|
|
|
|---|---|
| Hejsan. länkar till en video. Hoppas någon känner igen problemet :) Bilen går hur bra som hällst förutom att det är omöjligt att köra den under litern milen och så pendlar tomgången. Spelade in filmen vid varm maskin. | |
|
Bra sak att ta med länken kanske :) Länk |
|
| Jag är för trött för det här nu märker jag. Ska väl sägas att det är en 318is också (m42) | |
| Hade samma problem med min 318iS '93. Det visade sig vara ett stort hål i gummibälgen mellan luftmassa mätaren och insuget vilket gjorde att motorn fick två olika konflikterande signaler en från lamban och en annan från luftmassa mätaren. Jag hade rengjort tomgångsventilen innan men tomgången fortsatte att pendla vilt och bilen var mycket törstigt. En ny lufttät bälg fixade allt. Bytte också kedjespännare och motorn blev tyst. Need For Speed i Malmö hittade orsaken till att tomgången ballade ur | |
| Okej, den gummibälgen är tätad med silikon på min bil. Jag var ute med en flaska startgas förut och sprutade lite här och var. När jag sprutade direkt in i luftfiltret (sportluftfilter) så ökade motorvarvet. Men det ökade inte av att jag sprutade någon annan stans. Men jag tar och byter den gummibilen ändå. Var kan man köpa en sådan till överkomligt pris ? :) Tack för svaret btw :) | |
gretzky |
PÅ BMW ! Kostar ca 150:- om du har otur. dieseldoris |
| vaddå på BMW ? Fins väll ingen affär som heter BMW ? :P | |
| Jo, varje BMW-verkstad har en reservdels-"affär". Bara att handla. Inte ovanligt att det blir billigare än på Mekonomen med. | |
| sportluftfilter har en tendens att sabba lmm också. så har du otur så är det ju den som är väck, men troligtvis är det luftbälgen | |
| Så där gjorde min 325a när Lambdan var kass.Testa att koppla bort den,den sitter innan katten på undersidan av bilen! :) | |
|
Om bilen är varm så är det lambdasensorn som spökar, om bilen är kall vid tillfället så är det något annat, luftläckage mellan LMM och motorn, eller så är LMM trasig.¨ Jag gissar på att bilen endast uppför sig sådär när den är varm och då är det Lambdasensorn precis som Bimmerbåjj skriver. Du kan hitta kontakten till lambdasensorn på vänstersidan vid grenröret har jag för mig, annars så får du krypa under och koppla ut kontakten. //K |
|
| Tack för svar. Jag har beställt en ny gummibelg. Blir det inte bättre av det så prövar jag koppla ur lambdan. Stabiliserar sej tomgången när jag kopplat bort lambdan om det nu är den som är felet ? :) | |
| Böt gummibälgen men den uppförde sej lika konstigt efter det. Så jag köpte en ny lambdasond som jag böt precis. Nu fungerat den klanderfritt :) tack för hjälpen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.