|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en ny 535dATM (alltså med M-sportpak). Om jag kör rakt fram på en väg för att sedan snabbt vrida ratten lätt till höger och vänster upplever jag att bakvagnen inte alls hänger med. Det känns som om jag istället satt i en 15 år gammal SAAB 9000 där krängningshämmarna bak är helt slut. Bilen är utrustad med aktiv styrning och dubbdäck i dimensionen 245 18 40, men jag kan inte se att detta borde få denna otrevliga effekt. Är det någon som har någon teori eller känner till om detta är ett fel eller är något man får leva med? Kan tillägga att jag har provat min brors 525iT med dubbdäck, och den beter sig inte alls på detta sätt, hans bil upplevs helt "tight". Tacksam för eventuella tips eller idéer. | |
| Kollat så att bussningar länkarmar osv är schysst i bakvagnen? | |
|
Kolla hur bilen beter sig när du har monterat sommardäcken. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag drar till med en riktig longshot, som kanske - beroende på hur bilens upphängning ser ut bak - kanske inte alls stämmer. För en tid sedan läste jag på ett amerikanskt forum om en stackare som fått sin nya 3-serie levererad. Till sin stora förtvivlan var stötdämpningen helt åt skogen och bilen betedde sig inte alls som han förväntat sig. Detta visade sig bero på att det satt kvar någon form av blåa plastbackar ovanpå stötdämparna bak på bilen, dessa var antagligen var en del av transportskyddet men som handlaren eller någon tidigare instans missat att ta bort. Resultatet blev att bakvagnen mer eller mindre var helt stum. Som sagt ett riktigt longshot, men med tanke på vilken fin kärra du investerat i är det något som inte stämmer. |
|
|
Med en sådan sprillans ny bil kan det antingen vara något med däcken back, eller något med bakvagnen som inte står rätt till. Bara att ta den tillbaka till ÅF! ---- BMW CS #6212 |
|
| Hmmm, vad kör du med för däck på bilen , är det "punkteringssäkra" däck ?? isåfall är risken stor att felet är de däcken | |
|
Hej! Tack för alla svar. Idag har en servicetekniker kört min bil och även han känt det som jag klagat på. Hans svar är dock att detta är beroende på vinterdäcken som ännu ej är inkörda (Gislaved Nordfrost 5), och att detta kommer att bli bättre med tiden, men framförallt när jag byter till sommardäck. Jag avvaktar nu bytet till sommardäck för att se om det blir bättre. |
|
| Har du originalfälgar eller använder du navringar? Har samma symptom på min 520d T nämligen och har fått samma diagnos..att vinterdäcken är för "färska" och att dubben inte har hunnit nöta till sig. Din bil med den låga profilen tycker jag inte ska ha dessa tendenser, jag har ju 55-profil och då mer gummi som kan svaja. 40-profil borde bli så pass styv att det inte ska vara däcket som ger efter.. Funderar på att skifta vinterdäcken till originalfälgarna för att se om det är navringarna som spökar. | |
|
Hej Le Boeuf! Jag har originalfälgarna 135M även till vinterhjulen. Som jag förstod tekniker, beror svajigheten inte enbart på att de mjukare däcken spökar. Det faktum att profilen är så låg gör att däckssidorna i sig inte flexar utan all kraft hamnar på dubbarna istället, vilket gör att bilen hasar (antar jag). Vet inte om jag tror på detta. |
|
|
Jag får rysningar åt RFT-däck. Fick de reklamerade på en 535dAt 2005 till vanliga däck, då betedde den sig ok. Be dom göra en 4-hjulsinställning på goodwillen främst. Sen så kan dubbdäcken ha sin inverkan. Reklamera dom där du köpte dom och be att få nokian Rsi istället, det däcket är utvecklat för dagens moderna prestandabilar och är fullgott, även på isiga backar där jag provat det på min 850 med Dsc. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.