|
|
|
|---|---|
|
Jag var hos däcksgubben idag för montering av nya fälgar och däck. Han fick lägga på mycket vikter på alla hjulen (60 - 120 gram). När jag frågade om det inte var någon speciell position som däcket skulle monteras i förhållande till ventilen så blev svaret att det inte finns någon sådan märkning. Jag har nu sett att det finns en liten vit cirkel på däckskanten. Enligt en tråd på ett annat forum så betyder cirkeln att däcket har sin tyngsta punkt i där och att den skall placeras diametralt motsatt ventilen dvs, pricken och ventilen skall sitta 180 grader ifrån varandra för att minimera balansvikterna. Är det någon som vet? | |
|
Jag har nu hittat svaret! Den vita eller gula pricken sitter på däckets lättaste punkt och skall sitta precis vid ventilen! Tyvärr har min däcksgubbe lyckets montera alla däcken så att pricken sitter ca 45 grader från ventilen så jag kan inte bekräfta teorin. |
|
|
..och ibland sitter den vid ventilen... så vem vet?? En slug gummigubbe fattar att man får vrida däcket om det blir åt he-e för mycket vikt och hoppas på bättre tur i ett annat läge och prova sig fram MEN "time is money" som bekant och 99% fattar inte/bryr sig inte om vikterna Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
60-120gram är rätt mycket vikter, på mina sitter det mellan 10-15gram per hjul skulle be dom rotera om gummit på fälgen så du slipper extra vikterna |
|
|
Här beskrivs det hur man skall montera och använda märket! Länk Jaq åker tillbaka till däcksverkstan så får han göra om jobbet! |
|
|
Du kan egentligen glömma den markeringen, tillverkarna verkar sätta den var som helst på däcket. Har själv slutat bry mig om den efter en del testande fram och åter. Pricken brukar inte ha betydelse. Däremot har du lik förbaskat fö´r mycket vikter på dina hjul Vilka däck är det? Vilka fälgar? Helt klart bör obalansen gå att få ner med att vrida däcket på fälgen, har han en bra balanseringsamakin kan han köra optimering i den dessutom, annars funkar vanlig hederlig "vrid 90 gr varianten, blir det ok, så är det bra, blir det bättre men ej ok, vrid 90 till ...) |
|
|
Nu har jag lämnat hjulen till däcksgubben för att se om det blir bättre! Däcken är Bridgestone Potenza 265/35-18 bak och 235/40-18 fram. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vad hade däcksgubben för synpunkter på dottarna ??. Håller med, lite för mycket tyngder på dina hjul för att vara kvalitetsdäck, men tror inte det beror på monteringen. Och fälgarna har du åkt på tidigare utan att behöva 120g i extra vikt så måste det ändå bero på däcken. Max 50-60 g tycker jag är rimlig på kvalitetsdäck, däremot regumeringar speciellt vinterdäck kan ju viktmässigt sticka iväg en bit över det normala. Får väl hoppas och se om han får till det, huvudsaken är ju att bilen uppför som sig bör, utan vibrationer. ///MVH Hasso Länk |
|
När jag lämnade in däcken så var han oförstående till märkning av däcken och till en början avvisande till att behöva vrida på däcken för att minimera balansvikterna. Jag misstänker att huvudteorin är att allt går att lösa med mera balansvikter!!!! |
|
|
Som jag frågade innan, vad är det för däck du köpt? |
|
|
Som jag skrev lite högre upp i tråden: Bridgestone Potenza ! |
|
|
Skulle tippa på att du har centrumringar på dina fälgar? Sitter dom på i så fall? En fälg som har lösa centrumringar har oftast inte ett koniskt centrumhål, utan koningen finns på navringarna. Detta i samverkan med att många gummigubbar endast använder en kona inifrån eller utifrån gör att fälgen "rider" på kanterna av centrumhålet vid balanseringen. Be din gummigubbe ta ner och sätta upp hjulet i balansmaskinen efter att han "nollat" hjulet. Hjulet skall då återigen vara "nollat, dvs balanserat. Bästa balans får man genom att använda en expanderande centrumkona inifrån samt en 5X120-platta med simulerade koniska muttrar utifrån. |
|
|
Efter ombalansering så är det ca 60 gram vikter på alla fälgar. Och om jag inte upplever obalans när jag kör så är det ok, annars kan det vara som du säger att monteringen i balanseringsmaskinen kan vara boven. Mina fälgar har dock inte centrumringar. |
|
|
steaman: Jag vet att du är petig, ett tips på en petig korrekt däckbalanserare som fixar +/-2gram om man säger till är Dr Per på bil&Motorteknik. Även 60g låter mycket på nya premiumdäck. Mvh Asken |
|
| Alla moderna balansmaskiner klarar ner till 1g | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.