|
|
|
|---|---|
tornet |
Satt precis och kollade upp mitt chassienummer på min 320 på Länk Konstigt nog anger utläsningen av chassienumret att jag ska ha M50-motorn, jag trodde och är fortfarande övertygad om att jag har M52 med vanos?! Kollar jag upp mitt regnummer på t ex Mekonomen så anger deras sida att det sitter en M52 i min bil? Det jag undrar nu är om det finns ett 100%-igt sätt att kolla upp huruvida det är M50 eller M52 som sitter i bilen genom att gå ner och kolla under huven? Fan, jag har ju t o m lite vanosknack på låga varv så nog ska det vara M52 :) ...och nej, det är inte kedjan eller ventilerna... hehe *hjälp* mvh tornet |
tornet |
hmmm... samma resultat när jag kollar chassienummret på realoem(?!) Tycker fortfarande det är märkligt... mvh tornet |
|
M50 -93 och framåt har Vanos Om chassienumret säger M50 är det stor chans att det stämmer, är väl en del jobb med att byta till M52? Mina bilar: Länk |
|
| Det finns ju M50 med vanos från -93. Vet inte riktigt hur du ska se om det är M50 eller M52 men de borde se olika ut så du kan ju jämföra. | |
tornet |
OK, nu är jag inte riktigt med, kollade lite mer noggrant på realoem, och där står att läsa att VANOS även finns på M50. Så vad är skillnaden på M50 och M52 och hur vet jag vilken motor jag har? Aluminiumblock? Uppgraderingskt till kamkedjan? Länk Enligt realoem har jag inte ovanstående extra "brickor" på min, utan jag har denna: Länk mvh tornet |
tornet |
weeeman: ok, du hann före mig med ditt inlägg där ang. att det förmodligen är en M50 i min bil... jag ska inte byta till M52, vill bara veta vad jag har! :) mvh tornet |
| M52 är aluminium. | |
|
Jämförde M50 och M52 på realoem. En sak som man lätt ser är att: M50 oljepåfyllning längst bak på topplocket M52 oljepåfyllning långt fram 12/93 till 9/95 finns båda motorerna i en 320i Vad jag förstår är det vanos från och med 93 (Jag har inte fattat riktigt vad vanos är? Trodde det var något i toppen men vad jag kan se är de helt lika. Någon som kan förklara lite?) |
|
|
M52 kom inte i 320i förrän 97 (iaf i sverige) VANOS är variabel kamstyrning, enkel VANOS som det är i E36 har variabel insugskam. Sitter lite grejjer längst fram på toppen, en utbuktning i kåpan. Kamaxeln vrids, justeras i förhållande till veven. Man ser klar skillnad på M50 med och utan VANOS. |
|
tornet |
M-blom: Jag kollade det med men har du inte kollat fel? M50: Länk M52: Länk oake: Aluminium stämmer vad det gäller själva blocket, är det fler skillnader på motorerna? Vikten förmodligen? Vilken är hållbarast? Jag har hört att det finns ett "uppgraderingskit" till kamkedjan Länk den ska man tydligen kunna byta till om man som jag då har följande Länk för att få tyst på ev. vanosknack. Nån med mer kunskap om detta som vet säkert? Tack för svaren allihop! mvh tornet |
|
Bild på M50 utan VANOS: Länk |
|
|
Tornet: Skumt, tror nästan att de har laddat upp fel bilder någon stans M50 Länk M52 Länk (jag har aldrig länkat på autopower så vi får se hur det går...) |
|
|
Nu har jag nog lyckats reda ut det! Den bild du fick fram på M52 borde vara fel... M50 utan vanos Länk (jag lånade din länk AKN) M50 med vanos Länk M52 Länk |
|
tornet |
M-Blom: Du har helt rätt, detta stämmer och jag har alltså en M50B20 med VANOS fast utan "uppgraderingskitet" samt gjutjärnsblock! Tackar! :) *case closed* mvh tornet |
| M50 är mer hållbar om du ska överladda men annars så håller nog M52 mycket bra. M-Blom har nog rätt i det han skriver, oljepåfyllningen sitter långt fram på min M52. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.