AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.698

Fartkamera i Frankrike, vad händer?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, förra veckan körde jag hem från Val Thorens, och jag tror att en kamera fotade mig, mellan Alberville och Annecy. Det kan ha varit solreflektion också.

Jag höll ca. 85 och GPS:en visade 90 som tillåten hastighet, men den är inte alltid 100%.

Det kan ha varit 70 på den lilla landsvägen, vet inte.

Har någon här fått hem böter från Frankrike? Jag menar att orkar de bråka om max 15km/h i överträdelse?

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ingen som råkat ut för det?

Mvh:

Zoltan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om det kommer ett brev, släng det. Till slut måste svenska polisen komma och knacka på om det är så att du inte tagit emot delgivningen. Och risken att dom gör det är som du förstår inte så stor. Det är inget brott att inte få någon post...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Akta dig. EU har startat ett nytt superdepartement i jakten på internationella fortkörare. Departementet är utlokaliserat till Kiruna och har 6458 anställda. I framtiden kommer man även att samarbeta med länder utanför EU. Maldiverna m.fl. har redan anslutit sig........

Du kan nog lungt somna om.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, hoppas på att det var solreflektion eller att solbrillorna räddar mig. Det var dock en bil framför mig som körde lite snabbare och han fick ingen blixt...

Mvh:

Zoltan
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag pratade med en fransman som bor i mitt område och vi kom lite osökt att prata om just fortkörning, då sa han att Franska polisen har börjat med att stoppa bilar och titta på klockslaget på vägtullsbiljetten och har man då kommit för "tidigt" till deras kontroll ja då blir det böter..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så då är det egentligen bättre att ha tappat bort tullbiljetten mao? Om det nu inte är skyhöga böter på att inte ha tullbiljetten tillgänglig....

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Man borde väl kunna låtsas prata lika mycket engelska som dom flesta fransmän, blir inte lätt för dom att förklara att dom vill kolla på vägtullsbiljetter om man envisas med att prata svenska med dom. Eller det kanske bara blir ännu värre då?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Snart får man väl böter för att man finns till!

/L
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Leffo: det finns redan, kallas för skatt.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
du kan sova lungt har blåst för bi dem i 30km/h + missade 110 skylten oopps och den blixtrade kan ja lova men ja har aldrig fått någonting.
Men det är sant att de kollar biljetten men som sagt prata lika mycket engelska som fransamännen pratar så;)

When batman takes a vacation he does the Gumball

Från E24.se

Kört för europeiska fartdårar

2008-03-19 | Publicerad 16:11
Verktyg

* Email
* Print

Dagarna är räknade då det gick att smita från utländska trafikböter. Nu har Europakommissionen beslutat att införa ett gränsöverskridande system för identifikation och bestraffning av trafikförbrytare.

Insatserna kommer att fokuseras på fortkörning, rattfylla samt körning utan säkerhetsbälte och mot rött ljus. Kommissionen pekar på att dessa förseelser tillsammans ligger bakom 75 procent av trafikens alla dödsoffer.

- Trafiksäkerhet är något som angår oss alla, och något som kommissionen prioriterar. 2001 satte vi som mål att på tio år halvera antalet dödsoffer på våra vägar. Om det ska lyckas måste vi nu göra extra satsningar, skriver Jacques Barrot, kommissionens vice ordförande med ansvar för transportområdet, i ett pressmeddelande.

Rent praktiskt kommer bilens registreringsnummer att fotograferas och ägaren identifieras med hjälp av ett internationellt nät för elektroniskt informationsutbyte. Böter skickas sedan hem till bilens ägare i dennes hemland och på det egna språket. Förarens integritet kommer dock inte att hotas, skriver man i pressmeddelandet samtidigt som det påpekas att det inte rör sig om någon ansats till att harmonisera medlemsstaternas trafiklagstiftning.

Beslutet har utfärdats i form av ett direktiv vilket innebär att medlemsstaterna nu måste genomföra erforderliga lagändringar. När systemet träder i kraft beror på hur snabbt de nya lagarna stiftas och implementeras.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag blev fotad i riktigt hög fart på en fransk motorväg.
Det var polisen som fotade mig med en mobil fartkamera. Ingenting hände.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har blivit fotat 1 gång tidigare i backarna kring Kassel, av kamera ovanför vägen. Inget hände, men hade så tyska exportskyltar...

Mvh:

Zoltan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Ja i kassel har jag blivit fotad ett par gånger också ( nu vet jag precis var kamerorna står) har blivit fotad med svensk bil, exportbil samt tysk hyrbil.
Aldrig hört något...

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.