AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.044

Problem instrument/mätarställning e39 touring

Ti
22
Timmy Sjökvist
523i Touring -98
M535i-86
518i-86
320i-94
325TIC -88
518i -82
Hejsan!

Jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

Har precis hat mitt instrument på reperation på grund av dåliga pixlar och hastighetesmätare.

När jag satt i instrumenet funkade allt kanon, sedan skulle jag kolla en säkring till torkarna för dom funkade inte ,och då råkade jag stötta till en säkring som hör till instrumentet.

Jag satt tillbaka säkringen och allt funkade, förutom att de står fel mätarställing nu 4100 och bilen har gått 28800

Någon som kan hjälpa mig med detta kanske?

Mvh Timmy
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag skulle ha börjat med den sedvanliga reseten. D.v.s. koppla loss plusskabeln från batteriet, lägg ihop den med minus/jord, vänta en kvart och koppla tillbaka batterikabeln på pluspolen igen.
Ti
22
Timmy Sjökvist
523i Touring -98
M535i-86
518i-86
320i-94
325TIC -88
518i -82
Hejsan!

Jag provade att göra reseten igår men hjälpte inte, Trippmätaren räknar som den ska.

Några fler tips?

Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Hittat någon lösning på detta, jag har samma problem. Min visar dock 520km av någon anledning.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Vill bara uppdatera lite och hoppas att någon vänlig själ kanske kan hjälpa till...

Åkte till verkstad för att få felkoder lästa och den säger "error eeprom" på ljusmodulen. Visst kan det stämma, men det känns nästan som glapp ändå eftersom rätt mätarställning har dykt upp en gång efter att felet uppkom.

För att fortsätta forska lite så kopplade jag ur batteriet igen igår. Nu i flera timmar. Resultatet blev att den istället för att som vanligt visa 520 km när jag startade den, så visade den 999999 direkt istället.
Idag däremot! Då visade den rätt ställning! Och den räknade t.o.m. Jag har kört ca 600 mil sedan felet upptod och dessa har också registrerats.
Detta fungerade i ca 3 km för att sedan gå tillbaka till 9999999.

Hjälp någon? Jag vet att det finns några som kan programera om ljusmoduler. Skulle någon av er kunna tänka er att montera en ny/begagnad sådan? För då syncar den mot mätarhusets korrekta ställning om jag inte missuppfattat det hela.
Självklart mot ersättning!

Mvh
Henrik
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Vem har repat instrumentet?
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, men ingen har gjort en reparation på det ännu. Jag söker möjliga lösningar på mitt problem. Det enda en verkstad gjort är att läsa av felkoderna. De trodde att man skulle behöva byta mätarhuset, trots att felkoden säger att eepromen i ljusmodulen är trasig. Kan tillägga att de inte visste att ljusmodulen även styrde mätarställningen...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som jag sagt tidigare angående 999999 så är det avbrott i kommunikationen mellan LCM och instrumnetet av någon anledning, kontakter, kablage osv. bör väl kollas i första hand.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Jag har varit på de kontakter jag kommer åt vid LCM:en, dock vet jag inte om jag vågar mig på att ta ut instrumentet.

Ingen teori om varför rätt mätarställning kom fram när jag hade batteriet ur några timmar, för att sedan försvinna efter ett par km igen?
Jag börjar misstänka att det kanske är eepromen ändå, men BMW sätter ju inte i begagnade LCMer enligt det jag läst mig till...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag hade ett liknande problem med min bil och där var det instrumenthuset som var paj.
En verkstad som försökte laga det trodde det var LCMen som var trasig och lyckades på något sätt paja mätarställningen där. Resulatet blev att när BMW GBG lagade bilen (byte instrument hus) så kunde de inte lägga in rätt mätarställning igen.
Kostanaden för reparatione på BMW var 16000:- plus moms men då byte de en xenon styrenhet också.
På min bil så fortade sig klockan också, Min teori är att det kristallen i mitt instrumenthus som blev skadad vilket gjorde att klockan gick för fort och kommunikationen med LCM dog.
Tråden om mitt problem finns här: Länk
Även mitt instrument visade vid något enstaka tillfälle rätt mätarställning.
Lars
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Låter ju inte roligt. Men minns du vad du hade för felkod? Jag menar att i bästa fall är det kanske kristallen i lcmen som gått?

Det känns som att vi har samma fel på något vis iaf. eftersom även min klocka drar sig... :(
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det är i instrumenthuset som felet sitter då. Var lite otydlig i medelandet ovanför.
Det är instrumenthuset som styr klockan.
Felkoderna finns i min blog 13 dec förra året. Länk
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Jag är ändå inte övertygad om det.
Du hade inte samma felkod som jag, men nästan!
Din var "kombi-eeprom error" och min är "LCM eeprom error"
I mina öron låter det som att vi har "samma" fel, men att det i mitt fall är kristallen i LCM:en som spökar?

Någon som tror likadant/annorlunda?

Jag är fortfarande på jakt efter någon som kan rensa en gammal lcm/kombiinstrument och lägga in "mina" uppgifter i densamma.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag har det felet idag på min LCM..... Efter den blev sabbad på verkstaden.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Förlåt, men nu hänger jag inte med riktigt.
Flekoderna i din blog. Hade du dem förut men nu har du samma som jag? Om din lcm också förstördes, varför har inte den också bytts ut av försäkringsbolaget?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
De vägrade att byta den för att det står fel mätarställning i den (över 100000mil, jag gissar det orsakar eeprom fel)
Mätaren började om på 0 med det nya instrumenthuset.
Felkoderna i bloggen var direkt efter att instrumenthuset började visa 999999
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.