|
|
|
|---|---|
|
Vill ha lite mer ljud i min 316 -97, men känner samtidigt att jag inte är så sugen på att lägga 3500-4000 kr på en sportljuddämpare. Kan man göra något med originaldämparen för att få lite mer ljud? Kan man skära ut ett större hål "i baken" av ljuddämparen och ersätta sugröret till avgasrör, med ett betydligt grövre? Borde inte det ge lite mer ljud? Eller det är högst marginellt? Avgaserna får ju ett mycket större hål/rör att komma ut genom. Rensa ljuddämparen? Har hört att det oftast låter som skit, i bästa fall. Stämmer det? Tacksam för svar! | |
manneman |
Vad du än gör med din 316 så förblir den en 316 varför ska den då låta som en värre bil? Jag tror att du som alla andra hade blivit less på en bil som låter en massa efter ett tag. annars är det ju bara att sätta på en japsdämpare eller ta bort mellan ljuddämparen. BMW ALPINA B12 5,0 Länk |
|
En 316 kommer aldrig att låta roligt den kommer bara att "dåna" skaffa större motor om du vill ha bra ljud. Tråkigt men sant. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Byt bil. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Tack för svaren! I min mening gör sig japsdämpare bäst på just japanska sportbilar. På en Bmw? Nej tack... Jag tror inte min bil har någon mellandämpare? Bara kat och slutdämpare :) Ärligt talat så tror inte jag heller att en rak 4:a kan låta bra, bara mycket. Men jag resonerar lite som så, att har man 102 hk så får man f*n göra vad man kan för att det ska bli roligare att köra. Av erfarenhet vet jag att ett lite rivigare ljud gör att det också blir roligare att köra, att ge mellangas precis innan man växlar ner inför favoritkurvan... ;) Byta bil är inte aktuellt. Visst, jag kollade på både 323 & 328 men är man en ung man så gillar inte försäkringsbolagen en :/ Dessutom kör jag 11 mil om dagen till och från jobb. Tror jag skiter i sportljuddämparen och lägger krutet på väghållning och lite diskret styling istället. Tack! |
|
|
Protest! Visst kan en rak 4:a låta underbart. Dags för Marc Fleury att bevisa igen. Min favorit-E30-film. Skruva upp volymen och njut av 4:an (Dock ej med 102 hk) Länk |
|
manneman |
"Tror jag skiter i sportljuddämparen och lägger krutet på väghållning och lite diskret styling istället." Äntligen en som kopplat greppet och fattat läget!!! Man behöver inte en massa hästar för att kunna köra med stil! I ditt fall skulle jag satsa på sachs advanced och en sänkning i kombination med fjäderbensstag då behöver du aldrig släppa gasen när du väl fått upp farten! Lägg på en bakvinge så du får ner arslet i backen så är din lycka gjord... BMW ALPINA B12 5,0 Länk |
manneman |
ja jo köra för att få ljud går ju men backa fram och åter går ju med... Detta är vad jag menar med ljud! En M70 V12a i en E30 fast med raka rör!!!Länk Kommer ni ihåg"PENGAR ÄR BARA PAPPER"Länk |
|
Anders-72, tack för det helt underbara klippet! Både ljud och körning är suveräna, wow!! Beffe. Man får lite dovare ljud enbart genom att montera ett lite grövre ändrör, sedan är det upp till var och en om man vill göra så. Personligen anser jag att ett gott motorljud höjer körupplevelsen flera snäpp beroende på hur gott det låter. Min 728i var t.ex. en helt underbar bil att köra, och på just den bilen var ljudet den största behållningen. Inte överdrivet på något sätt, men någon hade smakfullt ändrat på bakre ljuddämparen, antagligen bara dragit ut stoppningen. I övrigt var systemet mig veterligen original. Men satan så gott gammelsexan ylade på höga varv samtidigt som den bluddrade stöddigt på tomgång. Min mor tyckte den lät som en fiskebåt... På en liten motor som du har bör man, enligt mitt tycke, inte skaffa grövre rör utan istället dämpa ljudet mindre. Blir vassare ljud, inte grovt. Grovt ljud är för stora maskiner, som den brutala E30 med V12 som manneman länkade till. Väghållning är en annan behållning för körglädje, en styv bil som inte kränger är riktigt skoj! En väghållningssats och en lite mindre ljuddämpare längst bak hade höjt glädjen i din bil flera snäpp. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.