AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.588

HUr kommer det sig att bilen går bra utan modifering på etanol?

Sa
3
Sanny
525ix Touring -93
Har succesivt ökat blandningen bensin/etanol och nu kör jag med 100% E85. Bilen går lika bra som med bensin. Kan rycka lite när den är kall men försvinner ganska snabbt. Hur kommer sig detta, finns det några risker med att köra med E85?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Bensinen har en smörjeffekt som inte etanol har, så allt från bensinpump och andra packningar kan ta skada samt att avgaserna blir varmare och kan skada katalysatorn. Uppgifterna kommer från en kille som jobbar med utveckling av etanolbilar på ett Svenskt bilföretag.
Jag körde själv på en blandning av 30% etanol 70% bensin förut, och märkte att bilen gick bättre. Nu kör jag på Vpower istället och det funkar lika bra.

BMW CS #5206
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Om din bil går "bra" på 100% E85 utan modifiering så betyde det att den gick på tok för fett när du körde på ren bensin.

Det som mer troligt har hänt är är att den nu går på tok för snålt. Du lär ha inte ha någon CO eller HC alls i avgaserna och skulle man mäta NO skulle det vara väldigt högt.

NO blir högt när temperaturen blir hög. Förutom att en hög temperatur snabbt tar livet av katalystor samt lambda så är det nog snäppet värre att avgasventilerna kan ta rejält med stryk.

Om man nu inte är en sån där miljömupp som fått för sig att det är bättre att dom bränner bensinen i Brasilien så finns det med dagens priser inga fördelar med att köra på E85.

Om man inte på något magiskt sätt lyckas höja verkningsgraden så kommer bilen att dra ganska precis 35% större volym bränsle eftersom energiinnehållet är 35% lägre. Att höja avgastempen eller kompressionen kommer att höja verkningsgraden något. Kompressionen är svår att enkelt höja om man inte har en turbo samt att det då blir omöjligt att köra på ren bensin (E85 har runt 102 oktan). Höja avgastempen kan man lika gärna göra på sin bil med bensin i tanken genom att ställa ner mängden soppa som sprutas in (och då riskera at man pajar ventiler, lambda, kattar samt få olagligt och miljöfarligt högt NO).

Dagspris på bensin är 12:24 per liter. För att ersätta 1L bensin behöver man 1.35L E85 som kostar 8:74. Räknar man om priset på E85 så blir det 1,35*8,74 = 11,80:-. Vinsten blir alltså 44öre per liter.

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
JAg rekommenderar alla som funderar på att köra med etanol i sina bensinbilar utan att modifiera toppen och byta ut felaktiga plaster att gå in på Zatzy och söka på ämnet i teknikforumet. Det finns mycket skrivet av personer som är insatta i ämnet och bra förklaringar på hur det påverkar motorn.

Min bil: Länk
Sp
210
Sparc
330e -22
Håller med om det mesta Ubbe, men om den drar 35% mer soppa, då borde den väl kompenserat och därmed inte gå för snålt?
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Här finns det oxå en massa info i ämnet Länk
Ou
23
Outlaw99
525 TDS touring (e34) 94
Enda problemet med att köra på ren Etanol utan modifiering... Är att dom kan bli mer svår startade när det är riktigt kallt... Och anledningen att den går bättre på Etanol är att det är mer Oktan i Etanol...

Gasa tills det rasar
vissa bilar med adaptiv motorstyrning går tydligen att köra på e85 utan mod,
när styrdonet tar in info från luftmassemätare mm mm mm
eftersträvas 14.7 kg luft till 1 kg bränsle vilket optimalt är för bensin,
men etanol vill ju ha 9.7kg luft per liter så de borde ju gå åt helvete magert,
men vissa motorstyrsystem ska tydligen kunna kompensera så pass mycket
bara med hjälp av lambdasonden att de blir något så när bra .

jag hadde dock inte kört på mer än 50% de borde gå rätt magert med 100%
e85 -din motor är faktiskt byggd för bensin har du ingen turbo gör de ingen
större positiv skillnad

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.