|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har just köpt en 740 iA 1999 års modell. När motorn blivit varm så kan bilen ibland när man bromsar in och bilen går ner på 1:ans växel rycka till och ibland även stanna. I samband med detta så ser man att varvräknaren kan gå upp och ner lite oroligt. Tycker även att tomgången är väl låg ca 400 varv. Har bytt tändstift i sanband med service, har inga problem med tempmätaren. Kan även uppleva att det oftare är i samband med att man svänger. Finns det någon med liknande problem eller någon som har en uppfattning av vad det kan bero på så hör gärna av er! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tomgången ska ligga på ca 550-600 rpm, men på en V8 E39/E38 ska ALLTID AC- knappen vara intryckt ON, det höjer varvtalet till 750rpm, generatorn laddar nämligen inte under 600Rpm. Tomgången kan justeras med datorns hjälp, men det kan ju vara något annat problem också som tjuvluft mm en diagnos är inget fel som ev ledtråd. ///MVH Hasso Länk |
|
"Tomgången ska ligga på ca 550-600 rpm, men på en V8 E39/E38 ska ALLTID AC- knappen vara intryckt ON, det höjer varvtalet till 750rpm, generatorn laddar nämligen inte under 600Rpm." Detta var ju högst intressant, stämmer det verkligen? Låter som ett väldigt konstigt beteende. Wilhelm Svenselius |
|
|
Min manuella 740 hade liknande symptom, några veckor senare bolmade den rejält ngn gång nu och då. Det var vevhusventilationsmembranet som hade givit upp. Jobbigt att byta men med lite händighet går detr att byta utan att ta bort plenumkammaren/insuget som TISen vill att man ska demontera för att öka åtkommligheten. ta bort oljepåfyllningslocket när motorn står på låg tomgång, om det påverkar varvtalet så är membranet kass |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Wille: Inte konstigt alls är fysikens lagar, en växleströmsgenerator levererar i prinicp ingen laddning alls under 600 rpm, dessutom som rekomendera BMW att alltid ha AC knappen intryckt just pga laddningsgränsen ligger för nära tomgångsvartalet. Dessutom är det konstigt att du inte läst detta tidigare har säkert skrivit detta 20 ggr i olika trådar. ///MVH Hasso Länk |
|
Min 750 har samma symptom som jag vill oxå gärna ha svar på frågan, det är väldigt irriterande när man åker i stan. //M |
|
|
Jag hade samma problem på min 740 -99, eller den ville gärna lägga av vid inbromsning vid låg fart. Lämnade in den på BMW, dom bytte luftmängdmätare och lamdasonder, vet ej vilket som var boven, men tydligen var båda i behov av byte. Bilen blev som ny efter detta. |
|
|
Tack för alla intressanta svar! Ska börja kolla AC-knappen och sedan gå vidare om det inte fungerar. Tack än en gång! |
|
|
Var det dyrt att byta luftmängdmätare och lambdasonder? |
|
|
Gjorde stor service i samband med detta felet, så jag mins ej posterna för just detta, men min service totalt gick på 14.500:- om jag mins rätt. Jag tyckte det var helt ok pris. Har dock sålt bilen. Ta en diagnos hos BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.