|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon vet vad det är bilaffärer använder för att däcksidorna ska bli blanka? Om det finns, vad finns det att köpa? | |
|
på macken, meknomen, meca, claes ohlsson. däckglans kan det heta. ICA om du vill använda olivolja ;-) /Hampus Länk |
|
| Det finns väl en del sprayburkar där man blåser på vitt skum på däcksidorna som gör dom svarta och blanke ett par dar eller så (Brukar heta "Däckglans" och likn.). Enkelt att använda och finns på mackar och biltillbehörsaffärer över allt. Om det finns några proffsigare produkter överlåter jag till putseliten att nämna ;) | |
|
Fast vill man ha naturliga däck så tar man bara vanlig biltvätt/diskmedel. ///BMW - Was sonst! |
|
| Olivolja var ett originellt förslag men det fungerar nog minst lika bra som de andra produkterna och är säkerligen billigare .. | |
|
Det beror lite vad man är ute efter... Har aldrig provat olivolja, men olja överlag och även de silikonbaserade mack medlen brukar vara feta, och fett drar åt sig damm. Oljan har inte heller vad jag vet någor uv skydd. jag brukar köra med vinylshield, eller vanlig rätt så koncentrerad vaxtvätt/shampo MVH/ |
|
|
Bumpershine. Grymt bra om du vill ha däcksidorna blanka. Det är en sprayflaska(Som hårspray) med Blå kork/lock, Turtle är tillverkaren och det finns på OKQ8. Testa det och du kommer troligtvis aldrig använda nåt annat... Kimmen. |
|
|
HUR MÅNGA BRYR SIG OM UV SKYDD TILL SINA DÄCK?? HUR LÄNGE HAR DEN GENOMSNITTLIGA AUTOPOWAREN EN UPPSÄTTNING DÄCK? TRE SÄSONGER? UV SKYDD KÄNNS EN ANING PRETENTIÖST.. MÅSTE JAG SÄGA.. OLJA FUNKAR FINT FÖR MIG, BILLIGT OCH EJ SLABBIGT( OM MAN TORKAR TORRT ORDENTLIGT) DAMMIGT BLIR DET ÄNDÅ. (CAPSLOCK SPÄRRAT PÅ JOBBET) |
|
|
Uv skydd är inte att förakta då däcken åldras saktare, och ser frächare ut längre, sen hur mkt påverkan det har under en 3 års period kan jag inte svara på men det skadar nog knappast. Använder man motorolja på sulorna, och även silikonprodukter bryter dom ned gummit på sikt, så hellre olivolja än det iaf.. MVH/ |
|
|
Om man kör med bilen... så bryts däcken ner... på sikt... ;p |
|
|
HAHAHA=D /Hampus Länk |
|
|
Jag letar faktiskt efter något mer beständigt än klassisk däckglans som kostar en del och måste läggas på efter varje tvätt... Ingen som vet om några tunga grejer som bättrar sommaren ut? /Hampus Länk |
|
|
Eftersom jag testat många kemikalier genom åren så delar jag gärna med mig av erfarenheterna: Glöm alla feta oljor och ämnen med överdrivet silikoninnehåll. Ser fräscht ut i bilhallen men totalt opraktiskt att köra ut i trafiken med. Prova gärna med nåt fett medel och dra med fingret på ytan efter en dag så förstår alla varför man inte vill ha detta, gäller däck såväl som lister och andra plast/gummiytor på karossen. Först och främst: tvätta däcken riktigt rena och se till att den grå/bruna ytan är borta. Att maskera skitiga däck med en fet yta ser blankt/svart ut en dag eller så, sedan blir det bara värre än tidigare. Personligen har jag stannat för CRC So Easy (heter numera möjligen Tyre shine). Lägg på skummet, låt verka och torka bort/polera lätt när det är nästan torrt. Ger en svart men inte fetblank yta som är ganska varaktig (veckor) och som inte suger till sig damm och skit, den är ju som sagt inte fet/blöt som en oljig yta blir. FP |
|
|
Jag kör Däckglans från Sonax som jag tror fungerar likvärdigt. På med skum, låt verka i 10 min, sen torka torrt. Se länk Länk Däremot känns medlet lite vekt och man måste lägga på vid varje tvätt. Finns inget tyngre medel, typ färg? /Hampus Länk |
|
gretzky |
Skulle inte rekommendera olja till att putsa däcken. Om du/ni frågar en rekondare (putsnisse) som kan sin sak beträffande avfettning osv så får ni säkert svaret att lika löser lika. Alltså att asfaltsfläckar lättast löses upp med tjärlösare som innehåller liknande beståndsdelar som tjäran i sig. Vad händer då med olja på däck som fortfarande har en viss del olja i gummiblandningen? En kompis till mig körde med turtle däckglans vid varje tillfälle han tvättade bilen, och efter en säsong hade däcken fullt med torrsprickor i sidan. dieseldoris |
|
Jag har hört liknande från andra som hört från kompis osv.. Jag har helt omvänd erfarenhet av CRD So Easy och någon snarlik produkt, möjligen just Turtle. Jag har haft flera däck under flera säsonger, och jag behandlar även alltid de hjul som står på hyllan i flera månader. Välkommen att kolla på dom, garanterat inga torrsprickor eller annat, och de som står i vila är precis som nybehandlade när de plockas fram igen osv. Det finns ju oljebeständiga gummislangar osv, i en bil som tur är... Men det innebär inte att däck och gummi eller plastlister är oljebeständiga eller avsedda att ha direktkontakt med olja. Trenden med olivoljan och liknande går över, bara lugn...) Visst är det himla lätt att gnida på olja, det ger omedelbart ett svart och mer eller mindre blankt intryck men snart kommer verkligheten i kapp. Varför inte testa med bromsvätska, ger garanterat en svart och inte så fet yta. Ingen garanti dock för långtidsverkan eller biverkningar.. FP |
|
|
Bromsvätska vet jag att många bilhandlare kör med. Läste om det i "Wheels" för några nummer sedan.//Nisse |
|
| Bromsvätska ska man nog inte leka med nära lackerade ytor då det löserupp färgen | |
|
Visst. Men det finns minst två olika typer av bromsvätskor med helt olika egenskaper, också vad gäller lackförstöring. Nu var det mest menat som ett avskräckande exempel på vad som kan göra däcken (tillfälligt) svarta. Jag pushar gärna åter för CRC So Easy (Tyre shine). Klart trevligast av de medel jag testat och ger inte den fetblanka dammsamlande ytan som bilhandlarna har på däcken i utställningshallen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.