AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.395

Glapp vid styrväxel e34

Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Nu har jag en liten undring igen. Jag har varit och besökt våra vänner på SBP och dom tyckte att min bil var så fin att jag gärna fick komma tillbaka och visa den igen :P

En av sakerna som ska åtgärdas är att armen som sitter mellan styrväxelns utgående axel och styrstagen inte riktigt sitter fast som den ska i styrväxeln, den glappar lite grann. Hur hårt törs man dra åt den?

Jag har varit under bilen med långt dragskaft och krafthylsa och dragit åt betydligt mer än vad jag anser borde vara hälsosamt för bulten. Det vart ju mycket bättre men helt bra vart det inte. Ska man vara riktigt våldsam eller ska man plocka fram svetsen och lösa problemet en gång för alla istället? Eller kanske värma bulten och dra åt den eller något annat trix?
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej, är det inte hjälpstyrarmsbussningen som är slut då,då blir ju srtyrningen lite slapp, åk tillbaka o fråga vad dom menade så du kan köpa rätt reservdel,Glad Påsk,Perra

perrab
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Nej det är inte hjälpstyrarmsbussningen som är dålig, det är den andra styrarmen som glappar mot styrväxeln.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Länk
Nr 10? Isf kan det vara styrväxeln som är glapp i... Eller så kan det vara P-ändan i mitt styrstaget nr 9 n¨men då skulle det märkas på annat sätt.

BMW - Beroende Med Wilja!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har samma problem, armen glappar något på splinesen,kanske kan man plocka bort växeln och lägga loctite alternativt metallepoxi på splines och sedan dra ihop. det är dock mycket jobb med att ta ner växeln.
Är det någon som provat?

FAF
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Huvudet på spiken FAF! Det är precis det jag menar. Jag funderar på att svetsa skiten, då borde det sitta sen. Problemet är vad bilprovningen säger om det, dom kanske tycker att det ska gå att skruva isär som det var tänkt. Plocka ner styrväxeln är ju ett stort "nej tack".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.