AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.503

Har krockat idag, vems är felet?

Sida 1 av 2
3M
718
3MW
E36 Ti
jag stod på min fil vid en röd ljus och den andra bilen i sin fil, vi skulle åka åt samma håll.

de bygde om den högra filen så den andra bilen avr tvungen att köra in i min fil fast damen som körde den andra bilen åkte rakt in i min sida(ungefär mitten av min bil) jag som körde en pickis som är tjänste bil var på väg till besiktningen och fick bara en buckla men den andra bilen en PRIUS skrapade upp halva bilen.

Vems är felet hon tycker att hon stod still och det var jag men jag har fyll i min del..

vad tror ni om det? är det nån som vet hur försäkringemn kommer att resonera?
Om du kör rakt fram och bilen i andra filen svänger in i dig är det den andra bilens fel.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byter man fil skall det vara tomt i den filen man byter till. Går du inte skuldlös ur en sån incident skulle jag bli förvånad.
Kan du beskriva förloppet lite mer?

Stod du i vänster fil och körde rakt fram, medans damen körde i höger fil och försökte byta till vänster, men då körde hon på dig?

Får inte riktigt ihop detta med "hon tycker att hon stod still".

/Micke
3M
718
3MW
E36 Ti
micke: Jag stod i vänster fil och skulle köra rakt fram och hon stod i den högra och skulle köra rakt fram. men efter att hon körde på mig så stod hon still säger hon. och fylde i pprerna att hastigheten vid kollisionen var 0km/h ?

Men jag undrar över att hur kunde jag ha träffat henne med mitten av min bil om den högra filen var avstängd. för jag skulle inte juh svänga in i hennes fil utan tvärttom hon skulle in i min fil.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Låter som det solkart är hennes fel.
För det första har hon hindret på sin sida. Kan hon inte byta fil får hon stanna och vänta på en lucka.

För att hennes historia skall gå ihop måste hon väl ha kastat sig ut framför dig, stannat mitt på vägen varefter du kommer och kör in i henne med bredsladd? =)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
PS. hur skall en Prius kunna överleva sina 7 år, som behöver för att bli klimatsnällare än en liten bensinare, om den rattas av typer som det här? ^^
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
Om du var i din fil vid kollisionen och stod stilla så måste hon ha kört minst 0.1 km/h in på din fil? men hon kanske körde 0.4 eller saktare så hon kanske avrundade till 0? eller så kanske hon mena att farten var 0 när hon hade parkerat in i din bil :)

blev lite påmind när jag fick ett skåp på bilen av en kille som jobbar på dhl när han lossade en lastbil, sen när han var klar så stod bilen kvar där med bulor på båda sidorna och taket och gubben hade smitit, men han åkte dit iaf :)

3M
718
3MW
E36 Ti
tack till er alla som har gjort mig glad igen...

för hon började gnälla och prata om att hon var nära att mista livet för två år sedan sen så skakade hon som fan.

när jag rättade henne och sa till henne att felet var hennes så sa hon nej det vet jag för det var du som körde på mig!

det var ganska tråkig sätt att börja dagen på men nu känns allt bättre förutom att jag inte han besiktiga bilen :(
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
3MW, ser att du bor i U-A så jag förmodar det var på kungsgatan det hände?
3M
718
3MW
E36 Ti
Erik G: Nej Jag bor numera i stockholm så detta hände på birgerjarlsgtan, strax innan statoil.
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Som sagt...om du har hållit dig i din fil och hon har bytt fil och kört på dig åker hon på det.

Råkade ut för en liknande händelse för några veckor sedan. En tjej med släp ser inte mig och byter fil och kapar min halva dörr och framskärm på min nya coupé. Då var man inte glad. Det roliga var att hon påstod att jag borde ha flyttat på mig när hon bytte fil. Enda alternativet för mig hade isåfall varit att plantera bilen i trottoarkanten. Iallafall...försäkringsbolaget skrattade åt det hela och gav naturligtvis mig rätt i fallet...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag kan slänga in en liten "joker" i detta men hoppas självklart att
detta inte drabbar er. Men ibland kan försäkringsbolag fula sig om båda
målsägarna råkar ha samma bolag.

