AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.096

Volym och bashögtalare?

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag håller på att bygga en sluten låda som (förhoppningsvis) kommer att passa in i inredningen i min Z3. Pga detta har jag inte kunnat påverka storleken så mycket än att anpassa den så att monteringsdjupet av en 8"-bas tillåts.

Jag trodde att volymen skulle vara ca 8-12L men när jag kontrollmätte igår med en sopsäck så visade det sig att volymen är ca 16L! Dvs en del del större än vad jag först trodde. Är detta en nackdel, födel eller spelar det mindre roll? Jag har ett slutsteg som kan driva ett baselement med 200W. Monteringsdjupet är ca 11-12 cm (går mycket enkelt att öka genom att modifiera lådan ytterst lite).

Med andra ord, vilken bas ska jag välja med följande:
Volym: ca 16L
Monteringsdjup: 11 cm
Effekt: ca 200W
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är en fördel med större volym, förutsatt att basen du väljer är dimensionerad för detta.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Ok, men vad bör jag välja om jag inte prickar rätt avseende volymen? Exempelvis vilken passar bättre, en bas med rekommenderad volym 12L eller en bas med rekommenderad volym 20L?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det vet jag inte, men en fördel med slutna lådor är att en måttlig avvikelse från den avsedda volymen inte får allvarliga följder. En basreflexlåda eller bandpasslåda är mer kinkig.
Om du köper en bas som är avsedd för något mindre volym kan du kompensera genom att limma fast en träkloss eller något annat med motsvarande volym.
Generellt skulle jag gå på en högtalare som har en rekomenderad volym på 12 L istället för 20 L. Om du går på en för liten volym är det stor risk att du kommer att få en bas som låter bumligt.
Du kan läsa lite om slutna lådor på den här länken.
Länk

Har du köpt basen redan eller håller du på och kollar runt fortfarande? Om du får plats med en 10" bas diameter mässigt så skulle du kunna gå på en pioneer bas. De har en 10" bas som bara är 8cm djup och spelar optimalt i 17 L låda.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Tack heddan99 för länken! :)

Jag ska ta och kolla upp om jag kan få plats med en 10"-bas. Jag är lite sketisk om den får plats då det är rätt så trångt mellan stolarna i Z3:an men man kan ju kolla.
Om du kör på en 8:a med optimal volym på 12 liter och du skulle råka få 16 liter sluten volym, testa då först hur det låter. Om du sedan skulle vilja minska lådans volym för att få tajtare bas kan du köpa en tub fogskum på byggvaruhuset och fylla upp några liter av lådan så blir den mindre:-)
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Smart! :)

Jag letade lite på basar och hittade Rainbow Vanadium på mds.se men jag blir lite förbryllad när jag läser specifikationerna. Jag är intresserad av en bra 8"-bas som passar för en sluten låda mellan 12-16L. När man kollar specen för Vanadium 8" så står det att den kräven minst 26L för sluten låda. För 10"-basen så krävs det endast 16L. Är inte detta lite underligt?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.