoffer_L var något tidigare och utförligare =). There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Har du bmw och vagnskade garanti så står IF för alla vagnskador och du betalar självrisk till dem det spelar ingen roll ifall du har folksam eller LF i trafik och halv. Mpower |
|
| betan: Är du verkligen säker på detta? Du kan ju som nybilskund välja vilket bolag du vill. Jag vet att farsan inte betalade in en separat självrisk till Audis märkesförsäkring när bilen var försäkrad hos det nya bolaget (IF). Han hade dessutom LF från första början som inte heller hade något sammarbete med Audi. | |
| Jag kör en ny bil som är försäkrad hos Länsförsäkringar. När jag blev påkörd bakifrån i sommras var det Orginal Försäkring som reglerade det då de har hand om vagnskadeförsäkringen. Jag gjorde anmälan till Länsförsäkringar och de skickade automatiskt ärendet vidare till Orginal som kontaktade mig. | |
|
Kan tillägga att på nya bilar har man ju bara halvförsäkring utan vagnskada hos det bolag man själv valt. Så det blir alltid Orginal Försäkring man har att göra med vid en skada om man köper ny BMW. Självrisken är ju högre också vid vagnskadegaranti än när man senare försäkrar bilen mot vagnskada på vanligt vis. När man som i mitt fall blev påkörd bakfrån i Tyskland höll jag på att få stå för självrisken själv trots att jag itne var vållande men Orginal ändrade sig så jag betalade itne ett öre för ny kofångare. |
|
|
Som Gorban skriver du väljer din halvförsäkring var du vill men vagnskde garantin går på det bolag generalagenten valt att samarbeta med i bmw s fall IF. Mpower |
|
| OK, så det bolag som GA är återförsäkrat hos är IF och därigenom sker all reglering vad gäller vagnskada. Men rapporterar i första hand till bolaget som han/hon tecknat avtal med som i sin tur "bakom kulliserna" löser det med märkesförsäkringen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.