AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.289

Ny 325i eller 325d?

Sida 2 av 3
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
kör 120 mil på en tank med min 320D på 177hkr
Håller med Andreas angående förbrukningen, har haft en 525i med nya aluminium motorn tidigare.
Den bilen drog aldrig under 1l/m.
Min 330d blev mycket törstigare när jag fick på sommardäcken, nu ligger medelförbrukningen på 0,74l/m dock går den att köra väldigt mycket snålare om man vill, det gick faktiskt inte med 525:an.

Vridmomentet i dieseln uppväger motorljudet flera gånger om...
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
120 mil, grattis!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Glöm det som Dörrmattan skriver, du skall absolut skaffa en 325d med automat automaten passar den dieseln som handen i handsken. Vi har aven en diesel med manuell låda och den är inte lika rolig som en bensinare med manuell låda. Dieseln har ju inte samma elasticitet som en bensinmotorn.
De större dieslarna är faktiskt ruskigt kul manuella bara man lär sig motorkaraktären.

Ja, hatar man att köra bil är ju automat aldrig fel...
Har väl ingen betydelse men 325d ersätts ju av 323d i höst.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
dörrhunden; kan du utveckla din koppling mellan "hata köra bil" och automatlåda?
Man har aldrig riktigt samma kontroll över bilen med automat som med manuell. VÄrst är det på framhjulsdrivna bilar, på en bakhjulsdriven kan man alltid gasa sig ur kurvor, men på en framhjulsdriven vill man gärna köra med lite gasuppsläpp för att kunna få ut bakänden i kurvor. Och då är det en klar om den faktiskt motorbromsar överhuvudtaget, och om den motorbromsar på det sätt som man tänkt sig och inte håller på och växlar mitt i en kurva, och helst vill man också slippa den där gummibandskänsla som automatlåda alltid ger, som gör att man inte riktigt känner motorn på samma sätt. Jag tycker det blir lite citroenkänsla med automatlåda, och det är säkert jättebra om man gillar citroen, men citroen är en bil man åker snarare än kör. Sen tycker jag, med dieslar som har en sån skön maskinkänsla, varför vill man missa den upplevelsen?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
1) BMW är bakhjulsdriven
2)Dieslar har ett mycket bättre vrid än bensinare så nedväxlingar i kurvor är inte lika vanliga
3)Den gummisnoddseffekten du pratar om har minskats avsevärt på den senaste generationen automatlådor och är dessuton inte alls påtaglig i kombination med Dieselmotor p.g.a. motorn alltid arbetar i området med minst 80 % av maxvrid.

Köp dig en BMW E9x med 6-cylindrig dA och prova!!
Förresten bunf, är du säker på att det inte var din körning som gjorde det? När teknikens värld testade 325i så fick de en testförbrukning på 0.90, (någon dl mer än MB c200, någon dl mindre än ådi a4 med 220 hk motor) och såvitt jag kan se av bilderna var det en automatväxlad xi vilket väl borde innebära någon deciliter extra (men det kan ju iofs vara så att de fotograferade en annan bil än den de testade)
Med nya motorn ska den ju dra ytterligare någon dl mindre än tidigare. Och jag är ruskigt sugen på en 325i efter att ha provkört...(och jag gillar dieslar, i vanliga fall)
Dörrhunden:
Jag antar att du menar 525:an jag hade tidigare, det var en kombi med automat.
Det är väl iofs ingen större skillnad på 3 och 5 serien viktmässigt.

Enligt färdatorn gick den som snålast på 0,83l/m landsväg i begränsad hastighet men färdatorn ljög ju alltid ner förbrukningen med dryga 0,5dl.

Mest troligt är det min körstil som påverkar förbrukningen negativt...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Soundborder: 105 mil nu....... SÅ det är ett tag kvar än så länge. Och dessutom så har jag inte tröttnat på mina 197 än.... Blir mer o mer förvånad för varje dag. :D:D:D:D:D

Att den dessutom börjar se bra ut för ju inte saken sämre ;)

Länk

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
MR
4
MR MBW
330i (E90) sedan, 258hk
Köp min 330i bensin, drar ca 0.69liter/mil landsväg med 258 kusar...(E90)
Provkörde en ny 320 dA häromveckan. Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig... Men jag fick alla mina fördomar om trista automatlådor (än en gång) bekräftade! Allt jag kunde tänka när jag körde hemåt (i min skönt inslitna 9-3 med 125 hk skakdiesel från opels överskottslager) var hur det var skönt att sitta i en riktig bil igen.
Några dar senare provkörde jag en 325i manuell med sportchassi. Det var grejer det!
Och då kan man alltså sluta sig till att:
1. Automatlåda är ett otyg, kan sabba körkänslan i vilken bil som helst
2. Jag ska absolut ha sportchassie i min bil
Men berätta gärna mer om 325d! Tittar man på prestandasiffror verkar den ju vara måttligt snabbare än 320d, och knappt snabbare alls när det gäller omkörningsacc på 4e o 5e växel. Men du är nöjd med din alltså?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
NiKeMaN: Enligt bromsningar gjorda på några 325d har den 197hk på bakhjulen (ca 218).
Det verkar som om BMW har problem med strypningen. I verkligheten så ligger 325d mycket närmare 330d än 320d!

Dörrhunden; Den provkörningen gjorde du nog i din fantasi för att stärka din argumentering.

Öh, va? Nu får du väl ändå ta o ge dig?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
största skillnaden 325d vs 320d är gångkulturen och ljudet. 6an morrar jäkligt gott ocvh vibrerar betydligt mindre på tomgång. 4an gör att hela bilen skakar lite mysigt på tomgång; "massagestolar", std på BMW, extrautrustning på tex MB S-klass.. .)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Utöver gångkultur och ljud så tycker jag att motorkaraktären skiljer mycket. På låga varv är fyran är tunn medan sexan levererar kraft nästa oberoende av varvtal. Min 325d har i vardagskörning mer kraft momentant tillgänglig än min förra bil, en 745iA!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Steaman> vilken av 325an och 520in är du mest nöjd med? Aitomat i bägge?
325an är väl 3litaren och 520in 163hk?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.