|
|
|
|---|---|
| Tempmätaren går inte riktigt upp till mitten på min E39:a utan stannar vid 2:a strecket även när jag åker längre sträckor. Vad är det som kan vara felet ? | |
| Termostaten kanske behöver bytas. Den och termostathuset bytes samtidigt. | |
|
låt bilen stå still på tomgång ( kan behöva hjälpa till med gasen) , tills den går upp till normal sen kör du iväg - om nålen sjunker när du kört en bit så står termostaten öppen hela tiden -----BYT |
|
| Mät tempgivaren ifall den är trasig. det kan vara den som strular ochså om det inte är så som dem andra trådarna säjer dig men ja är nog ochså mer inne på termostaten i första hand och sedan tempgivaren | |
| Går det bra att köra med bilen ändå fast termostaten är dålig ? | |
|
ja står den bara öppen är de ingen större fara |
|
|
Går väl "bra"...men du sliter på motorn och vagnen drar mer bensin,inte bra att motorn går för kall.. Oftast är det just så att när termostaten pajar så är det i "öppet läge",dvs den stänger inte helt och fastnar där s.a.s. Byt så fort du fått tag på ett nytt termostathus och ny termostat.. Byt m.a.o. bägge detaljerna. Tror du mig(eller Anders) inte så läs i "sök inlägg" om ditt problem på tidiga E39.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...byt gärna vattenpump också ty den är inte av "bästa kvalitet" den heller på iaf tidiga E39. Har din E39 gått mer än ca 15000mil så är det absolut dags för det också..Plastimpeller som "antingen lossnar från axeln eller smulas sönder" brukar vara relativt vanligt efter dessa mil.mm. M.a.o. syns ofta inte innan det blir akut och motorn riskerar att överhettas snabbt. Läs även där i "sök inlägg" för mer info. Mvh Janne. |
|
|
lyfter en gammal tråd. Min temp är hela tiden stabil, Men den når inte EXAKT upp till mitten. Nu talar vi om MYCKET lite som saknas för att den ska var mitt i prick. Men nålen är inte spikrak. Termostat, pump och termostathus bytt -06. Vill minnas att den tidigare varit upp på pricken mitt i tidigare. Är det normalt med ens en ytterst liten marginal? /Johan |
|
|
På min är det skillnad om jag har acc aktiverad eller inte! Om den är aktiverad går tempmätaren inte riktigt till mitten, oaktiverad så går tempmätaren exakt rill mitten! Frågade expert om detta och det är helt normalt! |
|
| Ja, om man har en läckande termostat som inte stänger helt är det fullt normalt. :) | |
|
Inga läcker vad jag ser. Dock har jag alltid AC på, året runt. Ska testa stänga av den. /Johan |
|
|
Jag menade om den läcker internt så att den skickar ut kylvätska genom kylaren, fast den inte borde. E39 har elstyrd termostat med styrd kylvätsketemp beroende på driftsfall, därför står kylvätsketempgivaren rakt upp mellan 75-113C för att man inte ska tro att något är fel. Vid normal körning ligger temp på 96c och går den plötsligt inte längre upp till mitten har man alltså en konstant temp på 70C dvs för låg! Nu gäller detta inte E39 från 1996, tror det kom på M52TU, vet ej exakt var gränsen går. 540 hade det tidigt. Tjuvläck i termostaten gör ju att det tar längre tid att få upp motortempen också. När man kör med ACn på alstrar ju motorn betydligt mer värme när man står still och elfläkten jobbar då, så med en frisk termostat skall motorn inte "överkylas". Enkelt test är ju att se när nedre kylarslangen börjar bli varm, den ska ha utomhuslufttemp ända tills tempmätaren stått rakt upp ett tag, först då ska termostaten börja öppna. |
|
|
Någon nålsbredd upp eller ner har ingen betydelse, även en frisk termostat kan ha smärre avvikelser jämfört med en annan, det är inget precisionsinstrument precis.. Hela området mellan blått och rött fält är tillåtet område på tempmätaren enligt manualen, mera viktigt är nog att man ser när det sker en förändring. FP |
|
|
Det är naturligtvis som folke skriver... Men det man kan ha koll på är bränsleförbrukningen, stiger den efter att man misstänker att nålen på tempmätaren ej stigit till "mitten(eller där den brukar vara", då kan man misstänka termostatläckage invärtes s.a.s..dvs motorn går lite för kall i sådant fall. Mvh Janne. |
|
|
Hmm, ok. jag har ju en lååång tråd om för hög HC och CO. Undrar om det kan finnas ett samband. Frågan är var kylvattnet tar vägen då? Vad jag kan se så har den inte tagit kylvatten då nivån är ok. Inget i oljan heller. Men eftersom mätaren trots allt är extremt nära mitten, så är det nog helt ok. Den lilla tempgivaren som sitter på plastkåpan till viskofläkten, hur vet man att den är ok? kan man mäta upp den? /Johan |
|
|
när skedde bytet till olinjär tempvisning? Det är ju långt mycket mer än normal variation om motortemp plötsligt är mer än 20 grader lägre (dvs nålen minimalt åt vänster)! |
|
| Johan M3: Det är knappast något fel på din termostat. Det är som Folke säger inte ett precisionsinstrument, en eller två mm vid endera sidan om mittstrecket visar nästan alla bilar. | |
|
stängde av AC, och då fick jag tillbaka nålen den sista millimentern. /Johan |
|
| AC / kondensorfläkten har ju en kylande funktion, antar att den kan ha påverkat tempmätningen. Men den borde ju inte kyla mera än nödvändigt ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.