|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter ny bil, men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa e39 eller e46. Har ägt en e39 tidigare, en 528 utan m-paket, va jättenöjd med den, gick tyst och fint. Men har ju kikat runt på 528/525 M runt 00-03 och 328/325 M 00-03. Men jag vet inte ens vilken serie ja ska satsa på! Dela med er av era erfarenheter. Kommer väl bli mest landsvägsmil. Skulle vara klockrent med lite för och nackdelar om vardera modeller. Super tacksam för svar. Helt fantastiskt sida förövrigt. | |
|
523i E39 var när den kom "Världens bästa bil" iaf i sin klass(enligt Teknikens världs testfolk).. E46:an har mera körglädje, men kan inte riktigt jämföras med 5-serien i komfort.. Vad du behöver är ju svårt för mig att gissa,men vill du ha "maximal" körglädje så är det en motorstark E46:a du iaf först bör provköra..t.ex 328 alt. 330i(om du har pengarna,så är ju en 330i ett härligt val och absolut ett "bra val" som jag ser detta).. Men se till att du testar din "tilltänkta" vagn ordentligt före ett köp,en 330i t.ex har säkerligen "fått smaka" unga entusiastiska förares gasfot rejält och kanske har slitna kopplingar/bussningar/bromsar+drivlina totalt sett och att den rent av kan ha varit i diket någon gång också...kontrollera bilen under och kika efter dåliga lagningar på karossen osv... Provkör också alla tänkta objekt du är intresserad av...naturligtvis. Mvh Janne. |
|
|
Jag skulle nog ta en E39 530i underbar bil. Men om du vill ha lite mer bus definitift en 330i. Men som sagt provkör bilarna som du är intereserad av. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| Jag skulle absolut ta en E39:a speciellt eftersom du ska köra mest landsvägsmil. Har inte kört så mycket E46 men jag skulle bara kunna tänka mig att köpa en coupé om jag skulle välja en 3-serie. | |
| I Möklinta är väl Bettnamobil No 1 ? | |
|
E39:an. Har hört ryktas att det är en av de vanligare bilarna bland BMW-mekaniker. Säger en hel del. Men E46 är också en toppbil. Utseendemässigt är båda klasiker tycker jag. Skiljer det mycket i förbrukning mellan en 325 E39 och en 325 E46 av samma årsmodell? Med tanke på bensinpriserna skulle det kunna vara ett argument. Men nej, det är inget lätt val. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Präksisss - E46:an är roligare att köra (och i mina ögon snyggare) men E39:an har oändligt bättre åkkomfort. Kör du mycket landsväg skulle jag inte rekommendera en E46:a med sportpaket, exempelvis. Hade en kanonfin 330i Touring med den fjädringen och insåg snart att det som var kul på småvågar var inte alls lika kul för mig som käkade massor med motorväg varje dag (cirka 20 mil). ---- BMW CS #6212 |
|
| Just på motorväg tycker jag inte sportfjädringen är så besvärande, värre är det på lappade stadsgator. | |
|
I dina kläder skulle jag satsat på en E39 540 6-vxl manuell. Gott om körglädje med bibehållen komfort. Drar inte så mycket heller om du kör mest landsvägsmil. Annars en 728 E38 facelift. Bättre komfort går knappt att hitta. E46 är ingen vidare bil i farter över 100 km/h. |
|
|
Citat: "E46 är ingen vidare bil i farter över 100 km/h." Vad menas? Det var ju först då den började trivas på allvar tyckte jag. |
|
|
Sorry, knapp beskrivning av mig. Bra att ni ifrågasätter... ;) Jämfört med större bilar som E38 och E39 tycker jag E46 känns liten, instabil och bullrig i högre farter. Med tanke på trådskaparens körprofil rekommenderar jag en större bil. E46 är fortfarande en bra bil, inget snack. OBS, min egen erfarenhet. |
|
| Jo, visst är E46 mindre och nog går E38 och E39 tystare, men skall man köra fort är E46 säkrare på vägen. E39 och E38 har mer av tröghetsstabilitet än den sorts köregenskaper som passar hårdkörning i hög fart. | |
| Tillägg: Jag tycker inte att E46 är bullrig, det är E38 och E39 som är tystgående. | |
| har inte erfarenhet av bilarna så kan bara uttala mig rent designmässigt. att du valt att satsa på m-paketet är klockrent och ett måste på dessa modeller enligt mig. att välja en nyare årsmodell är också viktigt åtminstone på e46:an där du bör välja -02:an eller nyare för att få faceliften. men som sagt detta är ju rent designmässigt och är min subjektiva åsikt. | |
|
Har en 330 e46 och tycker att denna är en underbar kombination av nytta och nöje. körde tidigare många mil på motorväg men kör nu istället många mil i stan. Komforten når inte upp till en femma men i stan märks inte skillnaden och smidigheten i e46 uppskattas. På motorväg går min sänkta e46 som tåget även när körkortsgränsen tangeras, men skillnaden i komfort märks. I mitt fall är inte en 330 dyrare än svagare modeller att äga, förutom inköpspriset, kolla upp innan du köper en 325:a... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.