AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
800

Nivåreglering kontra sänkfjädrar?

manneman
Jag vill sänka bilen men hur påverkar det EDCn/nivåregleringen?
På en "normal" bil vet jag att det funkar om man håller sig på en rimlig nivå men om jag sänker för mycket måste jag ju ha kortade kolvstångar på en "normal" bil men hur funkar det att sänka 35 mm fjädrar med edc respektive med enbart nivåreglering bak. (2 olika modeller)
jag gissar att det inte går med edc men går det med bara nivåreglering bak?

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Alpina har väl EDC i kombination med sänkning. Sök på "Eibach" så hittar du något läsvärt ivf.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Man kan ju plocka isär dämparen och be någon lämplig firma korta av kolvstången. Dom går att ta isär utan att förstöra något.
Men sålänge du inte gör om genomslagsgummin eller liknande så kommer ju inte stötdämparna hamna utanför sitt "område" så då borde det ju fungera utan att göra om dämparna, bara sälla om nivåregleringen till nya höjden.
Ett annat alternativ kanske kan vara att höja övre infästningspunkten lite.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kan ju nämna att mina stötdämpare glappade bara då bilen stog på marken, kolvstången på stötdämparen var nersliten just där, så när man hissade upp bilen märktes det inte... Jag har för mig att jag kom åt att rycka i fjädertallriken då bilen stog på marken och kunde känna att den gick att röra lite på i sidled.
Alltså, även andra glapp kanske bäst märks med bilen i körhöjd...

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ursäkta, ovanstående svar hamnade i fel tråd :( jag kopierar till rätt ställe.
/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.