AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.138

Går det mäta på lambdasonderna för att kolla om de är hela eller ej?

Var å besikta min 750 E38 men fick en två på lambda värdet, så tänkte börja med att kolla om lambdasonderna funkar som det ska, hur gör man det på bästa sett?

//M
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om man mäter spänningen så skall den variera lite hela tiden, gör den inte det är den kass. Detta är vad jag läst mig till, har inte kollat själv.

/Mats J
ja okej, då får jag lägga mig under bilen å se om jag kan mäta lite.
jag har haft kablarna till lambdasonderna suttit på fel sida märkte jag förra veckan, kan det förstöra dom? Mitt lambdavärde var 109 så det var inte jättehögt.

//M
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sitter sonderna kopplade till fel sida så regleras ju inte motorn rätt, men det skall inte förstöra lambdasonderna.
Fukt lär kunna förstöra sonderna (om det kommer in i dom).

/Mats J
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hallå!
Kollla i CS LiveDataom du har/kan få tillgängligt. LMM syns inte däremot.

/S
tyvärr så fort jag inte CS att funka med min bil. Inte ens bmw kunde komma in å läsa felminnet. Har letat efter felet men inte hittat nått.

//M
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Byta anslutningskontakten i bilen? Du har inte en "platt-kontakt" inne i kupe´n bredvid mugg-hållaren?

Verkar tråko-bengt.

/S
nej jag har kollat brevid mugghållaren men det finns ingen, det är en 95a så det kanske inte fanns på dom?

//M
enligt besiktningsprotokollet så är lambdavärdet för högt. Å så som jag fattar det så går den lite för magert då, alltså för mycket syre i avgaserna. Skulle det kunna vara ett avgasläckage som är felet eller skulle det påverka de andra värdena oxå?
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Kolla efter läckage efter lambdan, då bilprovningen endast mäter syret i avgaserna och inte vad lambdan verkligen ger, tyder på smygläckage.

Min gissning ligger på litet läckage i en skarv eller dyligt då resterande värden var korrekta, eller?

MVH

JIKen
okej jag tror att det är nån klåpare innan mig som svetsat på ändrör längst ut, och svetsarna ser förjävliga ut? skulle det kunna vara felet?

//M
hur har ni mätt på lambdasonderna? överallt vad jag kunde se så var det så isolerat att man inte kunde komma åt några kontaktytor.

//M
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Du kan dra av gummitätningen i bakkant på kontakten och mäta från baksidan.

MVH

JIKen
okej får försöka med det, men såg att den läckte från grenröret när jag var under å kröp så håller på å byter packningar, inget kul dock

//M
Vad ska spänningen pendla runt ungefär? Jag gjorde en mätning och tre utav sonderna låg å pendla runt 0.4V och en var nere vid 0.09 men aldrig över 0.1 så misstänker att den är trasig eller? För det är väl mellan stift 3 och 4 man mäter?

//M
Är man ingen expert på bilel är det bättre att lämna in den till nån som kan. Försökte felsöka på min gamla Bmw för några år sedan. Det slutade med att tomgångsventilen brände. Det kostade mig 1800 kr. Lars
Nu var det ju inte riktigt det som var frågan, vet man inte svaret så behöver man inte svara.
Och man måste prova för att lära sig nått.

//M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.