|
|
|
|---|---|
|
Fick en mindre trevlig överraskning när jag kom till bilen efter jobbet i dag. Framrutan bestod av ett 100-tal sprickor. Verkar som tung blöt snö har trillat från vårt kontorshus och träffat högt på rutan när där regnsensorn sitter. Ska jag glasmästare i morgon men var lite nyfiken på vad en sk klimatkomfortvindruta kostar? Bytte förra året en vanlig vindrutan med regnsensor på vår E46 och den kostade drygt 4600kr vilket jag fick betala 35% av. ___ //Ulf | |
|
om det är snö från en byggnad så är det den som äger byggnaden som ska stå för kostnaderna vid ett rutbyte. Det är deras skylldighet att röjja bort snö så dettta ska inte behöva kosta dig något, du kan tom skicka räkningen för hyrbil till dom Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
| Nu blev jag nyfiken eftersom jag själv har planerat byta framrutan inom det närmaste.. Vad är en klimatkomfortvindruta? vad kan en sån som inte en vanlig kan? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja nu vet du väl det redan :) Annas kanska du få reda på i eftermiddag när jag hämtar min 540 som jag lämnade i morse för rutbyte.Har för mig den kostar några tusenlappar till typ 7500-8000 nånstans. Har en SBM försäkring som tar självrisken, har originalmonterat klimatruta. ///MVH Hasso Länk |
|
Andreas: fick samma tanke i går kväll så jag har bett vår sekreterare att kolla upp detta. Problemet är att jag inte säkert vet om det var snö eller något annat som trillar på rutan. När jag kollade på rutan i dag så kunde jag inte se något direkt träffmärke utan det känns onekligen som ett tjok med blötsnö träffat den. o_wimhed: den är värmereflekterande. hasso: jag har fått tid i morgon på CarGlass men jag frågade inte vad den kostade. Får bli en glad överraskning i morgon em... ___ //Ulf |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var inte så dyr som jag trodde ca 5700 kr självrisken blev ca 2100 kr. En vanlig ruta med sensor kostade ca 4.400.. Nu ser 540 o jag bra UT :) o_wimhead: Enda nackdelen med klimatrutan är om du använder en lös GPS så måste du ha en extra antenn då rutan skärmar av antennsignalen sitter nån typ av metallfilm i rutan som absorberar sol o värme. Det finns en glugg ovanför backspegeln så jag har antennpucken stående på den ///MVH Hasso Länk |
|
Nu ser även jag bra ut ;) Fick bytt idag hos CarGlass och dom var aningen dyrare...6280 kr -> 2198 kr i självrisk. Vet inte hur du räknar Hasso för dina siffror stämmer inte riktigt även om dom är cirka... Har idag också gjort en anmälan till Vasakronan som äger fastigheten där vårt företag ligger. Har också upplevt "nackdelarna" med klimatrutan...När man kör över Öresundsbron och har en BroBizz så funkar inte denna inne i bilen som på andra bilar utan man måste veva ner och hålla den utanför. ___ //Ulf |
|
Det finns 3 olika rutor varianter med regnsensor beroende på årsmodell, och det skiljde en del i pris mellan dessa. Men det är möjligt att jag hörde fel på slutpriset för jag hade 35% i självrisk så det borde vara 6000 jämnt. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: jag glömde ett ;) efter min kommentar...Om du betalade ca 2100kr så bör rutans pris precis som du säger har varit kring 6000kr. Kommentaren jag fick av glaskillen var att jag skulle vara glad att jag inte körde MB för då skulle motsvarande ruta ha kostat 8-9000kr. ___ //Ulf |
|
| Intressant det här. Jag bytte ruta häromdagen på BMW och frågade då om de inte kunde sätta i en sådan här ruta istället men fick då svaret att de bara sätter in rutan som bile levererades med från fabrik. De sade också att det finns massa olika rutor med, som jag förstod det, olika funktioner. Undrar just om de var ovilliga pga av det högre priset eller om det ligger något annat bakom. | |
Nja ren ovilja misstänker jag, spelar ju ingen roll prismässigt när självrisken är % baserade så ju dyrare ruta, ju dyrare självrisk.. Har inte varit problem att byta till dyrare ruta normalt Programmer: På min faktura står det först självrisk 2253 - 153 =2100 ? Killen hade en del datastrul och slog in fel artikelnummer mm så det är ju inte omöjigt att han gav mig fel pris på rutan också muntligt. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, det där med data å sånt är inte alltid så lätt ;) Tycker inte heller BMW borde neka att sätta i en annan ruta, däremot så bör ju försäkringsbolaget inte vara intresserade av en uppgraderingen då dom får stå för 65% av merkostnaden. Givetvis förutsatt att det rör sig om ett försäkringsärende. ___ //Ulf |
|
|
Hej. Klimatruta?? är det samma som när man har dubbelglas i dörrarana??, Jag visste inte att det var runt om, är det även bakrutorna?? |
|
|
Regail: det är olika saker. Klimatkomfortvindruta är försedd med någon form av film som är värmereflekterande. Dubbelglas är enbart för sidorutor och dämpar både ljud- och värmegenomsläpp. Min bil har klimatkomfortvindruta men ej dubbelglas. ___ //Ulf |
|
|
Ok det är glasklart Tack |
|
|
hur ser man vilken framruta man har? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Ville bara återkoppla...Fick i går ersättning från fastighetsbolaget för självrisk och taxiresor. Så slutsumman blev att jag nu har en ny vindruta utan att det kostat något mer än lite nedlagd tid och viss psykisk ohälsa i samband med att man upptäckte sin skadade bil ;) ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.