|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Tänkte bara höra om någon har nån koll på vad bytesintervallet för kamrem är på Volvos B21a motor? | |
|
Bytes vid rembrott :) Annars brukar 12 tusen mil vara det som anges... |
|
|
Haha, tror jag byter den i tid ändå =) 12000mil.. det var värst! Trodde faktiskt det var betydligt oftare. |
|
|
På V70N byter man vid 16.000mil!? Det är långt för en gummirem. Det bästa är ju kamkedja fattar inte varför Volvo envisas med rem? /L |
|
|
Har i ett sinnesförvirrat tillfälle just skaffat mig en 740 Automat -88 som pendlingsbil. Fick också rådet att "byt när remjävlen går av" |
|
| 16000 är fan extremt..M20 har ju 6000 mil liksom.. Visst är kedja det lätt bästa, men biltillverkarna borde dra in en hel del stålars på alla kamremsbyten? Sen är väl (har jag för mig) B21 motorerna konstruerade så att man slipper ventilsallad om remmen går av. | |
| Jo b21:an klarar sig vid rembrott, enda skadan som kan uppstå är väl trötta ben efter promenaden hem ;-) | |
| Just därför jag tänker byta i tid ;-) | |
|
Med tanke på hur billig remmen är och att den finns på OKQ8, så är det väl bara att byta utan att tänka då? Lär ju inte ta mer än en fikarast att byta heller. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
konstruktionen skall tydligen vara så på volvo 740 att motorn stanar när remmen går av dvs den slår inte sönder ventiler m.m. där är det klart bättre än kedja när den går av. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Autodata säger 50.000miles= 92600 km eller var 60 månad. ///MVH Hasso Länk |
| hasso stämmer det som jag skrerv i inlägget ovan? jag minns inte det var ett tag sen. | |
|
delorian>>>Det stämmer på "alla" Volvos fram till och med 740GLT 16v iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Ähh...blir mycket fel idag ser jag...TILL modell 740GLT 16v...just denna motor blir det "sallad i toppen" när kamremmen går.. Mvh Janne. |
|
|
Gti-charlie: Nä den kostar ju inte speciellt mycket, men vill ändå inte byta i onödan. Har bytt rem på flera 240/740 och det brukar ta en fikarast som du säger=)..Hade bara inte bytesintervallet i huvudet. Hasso: Tackar! Då fick jag klarhet i det hela. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.