AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
971

Hur göra för att få stereon att slå igång med bilen ?

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Stereon är en billigare version av pioneer, bilen är en e36a från 93, och det vill är att stereon ska slå av och på av sig själv när jag slår på bilen helt enkelt, har sökt men har inte hittat något.

Mvh Per
Man får ju hoppas att radiomontören använt en adapter mellan BMWs radio block och ISO-block så börkja att ta ut apparaten och kolla hur det ser ut, sen har dom flesta radio apprater möjlighet att bygla röd & gul kabel enl önskemål med styrd resp permanet spänning till önskad funktion..
(Gul till permanent spänning och styrd spänning till Röd är det vanligaste men kolla bruxisen)

Bruxisar/installations anvisningar hittar du här till Pioneer: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Tack så mycket för svaret!
Då jag inte alls är kunnig inom elektronik så förstod jag inte riktigt allt, men en adapter finns iaf mellan bmw´s block och ISO-kontakten. Men sen förstod jag inte mycket alls av "bygla röd & gul kabel enl önskemål med styrd resp permanet spänning till önskad funktion.."

Radion jag har är en DEH-2900mp
Se länk:
Länk

Men ska det bara vara att koppla ihop röd och gul kabel bakom stereon eller ? :S
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Suck.. Saknar verkligen edit knapp här :)

Glömde att skriva att jag får inte fram något via länken, förstår inte vad det är jag ska skriva in ? Kan inte vara vad själva stereon heter va ?

Mvh
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jaha.. Iq-fiskmås här igen...

Länk

Där fick jag fram min, vad jag förstår så är det röd kabel som ska anslutas till den kontakt som styrs av tändningslåset... Men frågan är då, hur vet jag vilken kabel/kontakt det är ?

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Okej... Då ingen ville förklara närmare så tog jag bort stereon och kikade :)

Röd och gul kabel från stereon är sammankopplade och ansluts till Gul kabel in i bilen, sen är röd kabel från bilen utan kompis alls, den är borttejpad så att säga...

Dvs.

RÖD---- ----------- RÖD
Bilen GUL----------|/----------- GUL Stereon

Vad är skillnaden när man gör så att man kopplar ihop gul + röd från stereon och hever ihop dom med bilens gula, motför att man bara har röd till röd och gul till gul ?

Hoppas ni förstår hur jag menar!

Mvh
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har samma fenomen på min bil. Fast med en Sony stereo. Lite størande att behøva stænga stereon var gång efter att man slått av tændningen :)

// M.V.H. Daniel
Hej svejs!

Den gula kabeln till din stereo skall ha konstant plus för att komma ihåg radiostationer m,m.
Brukar vara märkt:(memory)

Den röda skall ha tändnings ström för att din radio skall stänga av sig när du stänger av tändningen.
Brukar vara märkt: (+ 15)

Mvh Lillen
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Tack för svaret!

Min stereo kommer dock ihåg radiostationer osv, det enda "problemet" Jag har är att den inte slår på och av med bilen, löser man det genom att koppla gul till gul, och röd till röd ?? Jag har inte en aning om vad alla kablar är osv men som du säger... Den röda ska ha tändningsström... Vilken är tändningsström då ? Vars brukar det vara märkt (+15) ?

Tack på förhand! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.