AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.300

Byta ruggig telefon/radio-antenn? 85 cm

Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Hej Bimmervänner,

Är det någon därute som bytt ut sin 85 cm långa antenn till något smäckrare? Det är den där ruggigt fula, med 2 st tjockare partier på. Vet någon något om denna typ av antenn?

Antennfoten/kontakten är gängad med en hals som är snedskuren så att inte många andra antenner ser ut att kunna passa. De vanliga antennerna är raka vad jag kunnat se(?) i kopplingen. Passar den vanliga "short rod antenna" (65218375160) som finns? Länk

Artikel nr 84518360970, pos.1 på: Länk

Mycket tacksam för förslag på 15-25 cm långa antenner som kan tänkas passa!

Älskingen är en e36 -96 cab och förtjänar naturligtvis något vackrare. Telefon verkar ha varit installerat/fördraget för okänt fabrikat, vet ej om det är fabriks-utrustning. Monteringshålen för telefonhållaren sitter kvar på högersidan mittkonsolen. Det är bara radiomottagning jag är ute efter.

Jag har inte hittat någon relevant info eller bilder på forumet, så alla tankar och förlag välkomnas!

Hälsningar,
Mikael
Göteborg

Hellre borsta katten än att kasta bort den.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Tjena!
Vi håller ju på att dissuktera exakt denna saken här ---> Länk

Mvh Markus
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Edit LÄNK--> Länk
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Haha. Ja där ser man. Börjar nog bli gammal =(

Mvh Markus
Flera av antennerna som visas i länkarna i denna och den andra tråden är specialmodeller med anpassning mot telefon och/eller AM/FM radio via filter och ev. antennförstärkare. Man kan inte bara korta ner en FM-antenn till 15-25cm och fortfarande ha någorlunda mottagning, det finns vissa naturlagar...)
Dom ser inte ut som dom gör med spärrfilter och lindade trådar osv på sprötet för syns skull.
För byte så måste du byta även fästet och kasta ut delningsfilter osv som sitter under. Gå sedan med kabeln från nya fästet direkt till FM-radion
Varianten som Micke visar sitter även på många VAG-bilar och en del andra, de har oftast en förstärkare i antennfoten och därmed kan man gå ner till c:a 40cm längd osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.