AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

missljud från AC/fläkten

Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
I morse när jag nästan kommit fram till jobbet upptäcker jag ett underiligt högfrekvent surrande/kvittrande som jag brukar kunna härleda exempelvis till isskrapan som vibrerar mot plasten eller dylikt.

Men ingen isskrapa eller annat låt an mot någon plast. Stannar bilen helt vid en rondell och hör ljudet hur klart som helst. Så gasar jag och ljuder försvinner helt??? Tills dess att jag växlat upp och då kommer ljudet tillbaka.

Till sist börjar jag funderar på om ljudet inte kommer från AC:n/Fläkten typ. Stannar bilen öppnar huven och lyssnar i motorn och där låter allt normalt.

Går då in och stänger av ac:n och blåset helt så panelen är kolsvart. DÅ försvinner ljudet!! Alltså måste det vara fläkten som dummar sig???

MEN VAD??? Och finns det någon annan som haft detta problem. Hur har ni löst det? Kostnader??

Har försökt läsa mig till en lösning men kommer ingen vart. Och uppskattar hjälp!
yo
61
yoyo59
318i -04
Min kupefläkt typ "kvittrade" vid mellan 25-50% av full fläkthastighet, jag fick på lite olja på den och den har varit tyst i 1 år nu.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Tjenare,

Jo jag har förstått att man skall kunna smörja upp själva fläktlagrena??

Men HUR kommer jag åt dom?? Och hur ser det ut där jag skall smörja.. En FEET tumme mitt i handen när det gäller bilar!

Någon som kan förklara hur man öppnar upp till själva fläktmotorn. Har förstått att man går via motorrummet och torpedväggen men var börjar jag lossa??
yo
61
yoyo59
318i -04
Jag tog bort 3 och 4 Länk , dvs delarna under där microfiltret sitter, sedan kunde jag komma åt med en spruta med lång pip.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Hmm,

Okay, tittar jag på spränkskissen och i bilen kan jag förstå att 6 är överst i monteringen.

Jag plockar alltså bort 6 först.

Sitter 3 och 4 alltså ihopskruvade??? Så jag sen måste plocka bort båda??
yo
61
yoyo59
318i -04
Nej dom sitter inte ihopskruvade, blir dock lite osäker på om det är detalj 3 som skall tas bort.... 4:an skall bort! den sitter med 4 torx och är lätt att ta bort/sätta tillbaka. därefter tog jag bort ytterligare ett plastskydd för att kunna se fläkten. detta var lite svårare att lirka ut/sätta tillbaka.

Vet att jag hade en bra länk som beskrev hur man gick tillväga för att byta ut hela fläkten, den visade alla handgreppen tydligt, skall se om jag har den kvar på datorn hemma.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Okay toppen!!

Gör det!

Tack för hjälpen
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Förresten ser det på sprängskissen ut som att 3 och 4 sitter ihop med 4 st skruvar. Så då är det förmodligen dom delarna du menar ändå?

Men kolla upp som sagt

Jag har för mig att 3 sitter med ytterligare någon plastmutter eller liknande, förutom de 4 skruvarna. Jag tog i alla fall bort 3 när jag smörjde min fläkt.
yo
61
yoyo59
318i -04
Här hittade jag länken: Länk

Kommer ihåg att det underlättade rejält att lägga lite diskmedel på gummilisten när 3 skulle sättas tillbaka.

Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Okay,

Grejjt, fläkten höll tyst hela eftermiddagen och kvällen efter jobbet och även nu på morgonen på väg till jobbet.

Men jag behåller tipsen här inför en eventuell uppsmörjning framöver!!

Tack för hjälpen

/D.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.