|
|
|
|---|---|
|
Bilen har gått som smort, nu idag skulle jag starta bilen, men när jag vrider på tändningen låter det som om något relä under huven får spel, samtidigt som alla lampor på instrumentpanelen blinkar, ibland snurrar även startmotorn sakta! Alla säkringar är hela och polerna åtdragna. Provade även med startkabel, men det gnistrade som ett Majbål! vad kan det vara för fel!? Tacksam för svar! //Henrik | |
| låter som att du har för lite ström i batteriet köp nytt eller ladda upp | |
|
förmodligen batteriet som är dåligt. kan även va jordfel..kolla alla kontakter och dra åt. |
|
|
Tack för svaren! Batteriet har varit lite på laddning, bilen startar iaf! Men ska låta det ladda över natten! Lustigt att det kan ta slut över en natt! //Henrik |
|
|
Du har förmodligen kortslutning i nån cell, för då lägger batteriet av väldigt snabbt... who dares wins... |
|
|
Går det lika bra med ett batteri från typ Mekonomen/Micro eller ska det bara BMW's eget? Som troligen kostar en mindre förmögenhet? (Har som sagt satt batteriet på laddning, men det verkar inte gå upp til l2v) Ok, bilen startar men nu är den ju opålitlig! =( //Henrik |
|
Axel |
Det går absolut bra med ett mekonomem batteri,bmw tar hutlöst betalt för orginal mer än det dubbla.Tror att mekonomen tar ungefär 1000kr. Bromsen är fartens värsta fiende. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det batteriet som var nymonterat från början så är det vara dags att byta,brukar hålla ca 5-6år normalt. Någon cell har nog gett upp brukar vara första indikationen, men bilen kan starta ändå om det är varmt ute.Om man mäter spänningen på ett laddat batteriet när startmotorn är igång och spänningen sjunker under 10V då är det dags att byta som riktmärke.Mekonomens batteri är väl helt i sin ordning. Har använt Micros Fiamm med gott resultat också höll ganska precis 5 år 80amp. MVH Hasso |
|
Ok! Tack för all hjälp! Det sitter ett BMW batteri i f.t. och jag har haft den på laddning över natten men den står fortfarande på 6v! Så får se hur det blir med nytt batteri! tack igen för all hjälp!! =) //Henrik |
|
|
Köpte ett batteri till min bil på Batterilagret, 70Ah 699:- Hyfsat prisvärt tycker jag. //Niclas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Laddningsindikeringen visar 6 Ampere menar du säkert ?? Köp en syraprovare (billigtca 30kr.)och mät syravärdet (1,28normalt fulladdat) om ngr celler är döda. Visar provaren inget eller bara halva värdet på vissa celler efter ett dygnsladdning. byt batteriet. MVH Hasso |
|
Hasso, ibland räcker det inte med att mäta syravärdet i cellerna men oftast räcker det för att se hur batteriet mår. Batteriet i min förra bil blev dåligt vid ett tillfälle och bilen ville inte starta. Syravärdet var bra i alla celler och dessutom visade batteriet ca 13,5 volt när det var obelastat. När det sedan mättes upp med en belastningsprovare såg man att batteriet inte mådde så bra. När jag försökte ladda det så bublade det i alla celler utom en. Förmodligen var det kortslutning i denna cell. I vilket fall var det bara att investera i ett nytt batteri och sedan funkade bilen bra igen. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.