AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.479

ZCP/CSL bromsuppgradering till Påsken

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
hämtade upp idag på BMW Solna ZCP/CSL 345mm bromskivorna och nya ok-hållare för uppgradering under Påsken, kitet ser ut här Länk

ganska billigt sätt att uppgradera till lite större bromsar till standard M3 ;)
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
P-car
Hyr mycke fik du betala for opgraderingen?

Dom er vel den del bettre, men Kommer dom at låta mere end standard M3 bremsor, eller samma?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
fick 20% rabatt som BMW CS medlem så kitet gick för 6600kr, princip vad standard 325mm skivorna skulle kosta

om det skulle låta mer pga större skivor, nej, skivorna har sällan med att bromsarna skriker, hur det låter beror mycket på vilka belägg (material) du använder, ju hårdare belägg (ex Pagid blå) du använder ju mer kommer det låta vid inbromsning

kommer att prova på EBC YellowStuff till bankörning den 29/3 Linköping Motorstadion
feedback efter erfarenheten på banan kommer att postas i denna tråd
Feedback?

Passar M3 oket på CSL ok-hållare? Och användar du CSL belägg?

--
"Trying is the first step towards failure" (H. Simpson)
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
sorry, feedback var det ja

> började med att de-montera oket och ok-hållaren, muntern (16mm)
(satt så pass fast så att jag vred av en hylsa, docjk var det en tunn-väggshylsa)
> i med nya ok-hållare, Goodridge slangar, CSL/ZCP-skivorna och oket/EBC pads
(original oken passar 100% till dom nya ok-hållarna)

totalt tog det ca 8tim, sen började inkörningen av både skivor och pads:en enligt Pagid
(sandpapprade padsen så att ceram/kevlar började synas, speedade upp processen lite)
hann inte med byta bromsvätska till ATE Super Blue, så det fick vara oem vätska

körde runt stan några/otal mil och försökte bromsa in lungt och ofta som möjligt för köra in skivorna på riktigt och det gnisslade till titt som tätt men inte så att man irriterade sig så mycket men padsen kändes inte på något sätt märkbart mot oem, dock hade padsen bara 5mil eller så, enligt EBC var inkörningen på 32mil för full effekt

på banan, slutet på 1:a rundan (ca.15min körning) kändes fading märkbart och blev faktigt lite skraj om bromsarna skulle hålla 2 runder till
inne i boxen för kyla ner bromsarna lite så var skivorna inte speciellt glada, blåa och heta på alla skivorna med jämn slitbana

2:a rundan, började lungt för att se vart bromspunkterna kunde vara på banan med potensiell fading men den kändes inte av och börja pusha mer och mer med sena inbromsningar
3:e rundan, gick ut ganska så hårt med erfarenheten från förra att bromsarna tål och i slutet av det började däcken att svika, som tur hade vi vädret som hade en lufttemp på 7grader som gjorde att däcken höll ända in till det sista

efter denna resa med 50mil bakom sig så ger bromsarna inte som ett pip vid standard körning, en tummen upp för EBC pads:en som gjorde ett riktigt bra jobb och det mest possitiva är att dom dammar nästan inget alls, fälgarna var rena och fräsha som innan

kan verkligen rekommendera uppgraderingen, CSL/ZCP uppgarderinegn kostade som om man skulle köpa oem

SPONSORED BY: SpeedCouture | Mekonomen | BMW CS
p-car
Själv har jag inga bra erfarenheter av ebc-beläggen. Nästa gång du byter rekomenderar jag Pagid gula eller PFC 01 belägg. Dom är markant mycket bättre enligt mig.
Snart vankas det bankörning, ska bli rikigt skoj :-) Hoppas vi ses på någon bana framöver
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
ryk, har oxå fått förslaget från min vän nere i Tyskland om Pagid gul och Hawk HT10 alt DTC70 men jag köpte EBC yellow för att testa hur dom funkar för gatkörning, funkar suverrän faktiskt, tyst och nästan inga damm alls, precis som EBC lovade

på banan funkar dom bra när dom får lite temperatur, måste kolla slitagen lite senare på året efter några bankörning

tyvärr kommer jag inte att kunna delta i premiären med BMW SC i Maj, ska vara med på Tuner GP i Hockenheim, så det få bli Mantorp med AMS Track Day den 24:e, så vi kanske ses

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.