|
|
|
|---|---|
|
Har 4:10 i utväxling nu utan spärr, finns 3.91 med diffspärr?, vilka modeller sitter den på? Någon märkbar prestanda försämring om man byter från 4:10 till 3.91? Utväxling E30 M3? Utväxling E30 318is med diffspärr? Är det möljigt att montera en diffspärr i ett befintligt 188 hus, (stora diffhuset, men utan spärr) och behålla den befintliga utväxlingen som sitter orginal monterad på den? Sommarbilen Länk | |
|
Japp 3.91 finns med diffbroms (dock inte spärr;) ) en del 325:or har den utväxlingen. Diffbroms var tillval, bara standard på M3. M3 har 3.25, M3 SE 3.15 (de har alla 1:1 på femman) Alla 318is har 4.10, en del har diffroms men de flesta saknar. Det ska gå. |
|
|
Vad är skillnaden på diffbroms och spärr då? blir förvirrad.... Är det det stora diffhuset på 3.91 och lilla huset på 4:10 ? (på 318is med diff/spärr) Sommarbilen Länk |
|
|
Japp 318is har lilla huset. Tror att 3.91 bara fanns orginal i stora huset. 3.91 och 3.73 är de vanligaste utväxlingarna till 325i. Diffspärr betyder att diffen låser så att lika mycket kraft går till båda hjulen. Typ en detroit locker, volvos slungdiff etc. 4x4 diffar som man kan låsa, som gamla quattro t.ex. Med en diffbroms (lamelldiff i bmw) som det är på icke ix E30's så flyttas kraften fram och tillbaka. 25% bromsverkar är det, 25% av kraften flyttas till det hjul med lägst hastighet. 325ix har en viscodiff som i princip låser när det blir tillräckligt med spinn. 325i, M3 och 323 från 85 (har jag för mig) har stora diffen. De andra har lilla. Många utväxlingar finns i båda storlekarna. Om man kan flytta drevsatser mellan dem är inte jag helt säker på. Det har jag aldrig provat. |
|
|
Borde fattat skillnaden mellan spärr/broms, körde en massa terrängbilar i lumpen, fast där aktiverade man spärren manuellt med spak från hytten, tror dock inte vi hade diffspärr på vår stridsvagn..... Sommarbilen Länk |
|
|
Nä har du diffspärr på stridsvagnen kan det bli aningen svårt att styra... :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.