|
|
|
|---|---|
|
Oljetrycksmätaren visar varning när motorn varm och går på tomgång. Oljan är en ny helsyntet 10W-50. Så fort jag gasar till slocknar lampan. Lyser inte heller när motorn kall. Dessutom lyser numera även oljenivålampan när jag stänger av bilen när den varm. Kollade nivån på stickan och den vid det övre strecket på stickan. Undrar vad som händer. Kan dessa båda saker krångla samtidigt? hjälp önskas verkligen | |
|
Sök på oljelampa här på forumet. 628csi |
|
| Oljenivågivaren i oljetråget brukar paja och felaktigt indikera för låg nivå. Det verkar vara ganska vanligt. Den givaren kan man passa på att byte vid ett oljebyte då tråget är tomt. Tycker du skall prova trycket med en manometer iskruvad där oljetrycksgivaren sitter. Har för mig att du redan provat att byta denna givare. | |
|
Ja, redan bytt tryckgivaren. Konstigt att nivågivaren också indikerar nu. Kan det vara något fel därnere i tråget som satt igen pumen eller där vid givaren så den får problem få upp trycket? Kan det slamma igen på något vis därnere så grejerna slutar funka som de ska? |
|
|
Börjar annars fundera på om det kan vara ett elfel i oljegivarkablarna. Men varför indikerar den då bara när den varm? Trist problem i alla fall |
|
| Indikerar den inte låg nivå om du startar motorn och låter den gå ett par minuter och sedan stänger av? Lågnivå-indikeringen skall lysa efter avstängning. Dök problemen med tryck och nivå upp exakt samtidigt? | |
| Nivågivaren visar låg nivå när jag stänger av bilen efter att ha kört den varm ett tag. Felen dök ej upp samtidigt, först oljetrycksfelet, nu dessutom nivåfelet. Men bilen går bra och så fort jag gasar till lite släcks oljetryckslampa, alltså inge problem under körning. | |
|
Min gula kanna lyser direkt efter start oavestt om motorn är varm eller inte. (det ska inte spela roll vilket temperatur oljan har när vi pratar nivågivare) Men dne lyser inte vid avstägningin av motorn, det gjorde det bara när det faktiskt var för lite olja i bilen. Men givare är troligtvis sönder. Frågan är om givaren är sönder, borde då inte gula lampan lysa hela tiden eller alltid vad start och avstägningen? Kan vara så att datorn i bilen bara känner av nivån just vid start och kanske vid avstägningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.