|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp! Går i funderingar att byta motor i bilen. Dels för att få lite mer krut och dels kul att lära sig mer om bilen... Visst är det "bara" att byta motor och styrbox som behöver göras? Växellåda och övrigt är väl samma till de båda. Är det någon spm har en bra länk till en FAQ om motorbyte? Någon i Stockholms området som kanske vill vara med och leka mekaniker någon helg senare i vår :) ? Mvh | |
tornet |
njae... det är väl olika utväxling att ta hänsyn till på bakaxeln, kommer ju att påverka en del, sedan kan det vara samma växellåda men iom. bakaxeln vet jag inte om det är samma längd på kardan? kolla www.realoem.com mvh tornet |
|
Det behöver inte vara några problem med utväxlingen. Stoppar man i en M52B25 så kommer bilens utväxling fortfarande vara den samma. Dock skulle man kanske vilja ha högre utväxling då den starkare motorn klarar det bättre och man kan sänka ljudnivån, bränsleförbrukningen och dessutom öka toppfarten. Men om du vill att din 320 ska bli så lik en 323 som möjligt så bör utväxlingen ändras. ps. Jag antog att du menar M52B25 då M52B23 inte finns, vad jag vet... Mvh Johan |
|
| Är det någon som vet vad det är för skillnad på det olika utväxlingarna? Det borde ju inte vara någon jätteskillnad | |
tornet |
Grelle: det är sant, kan nog funka alldeles utmärkt med att behålla originalbakaxeln på 320:n, men motorn kanske varvar lite väl mycket i motorvägshastighet? rubbe: du hittar info om utväxling mm på www.realoem.com mvh tornet |
|
Den kommer ju inte varva mer än den gör nu med M52B20, men med M52B25 så kan man ju gärna köra med högre utväxling så jag förstår var du vill komma. Jag vet inte hur utväxlingen på 320 är, men 323an varvar ca 1000rpm per 40km/h på femman och det tycker jag känns ganska lagom. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.