Tex. om du har högre självrisk på din försäkring än damen, och om bilarna
är försäkrade i samma bolag, så kan bolaget göra bedömningen att det var
ditt fel (oaktsamhet eller någon annan dunkel förklaring) bara för att bolaget skall
minska sina utgifter så mycket som möjligt.

Du ska betalar en större självrisk än damen=
bättre affär för bolaget att belägga dig med hela skulden oavsett hur det gick till.
Detta tillhör undantagen men jag har läst att detta faktiskt har drabbat vissa..

Bolagen kan också göra en annan bedömning av skuldfrågan än självaste farbror blå,
självklart är det ekonomiska intressen som styr....

/L

En annan historia.. En polare körde i sin bil efter en 50-väg och skulle svänga vänster in till mitt hyreshus. En MC ligger bakom och polaren ger tecken i god (!) tid.. Hojåkaren upptäcker inte detta och sopar rakt in i baken på bilen, och in med huvudet i förardörren. Polaren blev funnen skyldig till krocken! Hans försäkringsbolag (sockenbolaget) tyckte iaf synd om honom och betalade självrisken... Men ändå, jävla idioter.
Perran_ : Måste ju varit nåt mer? Annars är det ju bara att överklaga, kan ju omöjligen dömas för att någon kört in i han bakifrån.

Förövrigt tar folk verkligen för stora friheter vid filbyten, att stanna helt och vänta på en ledig plats är aldrig ett alternativ utan alla måste tvunget rulla in direkt.
"Du ska betalar en större självrisk än damen=
bättre affär för bolaget att belägga dig med hela skulden oavsett hur det gick till.
Detta tillhör undantagen men jag har läst att detta faktiskt har drabbat vissa.."

låter ju lite magstarkt och ganska svårt att påvisa eller du har belägg för detta? Mycket tror jag om "dom" men så illa hoppas jag inte det är.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En historia:
för ett par år sedan slog jag och en annan svensson våra kloka huvun ihop när han backade ur sin parkeringsficka. Han backar "åt höger" och jag kör upp bakom för att ta platsen efter honom, i alla fall så backar han "för långt" och jag kör "för nära" och vi slår ihop. Inga större farter alltså...

Efter koll så kan vi konstatera att min redan tidigare spruckna regskylt spruckit lite till, men dom min förvåning när han påstår att hans dragkrok blivit sned! han kom dock ingenstans med detta och historien rann ut i sanden...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
3MW:

Kvinnan vet att det finns en regel om att den som är stillastående/parkerad kan inte vara vållande.

Tyvärr skulle du ha ringt polisen för att få utomstående vittnen på att hon inte kunde ha kört in i dig i 0 km/h, nu kommer detta istället bli en tolkningsfråga mellan försäkringsbolag.

Naturligtvis är inte slaget förlorat men du måste kontakta din skadereglerare och påpeka att du inte kunde fått skador mitt på bilen om hon stod still!

Det är precis som A Lind skriver:

"För att hennes historia skall gå ihop måste hon väl ha kastat sig ut framför dig, stannat mitt på vägen varefter du kommer och kör in i henne med bredsladd?"

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bjerser:

Sned dragkrok, jo tjenare... vilka människor det finns alltså! Några försöker tricksa till sig förmåner överallt verkar det som.

Mvh
Hmm vad hade hänt om damen hade kommit i hans front? Hört resonemang att man kan gå skuldfri om man blir påkörd ifrån en anslutande väg ifrån höger (lite otydligt.. men läs högerregel) anta att jag kör rakt fram och bilens om SKA ha företräde kör rätt fram men han kör typ in i min röv och det kan bevisas att han såg mig och ändå körde ut.

Alltså... Spelar det någon roll vart den andre smäller in i ens bil gällande skuldfrågan?
3M
718
3MW
E36 Ti
m_johan: det är inte avgörande vart bilen har blivit träffad. men med tanke på att man beskriver vägen och skissar samt lagar gällande vägen så kan det spela rol vart bilen har blivit träffad för då får man en ungefärlig bild av olyckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.