AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.505

Har krockat idag, vems är felet?

Sida 2 av 2
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hmm vad hade hänt om damen hade kommit i hans front? Hört resonemang att man kan gå skuldfri om man blir påkörd ifrån en anslutande väg ifrån höger (lite otydligt.. men läs högerregel) anta att jag kör rakt fram och bilens om SKA ha företräde kör rätt fram men han kör typ in i min röv och det kan bevisas att han såg mig och ändå körde ut.

Alltså... Spelar det någon roll vart den andre smäller in i ens bil gällande skuldfrågan?

Precis det där hände min syster för något år sedan, blev träffad i bakre kofångarn där högerregeln gällde, hon som hade väjningsplikt.
Hon åkte på det trots att hon i princip passerat korsningen...
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Oftast lägger inte FB ner någon större energi på att reda ut skuldfrågan. I det långa loppet blir det billigast så. Premierna är dyra nog ändå. Men går det att slingra sig.......

I det här fallet kan man anta att damen åker på det.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Perran_ Angående MC-incidenten. Hur konstigt det än kan låta så är det faktiskt korrekt att din kompis fick skulden. Vid vänstersväng så är det alltid den som svänger som är skyldig att se till att svängen kan genomföras utan risk eller hinder för bakomvarande trafik. Har man trafik bakom är rekomendationen att antingen stanna vid högersidan av vägen om det är möjligt så att de kan köra om, eller att skippa svängen och fortsätta tills man kan vända på ett säkert sätt.
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
hur går det med ärendet?
FredricF
Perran_: Kan bekräfta vad bewing77 skrev: Jag var själv, för ca 100 år sedan, ute och körde MC och en bil gjorde samma sak som din polare, svängde vänster framför mig (jag klarade mig bra men MCn blev en del tillstökad). Det var inget snack enligt försäkringsbolaget. Lagen är glasklar, innan man svänger av till vänster eller vänder skall man ha koll på trafik både bakifrån och framifrån. Man måste m.a.o. kolla att man inte håller på och bli omkörd.
Det kan låta underligt men så är det tydligen.
(För tydlighets skull: det var alltså inte fråga om en korsning utan grabben skulle över vägen och in på en infart. I en korsning gäller andra regler)

/Fredric

PS. I mitt fall förekom ingen blinkers, det hade jag vittnen på, men det spelade enligt FB ingen roll.

PS(2). Jag rekommenderar ingen att köra om vänstersvängande bilar med en MC. "Jag hade i alla fall rätt" är ingen bra text på en gravsten.
3M
718
3MW
E36 Ti
HenrikJakobsson: Jag vet inte hur det går har inte hört nånting men så fort jag vet så skriver jag.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Angående inlägget några rader upp om påkörd vid vänstersväng. Det finns faktiskt risk för att man kan åka dit för vårdslöshet om man blir påkörd bakifrån när man ska svänga vänster. Har själv suttit som åhörare vid en rättegång när en kille dömdes för detta. Det blir väl alltid en diskussionsfråga om man har givit tecken i tid. Dessutom får man bara svänga vänster om det kan ske på ett säkert sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.