AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.505

Skrikande, vinande ljud då bilen rullar e36

Idag då jag for hem från jobbet i skinande solsken å några plusgrader, en ca 5 km:s länk, hör jag ett lätt vinande ljud. Jag tar ner sidorutan och det bara skriker om min bil. Låter ungefär som när ett tåg bromsar in dvs. metall mot metall, väldigt metalliskt och framförallt ett väldigt HÖGT oljud, hördes säkert ett kvarter bort!

Hittills har jag kommit fram till att ljudet infinner sig endast då bilen rör sig, i takt med farten ökar även oljudet. Felet ligger alltså inte i motor utan i någon rörlig del t.ex. någonstans vid hjulen. Då jag kom hem steg jag ur bilen och samma ljud hördes lätt då också. Bromsar, lager, bussning.. Vad är felet? Jag har några veckor hört ett lätt ljud då bilen är i rörelse i stadsfarter som gått i takt med hjulens hastighet. Men nu skrek det rent ut sagt, jag täcks ju knappt köra bilen som det låter nu.

Kan någon hjälpa mig med dett oljud?

P.S. Det var meningen att jag skulle besiktiga bilen i morgon men det lär ju knappast bli av :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hördes även lätt när du steg ur bilen?? hm...
Men kan de kanske vara¨någon bromssköld som ligger i mot och låter kanske..?
Men försök lokalisera vilken sida ljudet kommer ifrån,och om de är fram lr bak. Sen är det ju bara att plocka av hjulet på där och se om du kan hitta nåt som ligger i mot.
Jag var just ut i mörkret och tryckte i alla hörnen och det var vänster fram ljudet kom ifrån så jag lossade hjulet och kände mig för och visst, det var bromsskölden. Länk Jag böjde den lite inåt och satte tillbaks hjulet och ljudet hade försvunnit.

Men ett skumt fel tycker jag. Hur har skölden böjts in så pass mycket som den gjort for det faktiskt skrek om den.
Ka
39
KaBoom
330i -00
det var inget fel på skölden vad jag kan tänka mig...det e bara en liten sten(grus) som kommit emellan. låter rejält. hade en polare som råkar ut för samma sak flera gånger. det e ba att böja ifrån den lite så att det inte händer igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.